Porsche 911 R on kuin tuulahdus vanhoilta hyviltä ajoilta

Porschen nykyistä 911 GT3:a ja GT3 RS:ää on saanut vain kaksoiskytkinautomaatilla, mistä perinnetietoiset fanit ovat olleet kaikkea muuta kuin innoissaan. Niinpä edelliskorimallin vastaavien versioiden hinnat ovat nousseet hurjasti, koska niissä on vielä manuaalilaatikko. Porsche on jo lupaillut manuaalivaihteiston paluuta seuraavan sukupolven GT3:een, mutta sen tuloon on vielä useampi vuosi aikaa. Pienemmän Cayman-keskimoottorisportin GT4-versiota on saanut vain keppivaihteistolla, ja auton huima menestys on kertonut Porschelle, kuinka kova kysyntä perinteisellä manuaalilla edelleen on ostajien keskuudessa.

Saksalaismerkki on antanut ymmärtää jo pitkään, että se esittelee myös 911:stä vastaavan, manuaalilaatikolla varustetun sporttimallin. Nyt 911 R:ksi ristitty auto paljastettiin vihdoin Geneven autonäyttelyssä. Ärrän historiallisena esikuvana toimii Porschen 60-luvun kevennetty rataspesiaali, jonka nimi oli myöskin 911 R. Niinpä uutuusmallissa on nostalgiset Porsche-raidat helmoissa, ja auton ylitse kulkee kaksi leveää punaista raitaa.

Porsche_2

Ajamisen hauskuutta painottava erikoismalli on koottu taidokkaasti eri 911-versioiden osista. Kori on periaatteessa vastaava kuin GT3:ssa, mutta lintulautamainen takaspoileri puuttuu. Tämä tuo autolle nostalgisemman ulkonäön lisäksi vähemmän downforcea takapäähän, mikä lupaa hyvää pikku driftailua varten. Kevennetyt nokka- ja kattopelti on lainattu puolestaan GT3 RS:stä, ja katuslickseille pyöräytetyt 20-tuumaiset vanteet ovat samat kuin GT3:ssa.

Sisustan kuppipenkit on verhoiltu nostalgisella ruutukankaalla, ja ratti on erityisen pienikehäinen ajamisen hauskuuden nimissä. Tärkeintä sisätiloissa on kuitenkin keskikonsolista törröttävä manuaalivaihteiston lyhytliikkeinen keppi, joka on kuin vastaus Porsche-fanien rukouksiin. Heille on tarjolla riittävästi potkua, koska 911 R:ää vauhdittaa sama nelilitrainen vaparibokseri kuin GT3 RS:ssä. Korkealle laulavasta koneesta irtoaa tasan 500 heppaa, ja vääntölukema on 460 newtonia. Ärrän pitäisi kiihtyä nollasta sataan 3,7 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 323 km/h. Kiihtyvyydessä tulee siis pientä takapakkia kaksoiskytkinlaatikolla varustettuun GT3 RS:ään verrattuna.

Porsche_3

Suosittelemme

911 R:ssä on nelipyöräohjaus, mekaaninen tasauspyörästön lukko ja keraamiset jarrut vakiona, joten mutkateistä pitäisi päästä nauttimaan kunnolla. 991-korimallia edustavaa autoa valmistetaan vain 991 yksilöä, ja monet niistä on jo myyty. Auton voi tilata heti, ja ensimmäiset asiakkaat saavat tämän himoitun erikoismallin alleen alkukesästä.

Lue lisää