Fordilla on ralliautoilusta pitkät perinteet, vaikka tällä kaudella Ott Tänakin ja kumppaneiden meno onkin ollut varsin tahmeaa. Mustangin nimellä myytävällä sähkö-crossoverilla ei ole sen sijaan mitään tekemistä rallin kanssa, mutta autosta esiteltiin kuitenkin Rally-nimeä kantava erikoismalli.
Tässä voi toki nähdä aivan oman logiikkansa, koska täyssähköisellä Mustang Mach-E:llä ei ole nimeä ja muutamia muotoiluyksityiskohtia lukuun ottamatta myöskään mitään tekemistä ”aitojen” Mustangien kanssa. Mustangin ja rallin yhtymäkohta kuitenkin löytyy, koska poniauto nähtiin tuoreeltaan 1960-luvun puolenvälin jälkeen esimerkiksi Monte Carlon serpentiiniteillä useana vuotena peräjälkeen.
Uuden Mach-E Rallyn on sen sijaan tarkoitus herättää mielleyhtymiä moderneihin rallikilpureihin. Niitä voi havaita valkoisissa 19-tuumaisissa rallihenkisissä vanteissa, Focus RS -tyylisessä isossa kattospoilerissa sekä umpinaiseen maskiin upotetuissa sumuvaloissa. Lisäksi autossa on esimerkiksi uusi etusplitteri, mustaksi maalattu katto sekä konepellin ja takaluukun yli kulkevat Shelby-henkiset raidat. Toivoa sopii, että tuotantoyksilöiden latausluukun kansi ei harota yhtä pahasti kuin pressikuvien autossa.
Värivalikoimaan kuuluvat kuvissa näkyvän Grabber Yellow -keltaisen lisäksi Grabber Blue, Shadow Black, Eruption Green, Star White ja Glacier Gray. Sähköauton alla pyörivät Keski-Euroopan ilmastossa ympärivuotiseen käyttöön sopivat Michelin CrossClimate2 -kumit, joiden pitäisi myös tarjota hieman tavallista parempi pito soralla. Maavaraakin on nostettu 20 millillä, ja jouset sekä MagneRide-iskunvaimentimet ovat saaneet uudet säädöt.
Lisäksi auton kaksi sähkömoottoria on suojattu vakiomallia paremmin, ja ovien alareunoissa sekä pyöränkaarissa on käytetty suojateippiä. Kuraläpätkin saa lisävarusteena, mutta kovin pahaan maastoon ei Rally-mallillakaan kannata lähteä. Tasaisemmilla sorateillä ja asfalttiviidakossa voi sen sijaan nauttia Mach-E GT -mallista lainatun kaksimoottorisen sähkövoimalinjan suorituskyvystä. Sitä on kuulemma vielä hieman viritetty, ja potkua on vähintään 487 hepan a 880 newtonmetrin edestä.
Lisäksi autoon on tuotu RallySport-niminen ajomoodi, joka tarjoaa isommat luistokulmat vähemmän pitävällä pinnalla ajettaessa, paremman kaasuvasteen sekä aggressiivisemman iskunvaimennuksen. Hidastuvuudesta huolehtivat puolestaan Brembon jarrut 385-millisillä etulevyillä ja punaisilla satuloilla. Akun kapasiteetti on sama 91 kWh kuin Mach-E GT:ssä, mutta toimintasäde saattaa jäädä rallihenkisen varustuksen vuoksi hieman pienemmäksi kuin Mach-E GT:lle luvatut 402 kilometriä.
Suosittelemme
Sisustaakin on hienosäädetty urheiluistuinten Mach-E Rally -teksteillä, kontrastiompeleilla sekä vanteiden kanssa sävy sävyyn olevilla kiiltävän valkoisilla koristeilla kojelaudassa, oviverhoilussa ja ratissa. Rallimallin tilauskirjat avataan ensi vuoden alussa ja ensimmäisten asiakasautojen luovutus pitäisi olla vuorossa jo pian sen jälkeen, mutta erikoismallin hintoja ei ole vielä kerrottu julkisuuteen.