Porsche Taycan haastaa viidellä kosketusnäytöllä Teslan

Porsche on julkaissut kuvia tulevan Taycanin näytöistä. Luvassa ei ole yhtä suurta näyttöä sähköautomarkkinaa dominoivan Teslan tapaan, vaan Taycanissa on lukuisia pienempiä näyttöjä. Porsche ei ole uskaltanut tehdä radikaalia uudistusta ohjaamoon, vaan valinnut Jaguarin ja Audin tyylisen nappulaviidakon.

Taycanin mittaristona toimii kaareva 16,8” kosketusnäyttö. Ratin taa ei onneksi voi käpälöidä, vaan nappeja on ainoastaan sen reunoilla. Keskinäyttö on jaettu kahteen osaan, ensimmäinen ruutu on keskikonsolin yläpuolella ja toinen matkustajan edessä. Lisäksi alempana keskikonsolissa on vielä neljäs näyttö. Jos tämäkään ei riitä, saa lisärahalla takamatkustajille oman näytön ilmastoinnin hallintaan.

Porsche Taycanin mittaristo on keskeltä perinteinen näyttö, ja sen reunoilla on kosketusta tottelevat osiot. KUVA: Porsche

Teslaan verrattuna Porschen ratkaisu tuntuu vanhanaikaiselta. Kuvien perusteella näyttää siltä, että perinteiset mekaaniset napit on ainoastaan korvattu kosketusnäytöillä, eikä näyttöjen mahdollisuuksia hyödynnetä edes nimeksi. Itse asiassa nappien korvaaminen kosketusnäytöllä on todennäköisesti heikennys käytettävyyteen, koska kosketusnäytön käyttäminen vaatii aina katseen siirtämistä, kun taas nappeja voi käyttää tutussa autossa käsikopelolla. Jos automaatio ei ole Teslan tasolla (eli keskinäyttöön ei oikeastaan tarvitse koskea ajon aikana) niin käytettävyys jää selvästi markinajohtajasta.

Enemmän ei muutenkaan ole paremmin, koska pienien näyttöjen muokattavuus on vaatimattomampaa. Mahdollisuutta suurempaan käyttöjärjestelmäremonttiin ei tulevaisuudessa ole, koska muokattavat alueet ovat pieniä ja pysynevät siksi jatkossakin niille alunperin valitussa käytössä. Pienet näytöt eivät myöskään toimi yhtä hyvin viihdekäytössä, kun lataustauoilla halutaan pelata pelejä, selata nettiä tai katsella elokuvia.

Porsche Taycanin kojelauta sisältää viisi kosketusnäyttöä. Näkymä on perinteisen näköinen. KUVA: Porsche

Erityisesti silmään pistää vaatimaton navigaationäyttö. Matkustajan eteen sijoitettu kartta on kooltaan vanhimpien irrallisten navigaattorien luokkaa, eikä mittaristonäkymään todennäköisesti saatava navigaatiotila tuskin pelasta tilannetta. Kuvakkeiden perusteella myös alempi keskinäyttö toiminee navigaattorin näyttönä, mutta näiden kuvien perusteella ei vielä pysty sanomaan kuinka suuri osa on karttaa ja kuinka suuren osan valikot vievät. Joka tapauksessa näyttö on turhan alhaalla Audi E-tronin tyyliin ja sen seuraaminen häiritsee todennäköisesti enemmän ajamista kuin Jaguarin ja Teslan korkeammalla sijaitsevat navigaattorinäytöt. Navigaattoreissa Tesla pysyy Taycanin julkistuksen jälkeenkin ykkösenä: näytölle yksinkertaisesti mahtuu suurempi alue kartasta kerrallaan, jolloin Teslassa saa paljon helpommin paremman käsityksen ympäröivästä alueesta ja liikennetilanteesta.

Näytöt jatkuvat matkustajan puolelle. Esilämmityksen tai -jäähdytyksen ajastus suoraan autosta on kätevä, ja Teslankin soisi ottavan tämän käyttöön kännykkäohjauksen oheen. KUVA: Porsche

Kuvien perusteella Porsche on tehnyt perinteisen ohjaamon. Kosketusnäytöt toimivat lähinnä markkinointiosaston apuna, koska asiaa ymmärtämättömälle viisi kosketusnäyttöä on enemmän kuin yksi. Lopullista tuomiota on toki mahdoton antaa ennen koeajoa, mutta kuvien perusteella Porsche tuskin yltää  käytettävyydessä Teslan tasolle.

Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Syksyllä 2020 Alfamer julkaisee Joosen kirjan Sähköautoista.

Videot

Uusimmat

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...