Porsche 911 oli aikanaan myös menestynyt ralliauto, mutta viime vuosikymmenten 911:iä on nähty lähinnä ratakisoissa. Ruotsalainen entinen kilpakuski teetti kuitenkin oman rallipelinsä modernin GT3 RS:n pohjalta.
991-korisen 911:n muutostöistä vastasi Saksan Oscherslebenissä päämajaansa pitävä Motopark Group, ja auto tehtiin mm. Formula Renaulteissa sekä Porsche Carrera Cupissa kisanneelle Kevin Kleverokselle. Vaikka miehen kilpailukokemus on lähinnä ratapuolelta, GT3 RS:stä haluttiin nimenomaan ralliauto. Projektissa ei tyydytty vain ulkonäön hiomiseen, vaan alusta ja muu tekniikkakin saivat osansa muutoksista.
Motopark Group kertoo lehdistötiedotteessaan, että rallivarustuksen myötä Porschen mukavuuden ja arkikäytettävyyden osalta piti tehdä muutamia kompromisseja. Kauniisti muotoiltu ilmaisu tarkoittanee esimerkiksi auton alustaa, joka on Motopark Groupin käsittelyn jälkeen entistäkin lähempänä aitoa kilpuria. Porschessa käytetään kolmeen asentoon säädettäviä Reigerin iskunvaimentimia, joiden asetukset on haettu räätälintyönä juuri tätä autoa varten. Iskareissa on myös termostaatti, jonka pitäisi taata vaimentimien identtinen suorituskyky lämpötilasta riippumatta. Lisäksi jarrupaloissa on alkuperäistä kovempi kitka ja parempi pito kylmällä, joten niiden pitäisi sopia myös Ruotsin talveen.
Suosittelemme
Pimeässä ajamista helpotetaan puolestaan nokkapellin päälle sovitetuilla ksenon-lisävaloilla, jotka on integroitu hiilikuituiseen koteloon. Lisäksi ulkokuorta on höystetty taatusti erottuvalla keltamustalla teippauksella, rallihenkisillä kuraläpillä ja katon skuupilla, joka ohjaa raitista ilmaa ohjaamoon. Sisätilojen näkyvin muutos on massiivisen kokoinen käsijarruvipu, jonka yhteydessä on myös ABS-jarrut pois pelistä kytkevä nappi. Ruostumattomasta teräksestä tehdyt turvakaaret ovat Porschen alkuperäiset, mutta kartanlukijan lukulamppu ja välimatkoja sekä keskinopeuksia tallentava GPS-pohjainen laskuri ovat Motopark Groupin lisäyksiä.
Pakokaasut poistuvat ruostumattomasta teräksestä valmistetun putkiston kautta, jonka pitäisi kasvattaa myös nelilitraisen vaparibokserin voimavaroja alkuperäisestä 500 hepasta. Auton alusta näyttää ainakin kuvissa yllättävän matalalta rallikäyttöön, mutta pohjapanssari Porscheen on lisätty rallipolkujen röykkyjä silmälläpitäen. Onkin mielenkiintoista nähdä, aikooko Kevin Kleros osallistua GT3 RS:llään johonkin viralliseen kilpailuun vai jääkö auto vain miehen omaksi leikkikaluksi.