MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

R niin kuin ralliauto – Honda esitteli uusia konsepteja Civic Type R:n pohjalta

Hurjan näköisillä spoilereilla ja levikkeillä varustettu Honda Civic Type R tarjoaa ulkonäölleen katetta myös tekniikkansa osalta. Auton kaksilitraisesta bensaturbosta irrotetaan nimittäin peräti 320 hevosvoimaa, jotka ohjataan kuusilovisen manuaalin kautta pelkästään etupyörille. Voima onnistutaan kuitenkin välittämään sen verran tehokkaasti tienpintaan, että auto pinkaisee vain 5,7 sekunnissa nollasta sataan. Huippunopeutta riittää puolestaan yli 270 km/h:n verran, koska Honda ei käytä rajoitinta monen kilpailijan tapaan.

Tästäkin on kuitenkin varaa pistää paremmaksi. Ison-Britannian Honda esitteli vuotuisen testitapahtuman yhteydessä kaksi yksittäiskappaletta nykyisen Type R:n pohjalta. Niistä ensimmäinen on Team Dynamics Motorsportin käsialaa. Sama tiimi vastaa myös saarivaltakunnan BTCC-ratasarjassa kilpailevista Type R -Civiceistä, joten kisakokemusta on päästy hyödyntämään myös katuautossa. Hondan kaksilitraisen turbokoneen huipputeho on nostettu tässä autossa peräti 405 heppaan, ja maksimivääntö kirjataan 500 newtonmetrin lukemaan.

Tämä on saavutettu uuden moottorinohjaussoftan, ilmanoton ja välijäähdyttimen avulla. Lisäksi vakioputkisto on korvattu Scorpionin paremmin virtaavalla aftermarket-tuotteella. Ajettavuutta on puolestaan kohennettu mm. Eibachin Pro-sarjan jousilla ja säädettävillä kallistuksenvaimentimilla. Vakiojarruletkut on lisäksi korvattu teräspunosletkuilla, ja vanteina palvelevat uudet 19-tuumaiset kiekot Dunlopin kumeilla.

Suosittelemme


Toinen Type R on vielä astetta mielenkiintoisempi. OveRlandiksi nimetty luomus on Ralph Hosier Engineering -nimisen pajan luomus, ja projekti on itse asiassa vielä vähän kesken. Valmista pitäisi kuulemma tulla noin kuukauden päästä. WRC-tyyliseksi muutetun Civicin alustaa on nostettu neljän tuuman verran, ja auton alla pyörivät paljon vakiokiekkoja pienemmät rallivanteet BF Goodrichin sorarenkailla. Etujousituksen rakenne on jätetty ennalleen, mutta takapään tukivarsia on laitettu uusiksi rallipolkuja silmällä pitäen.

Kumpikaan Type R ei ole tulossa tuotantoon, mutta sekä Team Dynamics Motorsport että Ralph Hosier Engineering ovat valmiita rakentamaan vastaavan yksilön tilaustyönä, jos tarpeeksi paksulompakkoinen asiakas ilmestyy koputtelemaan ovelle.

LähdeCarscoops

Lue lisää