Porsche teki Nürburgringillä kaikkien aikojen kierrosennätyksen – Stefan Bellofin 35 vuotta vanha haamuaika on nyt historiaa

Saksan Eifel-vuoriston syleilyssä kiemurteleva Nürburgringin Nordschleife on nähnyt monia unohtumattomia suorituksia yli 90-vuotisen historiansa aikana. Yksi ehdottomista kohokohdista ajoittui vuoden 1983 toukokuun 28. päivään. Aikansa lahjakkaimpiin kuskilupauksiin kuulunut Stefan Bellof tarttui tuolloin lähes hirviömäisen Porsche 956 -kisaprototyypin rattiin ja tykitti kilpurin ennennäkemättömään vauhtiin vuoristoratamaisella Nordschleifella ajetun 1000 kilometrin koitoksen aika-ajoissa. Lähes 21 kilometrin mittaisen kierroksen jälkeen kellot seisahtuivat aikaan 6:11.13, mikä tarkoitti kaikkien aikojen ennätystä Nürburgringin vanhalla radalla.

Stefan Bellof nousi kierroksensa myötä legendojen joukkoon lähes yhdessä yössä, mutta valitettavasti saksalaiskuski menehtyi pari vuotta myöhemmin vain 27-vuotiaana Belgian Span radalla vastaavanlaisen Porschen ratissa. Bellofin tarunhohtoista suoritusta Nordschleifella on ehkä kunnioitettu niin paljon, että sitä ei ole edes yritetty rikkoa viimeisten 35 vuoden aikana. Sopivaa kalustoakaan ei ole ollut välttämättä tarjolla, mutta nyt Porsche päätti tarttua toimeen ja rikkoa oman ennätyksensä uusimman tekniikan voimin.

-- MAINOS --

Saksalaismerkki vetäytyi viime kauden jälkeen FIA:n World Endurance Championship -sarjan LMP1-autojen luokasta, jossa se nappasi monta mestaruutta ja myös kolme Le Mans -voittoa peräjälkeen. Porsche päätti keskittyä pykälää maanläheisempiin GT-autoihin, mutta vanhaa LMP1-kalustoa ei haluttu jättää tyhjän pantiksi. Niinpä viime vuoden Le Mansin kisan voittaneesta 919 Hybridistä kehitettiin evoluutioversio, jossa on kohennettu aerodynamiikkaa ja vähennetty painoa. Auton maaefektiä on saatu lisättyä peräti 53 prosentilla, ja kilpurin painoakin on onnistuttu laskemaan 39 kilolla 849 kilon kokonaismassaan.

-- MAINOS --




Lisäksi hybridivoimanlähteen teholukema on kasvatettu 1160 hevosvoimaan. Turboahdetusta V4-bensakoneesta irtoaa 710 heppaa, ja sähkömoottori tuottaa vielä 433 lisäpollea. 919 Hybrid Evon potentiaalia demonstroitiin jo huhtikuussa Spa-Francorchampsin radalla, jossa Neel Jani teki uuden kierrosennätyksen. Tulokseksi saatu 1:14.770 siirsi Lewis Hamiltonin Mersun F1-autolla ajaman edellisen ennätyksen historian lehdille.

-- MAINOS --

Nyt auto vietiin puolestaan Nürburgringin Nordschleifelle, jossa sen rattiin istutettiin Timo Bernhard. Saksalaiskuski sai kellot seisahtumaan aikaan 5:19.55, eli Stefan Bellofin nimissä ollut 35 vuotta vanha ennätys parani kertaheitolla peräti 51 sekunnilla. Tämä ei ole toisaalta mikään ihme, koska Bellofin 956:n 2,65-litrainen bokserikuutonen tuotti ”vain” reilut 620 hevosvoimaa ja takavetoinen kilpuri oli taatusti paljon hankalampi ajaa kuin moderni nelivetoinen hybriditykki. Bernhardin kierroksen keskinopeudeksi 20,8 kilometrin matkalla tuli 234 km/h, mikä on melkoista kyytiä kaiteiden reunustamalla Nordschleifella.

Supernopea 919 Hybrid Evo jatkaa kiertuettaan seuraavaksi Isoon-Britanniaan, jossa se näyttäytyy 12-15.7. järjestettävässä Goodwood Festival of Speedissä. Porschen tuntien luvassa voi hyvinkin olla uusi ennätysyritys lordi Marchin kartanon mailla heinäpaalien keskellä kiemurtelevalla perinneradalla.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.