Poliisi saa käyttöönsä viisitoista todellista ”äijäautoa”

Mersun G-sarja on täyttänyt jo kunnioitettavat 40-vuotta ja sitä on ehditty valmistaa ja myydä jo 300 000 kappaletta. Se ei tosin ole autoteollisuudessa mikään huima määrä, mutta kyse ei olekaan mistä tahansa kauppakassista, vaan erittäin kestävästä maastokelpoisesta ajoneuvosta.

Suomen poliisi saa käyttöönsä viisitoista tummansinistä kuorma-autoksi rekisteröityä Mercedes-Benz G280 CDI LAPV (Light Armored Patrol Vehicle) 5.4 -erikoisautoa, jotka on panssaroinnin lisäksi varustettu normaalilla poliisin hälytysajoneuvojen teknisellä varustuksella. Auton keulassa on jykevän oloinen kumipuslilla varustettu ”karjapuskuri” ja valot on suojattu metallisilla verkoilla. Ohjaamo on ympäröity tukevalla panssaroinnilla ja ikkunoissa on käytetty panssarilasia. Autossa on myös ylimääräisiä peilejä, ikkunoita ja kohdevaloja ympäristön tehokkaampaa tarkkailua varten. Auton alta löytyy raskaasta kalustosta tutut Conti Hybrid LD3 renkaat. Auto kestää panssaroinnin ansiosta muun muassa suoraa kivääritulta, tienvarsipommeja ja miinoja.

Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4





LAPV 5.4 -erikoisautojen ensisijainen tarkoitus on parantaa poliisien työturvallisuutta. Autoja käytetään partioinnin lisäksi muun muassa valtiovierailuiden, yleisötapahtumien ja muiden tilaisuuksien turvaamistehtävissä, poliisin hälytystehtävillä sekä tietyissä erityistehtävissä. Erikoisautoja tullaan sijoittamaan Suomen kaikkiin yhteentoista poliisilaitokseen ja ensimmäiset autot nähdään katukuvassa alkukevään aikana. Yhden auton hinta varusteineen on poliisin mukaan noin 400 000 euroa.

– Mercedes-Benz G-sarjan viranomaismallisto antaa vahvan pohjan näin laaja-alaisen erikoisajoneuvotoimituksen toteuttamiselle. Hanke edellyttää meiltä laajaa asiantuntemusta sekä vankkaa osaamista ja vahvistaa Vehon asemaa vaativien ajoneuvohankkeiden luotettavana toimittajana Suomessa, toteaa Vehon erikoisajoneuvojen myyntipäällikkö Mikko Nurmi.

Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4

Mercedes-Benz G-sarja

Maastureiden ehdotonta huippua edustavaa G-sarjaa on valmistettu yli 300 000 kappaletta vuodesta 1979 lähtien, ja sen tuotantokaari on kaikista mallisarjoista pisin koko Mercedes-Benzin historiassa. G-sarja on myös kaikkien kolmisakaraista tähtitunnusta kantavien SUV-autojen esi-isä – siksi kaikki Mercedes-Benzin off-road-mallit kantavat edelleen nimessään G-kirjainta.

Muotoilun ensiaskelista alkaen kyseessä ei ollut mikään tavanomainen cross-country-auto. Tuotannon suunnittelijat, designerit ja insinöörit suunnittelivat auton, joka tarjosi lyömättömän yhdistelmän luotettavuutta, vankkaa rakennetta ja erinomaisia maastoajo-ominaisuuksia. Tästä huolimatta auto vetosi asiakkaisiin myös täysiveroisena, miellyttävänä, ainutlaatuisena ja ennen kaikkea turvallisena vapaa-ajan autona.

G-sarja valmistetaan Itävallan Grazissa Magna Steyrin tehtaalla. Koko G-sarjan historia käynnistyi samassa kaupungissa vuonna 1972 silloisten Daimler-Benz AG:n ja Steyr-Daimler-Puchin välisellä yhteistyösopimuksella. Samoin kuin tuohon aikaan G-sarja valmistetaan yhä suurelta osin käsityönä Grazin kaupungissa.

Uusimmat

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Cristiano Ronaldo sai uuden lelun 35-vuotislahjaksi – tyttöystävä osti tähtifutarille 900-heppaisella V12:lla varustetun Brabuksen G-luokan

Maailman parhaimmilla jalkapalloilijoilla on useimmiten sen verran paksu lompakko, että huippukalliiden autojen keräileminenkään ei ole mikään ongelma. Tällä saralla...

Tämä on ikämiesten aito ylellisyysvaunu: 1980 Lincoln Continental Mark VI

Priimakuntoinen Lincoln Continental on luksusta neljän vuosikymmenen takaa. Lähes ajamattomalla yksilöllä on vuosistaan huolimatta melkoisen mojova hintalappu tuulilasissa. Vuosimallin 1980...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...