Porsche nappasi jälleen sähköisten tuotantoautojen Nürburgringin kierrosennätyksen – Tesla Model S Plaid jäi Taycan Turbo S:n taakse

Kolmisen vuotta sitten esitelty Porsche Taycan Turbo ehti napata melko tuoreeltaan Nürburgringin Nordschleifen sähkötuotantoautojen kierrosennätyksen, kunnes yli 1000-hevosvoimainen Plaid-Tesla nappasi tämän tittelin itselleen. Nyt ennätys on kuitenkin jälleen Porschen hallussa.

Tällä kertaa autona toimi Taycan Turbo S, jonka täyssähköinen voimalinja luovuttaa kaikille neljälle pyörälle 761 hevosvoiman kokonaistehon. Ratin taakse istahti Porschen testikuski Lars Kern, ja suoritusvälineenä palvelleen Taycan Turbo S:n mainostetaan olleen täysin vakiokunnossa turvallisuuden vuoksi lisättyjä turvakaaria sekä kuppipenkkejä ja monipistevöitä lukuun ottamatta.

Tämä ei ole kuitenkaan aivan koko totuus, koska Taycaniin oli asennettu myös ajettavuutta erityisesti rataolosuhteissa kohentava tehtaan oma virityssarja. Se pitää sisällään 21-tuumaiset RS Spyder -tyyliset vanteet, jotka on kietaistu vielä katulaillisille mutta rata-ajoon optimoiduille Pirelli P Zero Corsa -renkaille. Lisäksi virityssarjan mukana tulevat uudet säädöt alustan toimintaa kontrolloivaan Porsche Dynamic Chassis Control -järjestelmään, jotta systeemi toimii paremmin paremman pidon tarjoavien renkaiden kanssa.

Tätä virityssarjaa ei kuitenkaan myydä kuin Saksan markkinoilla loppuvuodesta alkaen mallivuoden 2023 autoihin, ja nekin pitää viedä asennusta varten Porschen Zuffenhausenin toimipisteeseen. Porsche myöntää itsekin, että sarjan mukana tulevat renkaat on suunniteltu lähinnä radalle, mutta ne voi vaihtaa katuystävällisempiin kumeihin ilman alustan softan muutoksia.

Suosittelemme

Näillä eväillä Lars Kern tykitti ringillä tarkalleen seitsemän minuutin ja 33,35 sekunnin aikaan, eli eroa kolmisen vuotta sitten ”tavallisella” Taycan Turbolla ajettuun suoritukseen tuli noin yhdeksän sekuntia. Todellisuudessa ero on vielä suurempi, koska Turbon aika syntyi radan vanhemmalla 20,6 kilometrin mittaisella versiolla.

Tesla Model S Plaidilla yllettiin puolestaan viime syyskuussa 7:35.58:n aikaan radan pidemmällä versiolla, eli suoritus on vertailukelpoinen Taycan Turbo S:n uuden ennätysajan kanssa. Tesla jäi siis 1020 hevosvoimastaan huolimatta reilun kahden sekunnin päähän Porschesta, mutta toki Taycanin alla pyörivät lähes ratarenkaat. Kaikkien sähköautojen Nürburgring-ennätys on kuitenkin edelleen tukevasti Volkswagen ID.R:n hallussa. Täyssähköisellä ratakilpurilla yllettiin Ringillä vuonna 2019 huimaan 6:05.34:n aikaan.

LähdeCarscoops

Lue lisää