Porsche – seitsemän vuosikymmentä, seitsemän ikonia

Ferdinand Porsche perusti vuonna 1931 viralliselta nimeltään Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG:n, jonka päämaja ja -tehdas sijaitsee Stuttgartin Zuffenhausenissa. Tehdas keskittyi alkutaipaleellaan muun muassa sotateollisuuden kulkuvälineisiin ja sen ensimmäinen kilpa-auto, Porsche 64, esiteltiin vuonna 1939

Porschen ensimmäinen katukäyttöön tarkoitettu urheiluauto, Porsche 356 SL, valmistui 50-luvun alussa ja se oli samalla ensimmäinen saksalainen urheiluauto. Sen yksilitrainen nelisylinterinen moottori kehitti tuolloin 46 hevosvoimaa, joka kuitenkin siivitti auton peräti 160 km/h:n huippunopeuteen.

Kun vuosikymmen vaihtui, alkoi kaikkien aikojen tunnetuimmaksi nousseen Porsche-mallin aika. Ensimmäinen Porsche 911 julkistettiin vuonna 1964. Mallimerkintä oli alun perin 901, mutta kiista numerosarjan tavamerkinneen Peugeotin kanssa, muutti keskimmäisen numeron ykköseksi. Kaksilitraisella kuutosmoottorilla varustettu 911 2.0 Coupé tarjosi 130 hevosvoimaa, joka sai auton liikkumaan parhaimmillaan jopa 210 km/h.

Siirryttäessä sateenkaarenväriseen 70-lukuun autonvalmistaja esitteli Porsche 917 KH -kilpa-auton, joka toi Porschelle sen ensimmäisen Le-Mans 24h -ajojen voiton. Vuotta myöhemmin, 1971, legendaarisella Gulf-värityksellä varustettu 917 KH esiintyi Steve McQueenin tähdittämässä Le Mans -elokuvassa. 600 hevosvoimainen kilpa-auto kulki nopeimmillaan 360 km/h kaksitoistasylinterisen kisakoneen voimin.

Kun 80-luvun diskomusiikki oli soinut stereoissa jo muutamia vuosia, tuli seuraavan ikonin aika. Porsche toi vuonna 1987 markkinoille Porsche 959:n, joka oli tullessaan maailman nopein sarjatuotantoauto. 300 km/h huippunopeus saavutettiin 2,9 litraisen rivikuutosmoottorin avulla, joka tarjosi kuljettajan käyttöön mukavat 450 hevosvoimaa. Autoa tehtiin ainoastaan 292 kappaletta ja siitä tuli välittömästi arvostettu keräilyharvinaisuus. Auto oli aikoinaan kuuluisuuksien hankitalistalla ja yhden kappaleen hankki mies nimeltä Bill Gates. Nykyään harvinaisimmista yksilöistä pyydetään jopa yli kaksi miljoonaa euroa.

Vuonna 1996 julkistettu Porsche Boxster, oli Porschen vastaus Roadster-fanien rukouksiin. Boxsterissa käytettiin runsaasti 911-mallin kanssa yhteisiä osia, mutta se oli selvästi edullisempi kuin isoveljensä. Automalli kasvatti suosiotaan nopeasti ja onnistui elvyttämään autonvalmistajan 90-luvun alun lamassa ryvettynyttä taloutta. Boxsterin keskelle sijoitettu 2,5 litrainen kuutosmoottori kehitti 204 hevosvoimaa ja antoi autolle parhaimmillaan 245 km/h vauhdit.

Milleniumin alkaessa Porsche päätti astua katumaasturimarkkinoille ja vuonna 2002 autokaupan paraatipaikalla nähtiin valmistajan ensimmäinen katumaasturi, Porsche Cayenne. Se tarjosi väljien tilojen lisäksi hieman maastokelpoisuutta ja valmistajalle ominaiseen tapaan reilusti suorituskykyä. Katumaasturin kovin versio, Turbo S, oli varustettu 4,5 litraisella tuplaturbo V8:lla, josta oli puristettu irti mukavat 521 hevosvoimaa. Se sai yli kaksitonnisen katumaasturin kiihtymään reilussa viidessä sekunnissa 0-100 km/h. Superkatumaasturi kohtasi suurimman suosionsa USA:n markkinoilla, jossa isoista ja tehokkaista autoista pitävät jenkit vastaanottivat sen ilolla.

Vuonna 2013 Porsche julkisti ladattavan hybridisuperauton nimeltä Porsche 918 Spyder. Sen voimalinja koostui vapaasti hengittävästä 4,6 litraisesta V8-polttomoottorista ja kahdesta sähkömoottorista, joiden yhdistetty teho nousi lähes 900 hevosvoimaan. Auton suorituskyky on järisyttävä: 0-100 km/h 2,5 sekuntia, huippunopeus 345 km/h ja Nürburgringin kierrosaika 6 minuuttia 57 sekuntia.

Seuraavan vuosikymmenen ikoniksi on ehdolla täyssähköinen Porsche Mission E, jonka suorituskyky tulee olemaan sähköautoluokassakin huikea. Kun auto saadaan myyntiin, tulemme näkemään muodostuuko siitä 2020-luvun Porsche ikoni.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...