Porschen roadsterista katosi kaksi sylinteriä – tässä on uusi 718 Boxster

Geneven autonäyttely lähestyy jo kovaa vauhtia, ja autonvalmistajat julkaisevat jatkuvalla syötöllä tietoja uutuuksistaan. Porsche kertoi jo jokin aikaa sitten, että merkin pienimmät keskimoottorimallit Boxster ja Cayman saavat faceliftin yhteydessä uuden nimen. Ne tunnetaan jatkossa 718-etuliitteellä, joka viittaa sekä nelosmoottorilla varustettuun 50- ja 60-lukujen kilpuri-Porscheen että merkin nykyiseen 918 Spyder -hyperautoon.

Nyt Porsche julkaisi viralliset kuvat ja tiedot facelifin saanesta roadsteristaan, eli 718 Boxsterista. Uuden version tunnistaa miehekkäämmän näköisestä etupuskurista, jossa on isommat ilmanottoaukot. Lisäksi autossa on etulamppuina uudet tuplaksenonit, joihin on integroitu päiväajovalot. Myös etulokasuojat ovat entistä pulleammat. Sivuhelmat sekä ovenkahvatkin on laitettu uusiksi, ja kyljen ilmanottoreiät ovat kasvaneet. Peräpäässä on puolestaan tuoreet kolmiulotteiset leditakavalot, ja lamppujen välissä on uusi tehosteraita isolla Porsche-tekstillä.





Sisätiloissa ei ole kovin suuria muutoksia, mutta kojelaudassa on nyt hevosenkengän muotoiset ilmasuulakkeet, päivitetty tietoviihdejärjestelmä ja uusi ratti. Ohjauspyörä edustaa samaa tyyliä kuin mm. faceliftatussa 911:ssä ja 718 Boxsterin esikuvana toimivassa 918 Spyderissa.

718 Boxster S

Porschen keskimoottoriroadsterin merkittävin uudistus piilee kuitenkin peltien alla. Vanhat vapaastihengittävät bokserikuutoset ovat nimittäin saaneet väistyä nelisylinteristen turbokoneiden tieltä. Muutos on niin merkittävä, että koko auton takapää on jouduttu suunnittelemaan uudelleen turbomoottorien vaatiman ilmanoton vuoksi. Perusmalli 718 Boxsteria vauhdittaa kaksilitrainen turbobokseri, josta on kutiteltu ahtimen avulla mukavat 300 heppaa. Vaikka soundeissa varmasti hävitäänkin jonkin verran entiseen 2,7-litraiseen vaparikoneeseen verrattuna, tehoa on tullut lisää peräti 35 hevosvoimaa. Tehokkaammassa 718 Boxster S:ssä käytetään puolestaan 2,5-litraista ahdettua nelosbokseria, josta irtoaa jo 350 heppaa. Myös S-version tehot ovat kasvaneet 35 hevosvoimalla entiseen verrattuna.

Nopein 718 Boxster S pinkaisee nyt nollasta sataan 4,2 sekunnissa, joten kyse on täysiverisestä urheiluautosta. Parantuneesta suorituskyvystä huolimatta kulutuksen luvataan parantuneen jopa 13 prosentilla. Myös alustaa on peukaloitu, ja auton pitäisi olla mutkissa entistäkin pätevämpi. Boxster on ollut tähän asti umpikattoista sisarmalliaan Caymania edullisempi, mutta tähän tulee nyt muutos. Jatkossa avoversiosta joutuu nimittäin maksamaan 911:n tyyliin umpimallia enemmän. Porschen halvin urheiluauto on siis jatkossa coupé-korinen 718 Cayman, jonka julkistusta jäämme vielä odottelemaan.

718 Boxster und 718 Boxster S

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...