Polestarin ensimmäinen SUV esiteltiin – coupé-henkisellä kattolinjalla varustettu 3 tarjoaa parhaimmillaan 517 hevosvoimaa ja 610 kilometrin toimintasäteen

Kiinalais-ruotsalainen Polestar aloitti omana merkkinään hybridivoimanlähteellä varustetun 1-coupén ja 2-sähkösedanin myötä. Nyt valikoima täydentyy isojen crossovereiden tai SUV:ien kategoriaan kuuluvalla 3:lla, joka toimii tulevan Volvo EX90:n sporttisempana sisarmallina.

Uusi Kolmonen saa kunnian olla ensimmäinen auto, joka tehdään Volvon kehittämälle uudelle täyssähköiselle perusrakenteelle. Kun 3 tulee markkinoille ensi vuoden loppupuolella, autoa saa pelkästään Long Range Dual Motor -versiona, jossa on kaksi takapainotteisesti säädettyä sähkömoottoria. Huipputeho on 490 hevosvoimaa ja maksimivääntö 840 newtonmetriä. Näillä eväillä yli 2,5 tonnin painoinen SUV kiihtyy tasan viidessä sekunnissa nollasta sataan ja yltää Volvoista poiketen 210 km/h:n huippunopeuteen.

Jos tämä ei riitä, lisähintaan tarjottava Performance-paketti kasvattaa voimavarat 517 heppaan ja 910 newtoniin. Tällöin satasen nopeus saavutetaan 4,7 sekunnissa. Toimintamatkan kasvattamiseksi ja energian säästämiseksi takimmainen sähkömoottori voidaan tietyissä tilanteissa pudottaa pois pelistä, ja akkukapasiteetiksi kerrotaan 111 kWh. Tämän myötä maksimitoimintasäde on alustavasti 610 kilometriä. Maksimilatausteho on puolestaan 250 kW, ja vakiovarusteisiin kuuluva lämpöpumppu huolehtii akkujen ennakkolämmityksestä. Lisäksi auto on suunniteltu kaksisuuntaisen latauksen ehdoilla.

Kokonsa puolesta 4,90 metriä pitkä ja sivupeilien kanssa 2,12 metriä leveä uutuus painii samassa sarjassa kuin esimerkiksi Audi e-tron tai BMW iX. Ulkonäöltään Kolmosenkin tunnistaa Volvo-sukuiseksi autoksi esimerkiksi Thorin vasara -teemaa jatkavien päiväajovalojensa myötä, vaikka umpioiden muoto on toki täysin uusi. Nokkapellin etureunasta löytyy myös erikoinen spoileri, joka parantaa aerodynamiikkaa. Umpinainen maski kätkee sisäänsä kameran lisäksi tutkia, joita autossa on yhteensä viisi. Lisäksi arsenaaliin kuuluu viisi ulkoista kameraa ja 12 ultraäänisensoria. Kylkiprofiilia dominoivat puolestaan peräpäätä kohti nouseva ikkunalinja sekä laskeva katto takalokasuojien pullistusten ohella. Takavalot on yhdistetty toisiinsa ledinauhalla, joka keventää hieman ison auton ulkoista massiivisuutta.

Suosittelemme

Sisätilojen materiaaleissa on panostettu nykytyylin mukaisesti kestävään kehitykseen, ja mittaristokin on täysin digitaalinen. Suurinta osaa auton toiminnoista hallitaan keskelle kojelautaa sijoitetulla 14,5-tuumaisella pystynäytöllä, ja tietoviihdejärjestelmän taustalta löytyy Android Automotive OS:n uusi versio. Päivitykset hoituvat luonnollisesti etänä, ja autonomisen ajamisenkin pitäisi onnistua tietylle tasolle saakka. Vakiovarustelu on varsin kattavalla tasolla esimerkiksi kaksikammioisen ilmajousituksen, 21-tuumaisten vanteiden, Brembon isojen jarrujen sekä panoraamakaton myötä. Tavaratilan perusvetoisuus on kuitenkin vain 484 litraa, mutta takapenkin selkänojat kaatamalla volyymi laaajenee 1411 litraan ja ”frunk” tuo vielä 32 lisälitraa.

Polestar 3:n tuotanto tapahtuu kahdella tehtaalla, eli Kiinan Chengdussa ja USA:n Ridgevillessä. Ensimmäiset autot tulevat Kiinasta, kun taas Amerikassa päästään vauhtiin vasta vuoden 2024 puolessavälissä. Uuden Kolmosen voi tilata jo Suomessakin, ja täkäläiset hinnat alkavat reilusta 92 000 eurosta. Ison SUV:n jälkeen luvassa on monia muitakin uusia Polestareja, koska tästä vuodesta alkaen tulossa on joka vuosi jokin uusi malli kolmen vuoden ajan.

LähdeAuto Bild

Lue lisää