Range Rover Velar hurmaa tyylillään – otimme kylmät tyypit kuumasta SUV-uutuudesta

Range Roverin ja emomerkki Land Roverin mallistot ovat laajentuneet kovasti intialaisen Tatan alaisuudessa. Trendikkääksi aloitusmalliksi tarkoitettu Evoque on menestynyt hienosti, ja Range Rover Sport vetoaa isoa Rangea sporttisempaa katumaasturia etsiviin ostajiin. Evoquen ja Sportin välissä on kuitenkin ammottanut melkoinen aukko niin hinnan kuin kokoluokankin puolesta.

Sitä paikkaamaan Range Rover esitteli maaliskuisessa Geneven autonäyttelyssä upouuden Velarin. Brittien uutuus on saanut nimensä alkuperäisen Rangen historialliselta prototyypiltä, mutta muuten Velar edustaa huippumodernia linjaa. Korin perusmuodot ovat toki tuttua Rangea, mutta matalan oloinen katto, viisto takalasi, konseptityyliset upotetut ovenkahvat ja tyylikkään pelkistetty sisusta kertovat uudesta aikakaudesta.

Velar on tehty samalle perusrakenteelle Jaguar F-Pacen kanssa, joten autot edustavat samaa kokoluokkaa. Jaggen ensimmäinen katumaasturikin on rohkea veto merkiltään, mutta Range menee vielä astetta pidemmälle. Velar näyttää lähes kadulle tupsahtaneelta konseptiautolta, ja esimerkiksi kylkilinjassa on luovuttu kaikesta ylimääräisestä. Perässä on näyttävät litteät takavalot, ja takapuskurin alareunan diffuusori tuplaputkineen viimeistelee konseptiautohenkisen tyylin.

Suosittelemme

Nokassa on eniten perinteistä Rangea, mutta keula on kallistettu rohkeasti taaksepäin. Näyttävä vaikutelma viimeistellään peräti 22-tuumaisilla pyörillä, mutta toki perusmallien kiekot ovat pykälää tai paria pienemmät. Oven saa auki sähköisesti ulos työntyvällä kahvalla, ja sisään astuminenkaan ei tuota pettymystä. Kuskin penkki on tosin yllättävän tyköistuva isoon katumaasturiin, mutta ei se silti liikaa ahdista. Ratin takana voi ihailla upeaa laatuvaikutelmaa, ja mustaa alcantaraa on jopa ratin kehällä. Esittelyauton istuinten reunat on verhoiltu erikoisella farkkuhenkisellä kankaalla, mutta toki perinteisempääkin nahkaa on tarjolla.

Virtuaalinen mittaristo ja keskikonsolin kaksi kosketusnäyttöä tuovat teknohenkisen tuulahduksen sisätiloihin ja poistavat suurimman osan perinteisestä napeista. Alempi ruutu kaartuu tyylikkäästi, ja sen takana on muistakin JLR-konsernin autoista tuttu automaattivaihteiston valintakiekko, joka työntyy esiin auton käynnistyksen myötä. Takana istuminen tuottaa puolestaan lievän pettymyksen, koska polvitilaa on yllättävän vähän tämänkokoiseen autoon. Tavaratila vaikuttaa sen sijaan luokan standardien mukaiselta.

Esittelyauto on malliston huippua edustava P380 HSE, jota vauhdittaa mallimerkinnän mukainen 380-heppainen mekaanisesti ahdettu V6. Tämän auton hinta on jo yli 140 000 euroa vakiovarusteilla, mutta Velarin saa huomattavasti pienemmälläkin summalla. Edullisimman version pellin alla on kaksilitrainen 180-heppainen nelosdiesel, ja tällöin hintalapussa lukee pienimmillään reilun 78 000 euron summa.

Perusmallin ja HSE:n väliin sijoittuvat S- sekä SE-nimiset varustetasot, ja moottorivalikoimaan kuuluu edellä mainittujen pannujen lisäksi tehokkaampi versio kaksilitraisesta nakuttajasta, kaksilitrainen bensaturbo sekä kolmilitrainen V6-diesel. Hybridit loistavat sen sijaan poissaolollaan ainakin toistaiseksi. Koeajolle autolla pitäisi päästä loppukesästä, mutta oman Velarinsa voi tilata jo nyt.

Lue lisää