Porsche Taycan haastaa viidellä kosketusnäytöllä Teslan

Porsche on julkaissut kuvia tulevan Taycanin näytöistä. Luvassa ei ole yhtä suurta näyttöä sähköautomarkkinaa dominoivan Teslan tapaan, vaan Taycanissa on lukuisia pienempiä näyttöjä. Porsche ei ole uskaltanut tehdä radikaalia uudistusta ohjaamoon, vaan valinnut Jaguarin ja Audin tyylisen nappulaviidakon.

Taycanin mittaristona toimii kaareva 16,8” kosketusnäyttö. Ratin taa ei onneksi voi käpälöidä, vaan nappeja on ainoastaan sen reunoilla. Keskinäyttö on jaettu kahteen osaan, ensimmäinen ruutu on keskikonsolin yläpuolella ja toinen matkustajan edessä. Lisäksi alempana keskikonsolissa on vielä neljäs näyttö. Jos tämäkään ei riitä, saa lisärahalla takamatkustajille oman näytön ilmastoinnin hallintaan.

Porsche Taycanin mittaristo on keskeltä perinteinen näyttö, ja sen reunoilla on kosketusta tottelevat osiot. KUVA: Porsche

Teslaan verrattuna Porschen ratkaisu tuntuu vanhanaikaiselta. Kuvien perusteella näyttää siltä, että perinteiset mekaaniset napit on ainoastaan korvattu kosketusnäytöillä, eikä näyttöjen mahdollisuuksia hyödynnetä edes nimeksi. Itse asiassa nappien korvaaminen kosketusnäytöllä on todennäköisesti heikennys käytettävyyteen, koska kosketusnäytön käyttäminen vaatii aina katseen siirtämistä, kun taas nappeja voi käyttää tutussa autossa käsikopelolla. Jos automaatio ei ole Teslan tasolla (eli keskinäyttöön ei oikeastaan tarvitse koskea ajon aikana) niin käytettävyys jää selvästi markinajohtajasta.

Enemmän ei muutenkaan ole paremmin, koska pienien näyttöjen muokattavuus on vaatimattomampaa. Mahdollisuutta suurempaan käyttöjärjestelmäremonttiin ei tulevaisuudessa ole, koska muokattavat alueet ovat pieniä ja pysynevät siksi jatkossakin niille alunperin valitussa käytössä. Pienet näytöt eivät myöskään toimi yhtä hyvin viihdekäytössä, kun lataustauoilla halutaan pelata pelejä, selata nettiä tai katsella elokuvia.

Porsche Taycanin kojelauta sisältää viisi kosketusnäyttöä. Näkymä on perinteisen näköinen. KUVA: Porsche

Erityisesti silmään pistää vaatimaton navigaationäyttö. Matkustajan eteen sijoitettu kartta on kooltaan vanhimpien irrallisten navigaattorien luokkaa, eikä mittaristonäkymään todennäköisesti saatava navigaatiotila tuskin pelasta tilannetta. Kuvakkeiden perusteella myös alempi keskinäyttö toiminee navigaattorin näyttönä, mutta näiden kuvien perusteella ei vielä pysty sanomaan kuinka suuri osa on karttaa ja kuinka suuren osan valikot vievät. Joka tapauksessa näyttö on turhan alhaalla Audi E-tronin tyyliin ja sen seuraaminen häiritsee todennäköisesti enemmän ajamista kuin Jaguarin ja Teslan korkeammalla sijaitsevat navigaattorinäytöt. Navigaattoreissa Tesla pysyy Taycanin julkistuksen jälkeenkin ykkösenä: näytölle yksinkertaisesti mahtuu suurempi alue kartasta kerrallaan, jolloin Teslassa saa paljon helpommin paremman käsityksen ympäröivästä alueesta ja liikennetilanteesta.

Näytöt jatkuvat matkustajan puolelle. Esilämmityksen tai -jäähdytyksen ajastus suoraan autosta on kätevä, ja Teslankin soisi ottavan tämän käyttöön kännykkäohjauksen oheen. KUVA: Porsche

Kuvien perusteella Porsche on tehnyt perinteisen ohjaamon. Kosketusnäytöt toimivat lähinnä markkinointiosaston apuna, koska asiaa ymmärtämättömälle viisi kosketusnäyttöä on enemmän kuin yksi. Lopullista tuomiota on toki mahdoton antaa ennen koeajoa, mutta kuvien perusteella Porsche tuskin yltää  käytettävyydessä Teslan tasolle.

Aihepiirin uusimmat

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Hyvää syntymäpäivää Rättäri – Citroën 2 CV täyttää 75 vuotta

Kaikkein ikonisimpiin automalleihin kuuluva Rättisitikka, eli virallisemmin Citroën 2 CV on ehtinyt jo 75 vuoden ikään. Citroën juhlistaa merkkipaalua omassa museossaan järjestettävän erikoisnäyttelyn avulla.

Polestar 3:n muotoilija kritisoi perunan muotoisia sähköautoja – ulkonäköä ei pitäisi uhrata aerodynamiikan alttarilla

Monet sähköautot ovat perinnetietoisten silmään vähintäänkin kummallisen näköisiä. Osittain tämä johtuu uutta teknologiaa korostavasta erikoisuudentavoittelusta, mutta tärkeämpi syy löytyy pyrkimyksestä mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen.

Skoda on tehnyt jo kolme miljoonaa katumaasturia – jatkoa seuraa muutaman viikon päästä esiteltävän uuden Kodiaqin myötä

Skoda on parhaillaan juhlatunnelmissa. SUV-luokan autot muodostavat tätä nykyä merkittävän osan tšekkimerkinkin myynnistä, ja Skodan tuotantolinjoilta putkahti juuri ulos kolmen miljoonan valmistetun katumaasturin rajapyykin rikkonut yksilö.

Tyyliniekan uusimmat