Suomalaisvalmisteisen Q Yachts Q30-sähkömoottoriveneen koeajo oli äänetön kokemus

Vaikka autot ovat sähköistymässä lähivuosina melkoisella vauhdilla, polkee venemaailma lähes paikoillaan, paitsi kun puhutaan suomalaisvalmisteisesta Q Yachts Oy:n valmistamasta sähkömoottoriveneestä.

Taustaa ja tekniikkaa

Q30-sähkömoottorivene on pitkän kehitystyön tulos, ja idea sähköisestä moottoriveneestä pulpahti ensimmäisen kerran purjehtija Janne Kjellmanin mieleen jo viitisentoista vuotta sitten. Hänen tarkoituksenaan oli alun perin kehittää vain tekniikka ja myydä sitä venevalmistajille. Moottorivenevalmistajat eivät kuitenkaan lämmenneet sähköiselle voimalinjalle, mikä ajoi Kjellmanin tekemään veneen lopulta itse. Prosessissa syntyi kaksi yritystä, voimalinjaa valmistava Oceanvolt ja veneitä valmistava Q Yachts.

Q30 on valmistajan mukaan päiväkruiseri, joka on tarkoitettu pääasiassa lyhyisiin siirtymiin ja viihdekäyttöön. Oceanvoltin valmistamalla 20 kW:n sähkömoottorilla ja 30 kWh:n akkupaketilla varustettuna Q30 tarjoaa kruisailuvauhdilla noin 42 merimailin, eli vajaan 80 kilometrin toimintamatkan. Täydellä teholla ajettaessa (15 solmua), kutistuu toimintamatka noin 22 merimailiin, eli 40 kilometriin, mikä tosin on vieläkin melkoisen hyvä toimintamatka päiväkruiserille. Saatavana on myös kaksi kertaa suurempi akkupaketti, joka kutakuinkin tuplaa toimintamatkan.

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Navia Design Oy:n suunnittelema runko on todella linjakas. Se näyttää hyvältä ja on myös hydrodynaamisesti erittäin tehokas. Vene etenee sulavasti purjeveneen lailla ja muodostaa erittäin pienet peräaallot. Lasikuidusta ja vinylesteristä tehty runko onkin tavallaan purje- ja moottoriveneen rungon yhdistelmä.

Suosittelemme


Veneestä löytyy myös mukavuuksia, kuten integroitu WC, pesuallas ja kaksi pientä jääkaappia. Veneen keskiosaa hallitsee pöytä neljälle, takaa löytyy divaani kahdelle ja keulapiikistä vielä kaksi nukkumapaikkaa.

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Koeajo

Tapasimme eräänä helteisenä heinäkuun päivänä Helsingin moottorivenekerholla Q Yachts Oy:n myyntijohtajan, Joakim Hildenin, joka vei meidät sähköiselle koeajolle Helsingin edustalle. Olimme tutustuneet veneeseen kuvien ja puhelinhaastattelun kautta jo tämän vuoden tammikuussa, josta tuloksena aiempi juttumme aiheesta, mutta pitkän odotuksen jälkeen oli aika nähdä Q30 livenä.

Pitkä ja solakka Q30 oli helppoa löytää satojen veneiden joukosta, sillä se todellakin erottuu edukseen ja tarjoaa myös ulkonäöllään jotain uutta. Laiturissa meni tovi tutustuessa veneeseen ja sen mielenkiintoisiin yksityiskohtiin, mutta paras hetki koitti, kun köydet irrotettiin laiturista. Sama tunne minkä koin vuosia takaperin ajaessani ensimmäistä kertaa elämässäni sähköautolla valtasi mielen ja hetken aikaa oli jopa hieman epätodellinen olo. Miksi ei kuulu mitään? Etenemme kuin purjeilla, mutta sulavammin.

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Vauhdin kasvaessakin ainoat veneen vaimeat äänet tulivat voimansiirrosta, eli sähkömoottorin ja potkurin välisestä akselista, mutta siitäkään ei voinut pahoittaa mieltään. Keskustelu ajon aikana yli kymmenen solmun vauhdissa sujui normaalilla voimakkuudella ja ainoa häiriötekijä oli vastaantulevien moottoriveneiden äänet.

Liikkuminen veneessä on helppoa ja istumapaikkoja löytyy mukavasti kuudelle hengelle. Mukitelineitä emme löytäneet, mutta juomat pysyivät sulavasti etenevän veneen tukevalla pöydällä pystyssä. Laadukkaat ja pelkistetyt pintamateriaalit ja sisustuksen kokonaisilme on veneen henkeen sopiva. Voisi jopa sanoa, että tässä on feng shui on kohdallaan. Säilytystilat löytyvät penkkien pehmusteiden alta, joten myöskään irtotavarat eivät pääse häiritsemään edellä mainittua harmoniaa.

Jotta koeajo olisi ollut täydellinen, piti allekirjoittaneen toki päästä myös ruoriin. Q30 ohjautuu sulavan runkonsa ansiosta hienosti, eikä ruoria juuri tarvitse pyöritellä edestakaisin aallokossakaan. Pitkähkö vene kääntyy helposti ja keulapotkuri helpottaan rantautumista tarvittaessa. Sähköinen voimalinja reagoi käskyihin välittömästi, jos tulisi vaikka tarve siirtyä nopeasti Suomenlinnan lautan alta pois. Veneen kiihtyvyys ei tosin ole Tesla-luokkaa, mutta ei ole tarkoituskaan. Vaikka veneellä pääsee jopa kohtuullista viittätoista solmua, on alle kymmenen solmun kruisailuvauhti enemmän kuin kohdallaan.

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Q30:n ajaminen ja kyydissä istuminen oli hieno kokemus ja toivon, että sähköinen voimalinja yleistyy tulevaisuudessa myös veneissä. Toki yleistyminen on hieman hitaampaa kuin autoissa, mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Q30-veneitä on Hildenin mukaan myyty jo muutama kappale ulkomaille, mikä myös on veneen pääasiallinen markkina-alue. Noin 200 000 hintalappu paljastaa, että kyseessä ei ole jokamiehen vene, mutta ulkomailta löytynee varmastikin useampia asiakkaita, jotka ovat valmiita sijoittamaan äänettömään veneilyyn kuusinumeroisen summan.

Haastattelimme koeajon aikana Q Yachtsin myyntijohtaja Joakim Hildeniä, ja hän kertoi veneen tekniikasta, ideasta ja taustoista. Katso video tästä:

Lue lisää