Pois alta, risut ja männynkävyt – tässä lava-Jeepissä on yli 1000-heppainen Hellcat-veekasi

Alkuperäinen Jeep syntyi pakon sanelemana toisen maailmansodan aikana, jolloin lukemattomat Euroopassa palvelleet jenkkisotilaat ihastuivat lähes maastossa kuin maastossa etenevään kulkupeliin. Legendan syntysanat oli lausuttu, ja Jeepin maine lähti etenemään kulovalkean lailla. Tätä nykyä Wranglerin nimellä tunnetun maasturin tunnistaa edelleen omaksi itsekseen, vaikka tekniikka on ehtinyt päivittyä moneen kertaan viimeisten 75 vuoden aikana. Viimeisessä malliuudistuksessa mallivalikoimaan lisättiin myös pick-up, joka tottelee Gladiator-nimeä.

Perinteiset jenkkiavolavat haastava auto on osoittautunut jo suosituksi rakentelukohteeksikin. Suurimmassa osassa projekteista on keskitytty jo vakiokunnossa hyvällä tolalla olevan maastokelpoisuuden kohentamiseen, ja pellin alla lepäävä voimanlähde on saanut olla rauhassa. Huimista teholukemistaan tunnettu virityspaja Hennessey on kuitenkin ottanut toisenlaisen lähtökohdan omassa Gladiator-projektissaan, joka on nimetty Maximukseksi.





Auto on suuren yleisön ihmeteltävänä pikapuoliin avautuvassa SEMA Show’ssa, mutta tuunatun Jeepin kuvat ja tiedot julkaistiin jo nyt. Tärkein muutos on tapahtunut pick-upin nokalla, jossa alkuperäinen 3,6-litrainen Pentastar-V6 on saanut väistyä todellisen norsumoottorin tieltä. Se on monissa Dodgen muskeliautoissa selvää jälkeä tehnyt Hellcat-veekasi, joka ammentaa voimansa 6,2 litran iskutilavuudesta ja pannun päälle ruuvatusta mekaanisesta ahtimesta.

Moottoria ei ole kuitenkaan jätetty vakiokuntoon, vaan se on saanut Hennesseyn HPE1000-virityspaketin. Siihen kuuluu mm. uusi moottorinohjaussofta, tukevatekoinen jäähdytin, parannettu bensansyöttö ja ruostumattomasta teräksestä valmistettu pakoputkisto. Näiden ansiosta huipputehoa riittää peräti 1014 hevosvoiman verran, kun taas maksimiväännöksi kirjataan vähintään yhtä vaikuttavat 1264 newtonmetriä. Voimavarat ovat 3,5-kertaistuneet vakioautoon nähden, mikä näkyy suorituskyvyssäkin. 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) tykitetään vain 3,9 sekunnissa.

Maastokelpoisuuttakaan ei ole unohdettu. Alustaa on nostettu kuuden tuuman verran Kingin korotussarjan avulla, ja alumiinivanteet on pyöräytetty BF Goodrichin maastorenkaille. Akseleina palvelevat puolestaan Dana 60:t 4.88-välityksellä, ja ulkonäköä on höystetty esimerkiksi räätälintyönä tehtyjen puskurien, ledilisävalojen ja astinlautojen avulla. Sisätiloissa on puolestaan custom-nahkaverhoilu ja auton sarjanumeron kertova laatta. Yli 1000 hevosvoiman Jeep ei ole halpaa hupia Atlantin toisella puolellakaan. Maximuksen hinnat starttaavat 225 000 dollarista, kun perusmallisen Gladiatorin saa alleen reilulla 30 000 taalalla. Rahalla saa kuitenkin tehon lisäksi yksilöllisyyttä, koska Maximuksia valmistetaan vain 24 kappaletta.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...