Porsche 959 on arvokas kolaroitunakin – pahasti mällätystä yksilöstä maksettiin huutokaupassa lähes 370 000 euroa

Porsche 959 kuuluu valmistajansa 70-vuotisen historian tärkeimpiin merkkipaaluihin ja 1980-luvun nopeimpiin superautoihin. 911:n pohjalta kehitetty nelivetoinen turbopeto oli alun perin suunniteltu B-ryhmän ralliautoksi, mutta 959 nähtiin kisakäytössä ainoastaan Pariisi-Dakar-aavikkorallissa. Auto päätyi lopulta kisaamaan maailman nopeimman katuauton tittelistä mm. Ferrari F40:n kanssa, ja molemmille autoille olivat yhteistä myös todella pienet valmistusmäärät.

-- MAINOS --

450-heppaisella tuplaturbokuutosella varustettua 959:ää tehtiin ainoastaan 337 yksilöä, joista 294 edusti mukavuuspainotteista Komfort-versiota. Harvojen myytävänä olevien 959:ien hinnat liikkuvat nykyään miljoonan euron tietämissä, mutta nyt autoon oli mahdollista päästä käsiksi myös hieman edullisemmin. Amerikkalainen Mecum-huutokauppakamari tarjosi nimittäin tänä viikonloppuna Kalifornian Montereyssa järjestetyssä huutokaupassa hopeanväristä 959 Komfortia vuodelta 1987, ja auton ennakkohinnaksi oli arvioitu ”vain” 450 000 – 550 000 dollaria.

Tällä yksilöllä oli ajettu ainoastaan 3657 mailia, eli alle 5900 kilometriä. Porschen kunto olisi ollut tällä mittarilukemalla käytännössä uudenveroinen, mutta autossa oli yksi todella iso mutta. 959 oli nimittäin kolaroitu keulastaan ilmeisesti jonkinlaista pylvästä päin, ja auton nokka oli mällin seurauksena reilusti sisässä. Alumiinista ja kevlarista valmistetut korinosat olivat kärsineet pahasti, mutta Porsche liikkui silti edelleen omin voimin.

-- MAINOS --




Auton 2,8-litrainen bokserikuutonen ei ollut saanut siipeensä, koska 959 on 911:n tavoin takamoottorinen. Porschen ajokuntoa demonstroitiin myös Mecumin julkaisemalla videolla, mutta huutokauppakamari ei kertonut jostakin syystä mitään auton kolarivaurioiden synnystä. 959 löysi tästä huolimatta uuden omistajan, mutta hinta ei kohonnut ihan Mecumin odottamiin lukemiin. Auto myytiin nimittäin 425 000 dollarilla, eli hieman yli 367 000 eurolla.

-- MAINOS --

Summa kuulostaa jopa hyvin kohtuulliselta 959:ien kohdalla tavallisiin miljoonan euron hintapyyntöihin verrattuna. Auton kolarivauriot vaikuttavat nimittäin sen verran pieniltä, että niiden korjaaminen ei voi mitenkään maksaa satojatuhansia euroja. 959:n harvinaisuus varmistanee senkin, että tämän auton kohdalla ei sorruta halvalla tehtäviin fuskukorjauksiin.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.