Poliisi saa käyttöönsä viisitoista todellista “äijäautoa”

Mersun G-sarja on täyttänyt jo kunnioitettavat 40-vuotta ja sitä on ehditty valmistaa ja myydä jo 300 000 kappaletta. Se ei tosin ole autoteollisuudessa mikään huima määrä, mutta kyse ei olekaan mistä tahansa kauppakassista, vaan erittäin kestävästä maastokelpoisesta ajoneuvosta.

Suomen poliisi saa käyttöönsä viisitoista tummansinistä kuorma-autoksi rekisteröityä Mercedes-Benz G280 CDI LAPV (Light Armored Patrol Vehicle) 5.4 -erikoisautoa, jotka on panssaroinnin lisäksi varustettu normaalilla poliisin hälytysajoneuvojen teknisellä varustuksella. Auton keulassa on jykevän oloinen kumipuslilla varustettu “karjapuskuri” ja valot on suojattu metallisilla verkoilla. Ohjaamo on ympäröity tukevalla panssaroinnilla ja ikkunoissa on käytetty panssarilasia. Autossa on myös ylimääräisiä peilejä, ikkunoita ja kohdevaloja ympäristön tehokkaampaa tarkkailua varten. Auton alta löytyy raskaasta kalustosta tutut Conti Hybrid LD3 renkaat. Auto kestää panssaroinnin ansiosta muun muassa suoraa kivääritulta, tienvarsipommeja ja miinoja.

Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4

LAPV 5.4 -erikoisautojen ensisijainen tarkoitus on parantaa poliisien työturvallisuutta. Autoja käytetään partioinnin lisäksi muun muassa valtiovierailuiden, yleisötapahtumien ja muiden tilaisuuksien turvaamistehtävissä, poliisin hälytystehtävillä sekä tietyissä erityistehtävissä. Erikoisautoja tullaan sijoittamaan Suomen kaikkiin yhteentoista poliisilaitokseen ja ensimmäiset autot nähdään katukuvassa alkukevään aikana. Yhden auton hinta varusteineen on poliisin mukaan noin 400 000 euroa.

– Mercedes-Benz G-sarjan viranomaismallisto antaa vahvan pohjan näin laaja-alaisen erikoisajoneuvotoimituksen toteuttamiselle. Hanke edellyttää meiltä laajaa asiantuntemusta sekä vankkaa osaamista ja vahvistaa Vehon asemaa vaativien ajoneuvohankkeiden luotettavana toimittajana Suomessa, toteaa Vehon erikoisajoneuvojen myyntipäällikkö Mikko Nurmi.

Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4

Suosittelemme

Mercedes-Benz G-sarja

Maastureiden ehdotonta huippua edustavaa G-sarjaa on valmistettu yli 300 000 kappaletta vuodesta 1979 lähtien, ja sen tuotantokaari on kaikista mallisarjoista pisin koko Mercedes-Benzin historiassa. G-sarja on myös kaikkien kolmisakaraista tähtitunnusta kantavien SUV-autojen esi-isä – siksi kaikki Mercedes-Benzin off-road-mallit kantavat edelleen nimessään G-kirjainta.

Muotoilun ensiaskelista alkaen kyseessä ei ollut mikään tavanomainen cross-country-auto. Tuotannon suunnittelijat, designerit ja insinöörit suunnittelivat auton, joka tarjosi lyömättömän yhdistelmän luotettavuutta, vankkaa rakennetta ja erinomaisia maastoajo-ominaisuuksia. Tästä huolimatta auto vetosi asiakkaisiin myös täysiveroisena, miellyttävänä, ainutlaatuisena ja ennen kaikkea turvallisena vapaa-ajan autona.

G-sarja valmistetaan Itävallan Grazissa Magna Steyrin tehtaalla. Koko G-sarjan historia käynnistyi samassa kaupungissa vuonna 1972 silloisten Daimler-Benz AG:n ja Steyr-Daimler-Puchin välisellä yhteistyösopimuksella. Samoin kuin tuohon aikaan G-sarja valmistetaan yhä suurelta osin käsityönä Grazin kaupungissa.

Aihepiirin uusimmat

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Hyvää syntymäpäivää Rättäri – Citroën 2 CV täyttää 75 vuotta

Kaikkein ikonisimpiin automalleihin kuuluva Rättisitikka, eli virallisemmin Citroën 2 CV on ehtinyt jo 75 vuoden ikään. Citroën juhlistaa merkkipaalua omassa museossaan järjestettävän erikoisnäyttelyn avulla.

Polestar 3:n muotoilija kritisoi perunan muotoisia sähköautoja – ulkonäköä ei pitäisi uhrata aerodynamiikan alttarilla

Monet sähköautot ovat perinnetietoisten silmään vähintäänkin kummallisen näköisiä. Osittain tämä johtuu uutta teknologiaa korostavasta erikoisuudentavoittelusta, mutta tärkeämpi syy löytyy pyrkimyksestä mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen.

Skoda on tehnyt jo kolme miljoonaa katumaasturia – jatkoa seuraa muutaman viikon päästä esiteltävän uuden Kodiaqin myötä

Skoda on parhaillaan juhlatunnelmissa. SUV-luokan autot muodostavat tätä nykyä merkittävän osan tšekkimerkinkin myynnistä, ja Skodan tuotantolinjoilta putkahti juuri ulos kolmen miljoonan valmistetun katumaasturin rajapyykin rikkonut yksilö.

Tyyliniekan uusimmat