Alkuperäinen Jeep syntyi pakon sanelemana toisen maailmansodan aikana, jolloin lukemattomat Euroopassa palvelleet jenkkisotilaat ihastuivat lähes maastossa kuin maastossa etenevään kulkupeliin. Legendan syntysanat oli lausuttu, ja Jeepin maine lähti etenemään kulovalkean lailla. Tätä nykyä Wranglerin nimellä tunnetun maasturin tunnistaa edelleen omaksi itsekseen, vaikka tekniikka on ehtinyt päivittyä moneen kertaan viimeisten 75 vuoden aikana. Viimeisessä malliuudistuksessa mallivalikoimaan lisättiin myös pick-up, joka tottelee Gladiator-nimeä.
Perinteiset jenkkiavolavat haastava auto on osoittautunut jo suosituksi rakentelukohteeksikin. Suurimmassa osassa projekteista on keskitytty jo vakiokunnossa hyvällä tolalla olevan maastokelpoisuuden kohentamiseen, ja pellin alla lepäävä voimanlähde on saanut olla rauhassa. Huimista teholukemistaan tunnettu virityspaja Hennessey on kuitenkin ottanut toisenlaisen lähtökohdan omassa Gladiator-projektissaan, joka on nimetty Maximukseksi.
Auto on suuren yleisön ihmeteltävänä pikapuoliin avautuvassa SEMA Show’ssa, mutta tuunatun Jeepin kuvat ja tiedot julkaistiin jo nyt. Tärkein muutos on tapahtunut pick-upin nokalla, jossa alkuperäinen 3,6-litrainen Pentastar-V6 on saanut väistyä todellisen norsumoottorin tieltä. Se on monissa Dodgen muskeliautoissa selvää jälkeä tehnyt Hellcat-veekasi, joka ammentaa voimansa 6,2 litran iskutilavuudesta ja pannun päälle ruuvatusta mekaanisesta ahtimesta.
Suosittelemme
Moottoria ei ole kuitenkaan jätetty vakiokuntoon, vaan se on saanut Hennesseyn HPE1000-virityspaketin. Siihen kuuluu mm. uusi moottorinohjaussofta, tukevatekoinen jäähdytin, parannettu bensansyöttö ja ruostumattomasta teräksestä valmistettu pakoputkisto. Näiden ansiosta huipputehoa riittää peräti 1014 hevosvoiman verran, kun taas maksimiväännöksi kirjataan vähintään yhtä vaikuttavat 1264 newtonmetriä. Voimavarat ovat 3,5-kertaistuneet vakioautoon nähden, mikä näkyy suorituskyvyssäkin. 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) tykitetään vain 3,9 sekunnissa.
Maastokelpoisuuttakaan ei ole unohdettu. Alustaa on nostettu kuuden tuuman verran Kingin korotussarjan avulla, ja alumiinivanteet on pyöräytetty BF Goodrichin maastorenkaille. Akseleina palvelevat puolestaan Dana 60:t 4.88-välityksellä, ja ulkonäköä on höystetty esimerkiksi räätälintyönä tehtyjen puskurien, ledilisävalojen ja astinlautojen avulla. Sisätiloissa on puolestaan custom-nahkaverhoilu ja auton sarjanumeron kertova laatta. Yli 1000 hevosvoiman Jeep ei ole halpaa hupia Atlantin toisella puolellakaan. Maximuksen hinnat starttaavat 225 000 dollarista, kun perusmallisen Gladiatorin saa alleen reilulla 30 000 taalalla. Rahalla saa kuitenkin tehon lisäksi yksilöllisyyttä, koska Maximuksia valmistetaan vain 24 kappaletta.