MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Porsche esitteli jälleen uuden erikoismallin 911:stä – uudessa S/T:ssä on GT3 RS:n moottori manuaalivaihteiston parina

Porsche 911:n faceliftin aika on pian käsillä, mutta sitä ennen saksalaismerkki tuo myyntiin ainakin vielä yhden erikoismallin. Se on uusi S/T, joka on saanut inspiraationsa 1960- ja 1970-lukujen 911 S:n kisakelpoisesta erikoisversiosta.

S/T:n myötä juhlistetaan myös tälle vuodelle osuvaa Porschen 75-vuotissyntymäpäivää sekä 911:n 60-vuotista taivalta. Niinpä autoja tehdään urheiluautolegendan syntymävuoden mukaiset 1963 kappaletta. S/T:tä vauhdittaa uudesta GT3 RS:stä tuttu nelilitrainen bokserikuutonen, joka tuottaa 525 hevosvoimaa. Toisin kuin hurjilla siivillä varustetussa GT3 RS:ssä, S/T:n vaihteistona palvelee puristien arvostama kuusipykäläinen manuaali.

Kuva: Porsche

Erikoismallissa on myös pyritty säästämään painoa mahdollisimman paljon. Esimerkiksi kytkin ja vauhtipyörä ovat normaalia kevyempiä, jolloin voimanlähteen pyörivää massaa on saatu kevennettyä 10,4 kilon verran. Dieetti näkyy myös korissa, koska esimerkiksi nokkapelti, katto, etulokasuojat ja ovet on tehty hiilikuituvahvisteisesta muovista. Reseptiä täydennetään vielä magnesiumista valmistetuilla vanteilla, hiilikuitukeraamisilla jarruilla, litiumionitekniikkaa hyödyntävällä käynnistysakulla sekä tavallista kevyemmillä laseilla.

Lisäksi autossa ei ole nelipyöräohjausta, ja äänieristystäkin on karsittu. Tämän seurauksena S/T on kaikkein kevyin 992-sukupolven 911. Auton painoksi kerrotaan ainoastaan 1386 kiloa, mikä on vielä 32 kiloa vähemmän kuin 911 GT3 Touringin kohdalla. Nollasta sataan pyrähdetään manuaalivaihteistosta huolimatta vain 3,7 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 299 km/h. S/T:tä ei ole kuitenkaan suunniteltu miksikään ratatykiksi, vaan pikemminkin herkullisten serpentiiniteiden nautintovälineeksi.

Kuva: Porsche

Tästä syystä autossa ei ole mitään spoilereitakaan, vaan kori on kylkien syvennyksiä lukuun ottamatta pitkälti sama kuin siivettömässä GT3 Touringissa. S/T:ssä käytetään historiallisen esikuvansa tavoin Porschen alkuperäisiä vaakunoita, ja autoon saa myös Heritage Design Package -nimisen paketin. Sen mukana tulevat esimerkiksi Shore Blue Metallic -niminen ulkoväri sekä Ceramica-sävyiset vanteet. Lisäksi ovissa on kisanumeroiden paikat, joihin voi vapaasti valita minkä tahansa numeron väliltä 0-99.

Suosittelemme


Kuva: Porsche

Sisältäkin löytyy retrohenkistä kangasta sekä kullanvärisiä 911 S/T -logoja, kun taas hiilikuituiset kuppipenkit auttavat omalta osaltaan pitämään painon kurissa. Harvat ja valitut ostajat voivat hankkia autonsa pariksi myös erikoismallia varten räätälöidyn rannekellon, eli Chronograph 1 – 911 S/T:n. Kellostakin on pyritty tekemään mahdollisimman kevyt mm. alumiinisen kehyksen myötä.

Kuva: Porsche
Kuva: Porsche
Kuva: Porsche
LähdeCarscoops

Lue lisää