MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Rallimallin facelift – päivitettyä Toyota GR Yarista saa myös automaattivaihteistolla

Alun perin ralliauton luokittelumalliksi kehitetty Toyota GR Yaris on ollut yksi viime vuosien piristävimpiä poikkeuksia kaikkien möhkälemäisten crossoverien joukossa. Nelisen vuotta sitten esitelty taskuraketti sai nyt hillityn faceliftin, jonka yhteydessä on viilattu myös tekniikkaa.

Päivitetty GR Yaris tuotiin parrasvaloihin kotikonnuillaan Tokyo Auto Salonissa, jossa painotus on tuning-kaluston lisäksi tehtaiden omissa sporttimalleissa. Auton merkittävin uudistus on tapahtunut pinnan alla, koska joka nurkasta raapivaa hot hatchia saa jatkossa kahdella eri vaihteistovaihtoehdolla. GR Yaris lanseerattiin markkinoille esimerkiksi Hyundai i30 N:n tavoin pelkän kuusipykäläisen manuaalin turvin, mutta Hyundain malliin Toyota tuo faceliftin yhteydessä tarjolle myös automaatin.

Kuva: Toyota

I30 N:ssä se on kaksoiskytkintyyppinen, kun taas GR Yariksen uudessa laatikossa on yksi kytkin ja Direct Automatic Transmission -markkinointinimi. Toyotan omaa käsialaa olevan uuden kahdeksanpykäläisen automaatin kylkiäisinä tulee laatikon oma jäähdytin, ja ratin takaa löytyvät luonnollisesti sporttimallissa olennaiset vaihtoläpyskät. Automaatti lisää GR Yariksen painoa 18 kilolla, mutta toisaalta kiihtyvyys kohenee selvästi. Tarkkoja lukemia ei ole kuitenkaan vielä julkaistu.

Uusi vaihteistovaihtoehto laajentaa myös GR Yariksen potentiaalista asiakaskuntaa, mutta puristitkin voivat huokaista helpotuksesta. Taskurakettia saa nimittäin jatkossakin myös perinteisellä kuusipykäläisellä manuaalilla. Vaihteisto ei ole ainoa tekninen uudistus, vaan myös auton kolmipyttyistä 1,6-litraista turbokonetta on hienosäädetty. Mylly on saanut kevyemmät männät, suorasuihkutuspainetta on nostettu ja ilmanoton painetta valvoo uusi sensori. Muutosten ansiosta Japanin markkinoiden versio tuottaa nyt 305 hevosvoiman huipputehon ja 400 newtonmetrin maksimiväännön, eli lukemat ovat kohentuneet mukavasti aiemmista 272 hepasta ja 370 newtonista.

Kuva: Toyota

Ulkoa kasvojenkohotuksen tunnistaa uusiksi laitetusta etupuskurista, jonka ilmanottoaukot ovat entistä erottuvammat. Takapään puolella muutokset ovat pienempiä, mutta takavaloissa on sentään tuoretta ledigrafiikkaa ja ledinauha halkaisee nyt koko perän monen muun nykyauton tavoin. GR Yariksen alkuperäispainoksessa oli vielä perinteinen analoginen mittaristo, joka on nyt saanut väistyä GR Corollasta tutun 12,3-tuumaisen digimittariston tieltä.

Suosittelemme


Kuva: Toyota

Lisäksi mittaristoa reunustaa nyt kulmikas paneeli, johon on upotettu kuljettajaan päin 15 asteella käännetty tietoviihdejärjestelmän näyttö. Ratkaisun inspiraatio on kuulemma haettu rallin maailmasta, ja hätävilkkujen sekä sammutusautomatiikan nappuloihin pitäisi nyt ylettyä myös monipistevöissä. Moneen GR Yarikseen onkin asennettu niillä varustetut kuppipenkit vakioistuimien turhan korkean asennon vuoksi, mutta tähänkin asiaan on nyt luvassa parannusta, Kuskin penkki on nimittäin sijoitettu 25 milliä entistä matalammalle. Euroopan version teknisiä tietoja ei ole vielä julkaistu, mutta päivitetty GR Yaris nähtäneen vanhalla mantereellakin vielä tämän vuoden mittaan.

Kuva: Toyota
Kuva: Toyota
LähdeCarscoops

Lue lisää