Porsche toteutti jo 1980-luvulla todella erikoisia toiveita – arabisheikin 959:ssä on jopa kullatut pakoputkenpäät

Rallin B-ryhmän kilpurit olivat lähes kaikkien autonvalmistajien toivelistalla 1980-luvun alkupuolella. Tähän huumaan lähtivät mukaan jopa Ferrarin ja Porschen kaltaiset urheiluautomerkit. Niitä ei lopulta nähty rallipoluilla, mutta kehitystyön ansiosta syntyi aikansa nopeimpia katuautoja tarpeeksi paksulompakkoiselle asiakaskunnalle. Ferrarin luomus totteli 288 GTO -nimeä, kun taas Porsche kehitti huipputeknologiaa sisältäneen 959:n 911:n pohjalta.

Tuplaturbokuutosella ja nelivedolla ryyditetty 959 nähtiin prototyyppinä jo vuonna 1983, ja tuotantomallin vuoro koitti pari vuotta myöhemmin. 450-heppainen tykki kilpaili maailman nopeimman tuotantoauton tittelistä, ja myös hinta oli huippuluokkaa. Vieläkin arvokkaamman 959:stä sai tehtyä, jos asiakkaalla oli autoon liittyviä erikoistoiveita. Niitä toteutti vuonna 1986 perustettu Porsche Exclusive -divisioona, mutta VIP-asiakkaiden vaatimia erikoisautoja oli toteutettu jo aiemminkin.





Niinpä esimerkiksi McLarenin formulatallin taustavoimana häärinyt Mansour Oijeh tilasi Porschelta vuonna 1983 yksittäiskappaleeksi jääneen katuversion 935-ratakilpurista. Vuonna 1989 Porsche Exclusiven ovelle koputteli puolestaan Qatarin kuningasperhettä edustanut sheikki Abdul Aziz Khalifa Althani. Hänellä oli astetta vaativampi toive, koska mies halusi peräti seitsemän erikoisvarusteltua 959:ää kokoelmansa täydennykseksi. Jokaisen auton piti olla eri värinen ulkovärin kanssa sävy sävyyn sointuvalla sisustalla, ja muitakin erikoistoiveita riitti.

Porsche teki työtä käskettyä, mutta sheikki halusi pitää autonsa salassa. Niinpä tiedot erikoisista 959:istä putkahtivat julkisuuteen vasta paljon myöhemmin. Vuonna 2011 Porsche Exclusive juhli 25-vuotista merkkipaaluaan, ja sen kunniaksi sheikki lupautui lainaamaan yhden autoistaan tehtaan museossa järjestettyyn näyttelyyn. Kyseessä oli kullanvärinen yksilö, joka suorastaan huutaa ökyhenkistä kasarityyliä joka solullaan.

Korin lisäksi myös vanteet on maalattu samalla kullan sävyllä. Kontrastia saadaan auton vyötärölinjan kohdalla kulkevista raidoista, jotka yhdistelevät ruskeaa, beigeä ja vihreää. Jopa pakoputkenpäät on päällystetty aidolla kullalla, ja sisustakin on kovin kullansävyinen. Tämä koskee niin rattia, kojelautaa, nahkapenkkejä, sisäkattoa kuin lattiamattojakin. Kuningasperheen kullattu vaakuna koristaa puolestaan rattia sekä vaihdekepinnuppia.

Kullansävyisen kokonaisuuden rikkovat ainoastaan penkeissä sekä oviverhoiluissa käytetyt ruskeat ja beigensävyiset raidat. Lisäksi kojelaudassa, vaihdekepinnupissa ja käsijarrukahvassa on hyödynnetty punasävyistä jalopuuta. Porschen museosta ja arkistosta peräisin olevissa kuvissa näkyy myös punaisella nahalla verhoiltu 959:n sisusta. Se kuuluu tietysti sheikin tilaamaan punaiseen autoon, joka on edelleen osa seitsemän ainutlaatuisen 959:n kokoelmaa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...