Porschen Kermit on taas pian täällä – uuden 911 GT3 RS:n kuvat vuosivat julkisuuteen

Porsche 911:n RS-mallien historia alkaa jo vuonna 1973 lanseeratusta Carrera RS:stä, joka tarjosi ostajille enemmän tehoa ja vähemmän painoa kisahenkisessä paketissa. Uutena autoa oli suorastaan hankala saada kaupaksi, mutta nykyään alkuperäinen Carrrera RS kuuluu kaikkein himoituimpiin ja kalleimpiin 911-malleihin. 2000-luvun puolella RS-versioiden perinnettä on ylläpitänyt 911 GT3 RS, jota on tarjottu sekä 996-, 997- että 991-korimalleista.

991-koppainen GT3 RS tuotiin parrasvaloihin kolmen vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä. Auto perustui vielä 991:n alkuperäisversioon, koska ”tavallisen” 911:n facelift-mallit esiteltiin syksyllä 2015. Tämän myötä GT3 RS ei ehtinyt olla pitkään tuotannossa, mikä teki siitä lyhyessä ajassa huippuhalutun. Monet potentiaaliset ostajat jäivätkin nuolemaan näppejään, joten GT3 RS:n paluuta kasvojenkohotuksen myötä on ehditty odotella jo kovasti.

-- MAINOS --

Facelift-malli esitellään jälleen Genevessä muutaman viikon päästä. Sen virallisia tietoja ja kuvia ei ole vielä paljastettu, mutta muutama otos vuosi julkisuuteen jo nyt. Niissä esiintyy kirkuvan vihreä auto, eli jo alkuperäisessä Carrera RS:ssä ja 997-sukupolven GT3 RS:ssä käytetty signaalivihreä perinneväri tekee paluun. Samaa voidaan sanoa logotekstillä varustetuista mustista helmaraidoista, joita on viimeksi hyödynnetty samaisessa 997:ssä. Muuten uutuuden ulkonäkö on täysin odotusten kaltainen, eli se yhdistelee faceliftatun GT3:n palikoita RS:ssä jo aiemmin nähtyihin osiin. Ilmanpoistorei’illä varustettu nokkapelti on puolestaan lainattu GT2 RS -supertykistä.

-- MAINOS --




Entistä massiivisempi takasiipikin vaikuttaa pitkälti samalta kuin GT2 RS:ssä. Sisustan uudistukset rajoittuvat puolestaan kaikille faceliftatuille 991:ille yhteisiin osiin, mutta kuppipenkeillä ja turvakaarilla varustetusta kabiinista on paha pistää paremmaksi ainakaan rata-ajoa silmälläpitäen. Tekniikkaakin on luonnollisesti päivitetty, ja nelilitraisesta vaparibokserista irtoaa nyt huhujen mukaan 520 heppaa. Se olisi 20 pollea entistä enemmän, mutta tästä on vielä matkaa GT2 RS:n brutaaliin 700 hevosvoiman teholukemaan.

-- MAINOS --

GT3 RS:n potku tulee kuitenkin käyttöön täysin viiveettä, ja kierrosherkkyyttäkin riittää. Huipputeho saavutetaan nimittäin vasta 8250 rundin kohdalla, ja vääntökin lisääntynee jonkin verran. Ratahenkisen sportin pitäisi kiihtyä PDK-kaksoiskytkinlaatikon avustamana vain 3,2 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on ilmeisesti 312 km/h. GT3 RS jää muuten nykyisen 991-sukupolven joutsenlauluksi, koska seuraaja on jo aivan nurkan takana. 992-korikoodilla tunnettu uusi 911 esitellään lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä, mutta seuraavaa GT3 RS:ää saadaan odotella vielä useampi vuosi.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.