Porsche Taycan haastaa viidellä kosketusnäytöllä Teslan

Porsche on julkaissut kuvia tulevan Taycanin näytöistä. Luvassa ei ole yhtä suurta näyttöä sähköautomarkkinaa dominoivan Teslan tapaan, vaan Taycanissa on lukuisia pienempiä näyttöjä. Porsche ei ole uskaltanut tehdä radikaalia uudistusta ohjaamoon, vaan valinnut Jaguarin ja Audin tyylisen nappulaviidakon.

Taycanin mittaristona toimii kaareva 16,8” kosketusnäyttö. Ratin taa ei onneksi voi käpälöidä, vaan nappeja on ainoastaan sen reunoilla. Keskinäyttö on jaettu kahteen osaan, ensimmäinen ruutu on keskikonsolin yläpuolella ja toinen matkustajan edessä. Lisäksi alempana keskikonsolissa on vielä neljäs näyttö. Jos tämäkään ei riitä, saa lisärahalla takamatkustajille oman näytön ilmastoinnin hallintaan.

-- MAINOS --

Porsche Taycanin mittaristo on keskeltä perinteinen näyttö, ja sen reunoilla on kosketusta tottelevat osiot. KUVA: Porsche

Teslaan verrattuna Porschen ratkaisu tuntuu vanhanaikaiselta. Kuvien perusteella näyttää siltä, että perinteiset mekaaniset napit on ainoastaan korvattu kosketusnäytöillä, eikä näyttöjen mahdollisuuksia hyödynnetä edes nimeksi. Itse asiassa nappien korvaaminen kosketusnäytöllä on todennäköisesti heikennys käytettävyyteen, koska kosketusnäytön käyttäminen vaatii aina katseen siirtämistä, kun taas nappeja voi käyttää tutussa autossa käsikopelolla. Jos automaatio ei ole Teslan tasolla (eli keskinäyttöön ei oikeastaan tarvitse koskea ajon aikana) niin käytettävyys jää selvästi markinajohtajasta.

Enemmän ei muutenkaan ole paremmin, koska pienien näyttöjen muokattavuus on vaatimattomampaa. Mahdollisuutta suurempaan käyttöjärjestelmäremonttiin ei tulevaisuudessa ole, koska muokattavat alueet ovat pieniä ja pysynevät siksi jatkossakin niille alunperin valitussa käytössä. Pienet näytöt eivät myöskään toimi yhtä hyvin viihdekäytössä, kun lataustauoilla halutaan pelata pelejä, selata nettiä tai katsella elokuvia.

-- MAINOS --




Porsche Taycanin kojelauta sisältää viisi kosketusnäyttöä. Näkymä on perinteisen näköinen. KUVA: Porsche

Erityisesti silmään pistää vaatimaton navigaationäyttö. Matkustajan eteen sijoitettu kartta on kooltaan vanhimpien irrallisten navigaattorien luokkaa, eikä mittaristonäkymään todennäköisesti saatava navigaatiotila tuskin pelasta tilannetta. Kuvakkeiden perusteella myös alempi keskinäyttö toiminee navigaattorin näyttönä, mutta näiden kuvien perusteella ei vielä pysty sanomaan kuinka suuri osa on karttaa ja kuinka suuren osan valikot vievät. Joka tapauksessa näyttö on turhan alhaalla Audi E-tronin tyyliin ja sen seuraaminen häiritsee todennäköisesti enemmän ajamista kuin Jaguarin ja Teslan korkeammalla sijaitsevat navigaattorinäytöt. Navigaattoreissa Tesla pysyy Taycanin julkistuksen jälkeenkin ykkösenä: näytölle yksinkertaisesti mahtuu suurempi alue kartasta kerrallaan, jolloin Teslassa saa paljon helpommin paremman käsityksen ympäröivästä alueesta ja liikennetilanteesta.

-- MAINOS --

Näytöt jatkuvat matkustajan puolelle. Esilämmityksen tai -jäähdytyksen ajastus suoraan autosta on kätevä, ja Teslankin soisi ottavan tämän käyttöön kännykkäohjauksen oheen. KUVA: Porsche

Kuvien perusteella Porsche on tehnyt perinteisen ohjaamon. Kosketusnäytöt toimivat lähinnä markkinointiosaston apuna, koska asiaa ymmärtämättömälle viisi kosketusnäyttöä on enemmän kuin yksi. Lopullista tuomiota on toki mahdoton antaa ennen koeajoa, mutta kuvien perusteella Porsche tuskin yltää  käytettävyydessä Teslan tasolle.

Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Syksyllä 2020 Alfamer julkaisee Joosen kirjan Sähköautoista. Ennakkotilaa kirja nyt: sahkoautokirja.fi

Videot

Uusimmat

Historian tehokkain katu-Pösö esiteltiin – uusi 508 PSE on 360-heppainen pistokehybridi

Peugeot esitteli jo puolentoista vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptin 508:n sporttiversiosta, jota vauhditti tehokas pistokehybriditekniikka. Nyt auto pääsee tuotantoon...

Teslan turvallisuustesti meni pahasti pieleen – jalankulkijaa esittänyt nukke meni kappaleiksi

Tesla Model 3 pitää sisällään hienon ominaisuuden, jonka tarkoituksena on automaattisesti jarruttaa auton havaittua edessään jalankulkijan. Myös monet muut...

Autonomistajat raivoissaan: Hiiret nakertavat Toyotan moottoreita

Vihaiset Toyotan omistajat ovat haastaneet autonvalmistajan oikeuteen, sillä jyrsijät ovat erityisen mieltyneitä herkuttelemaan Toyotan moottoreiden johdoilla. Mistä ihmeestä on...

V12, manuaali ja mittarissa 64 000 kilometriä – tästä BMW 850 CSi:stä odotetaan kovaa hintaa huutokaupassa

Vuonna 1989 esitelty E31-korinen 8-sarja toimi BMW:n lippulaivana lähes 10 vuoden ajan. Mallisto kruunattiin 380-heppaisella 850 CSi:llä, joka oli...

Volkkarin sähköautovalikoima kasvaa – uusi ID.4 kurkottaa crossoverien luokkaan

Täysin uudelle MEB-perusrakenteelle tehty VW ID.3 on juuri saapunut myyntiin, ja se saa pian seuraa pykälää isommasta ID.4:stä. Nyt...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...