Hot hatchien tehokuninkuudesta on viime vuosina käyty kovaa kamppailua Mercedes-AMG:n ja Audin RS-osaston välillä. 2,5-litraisella turboviitosella ryyditetyn Audi RS 3:n huipputeho nousi viimeisessä faceliftissä tasan 400 hevosvoimaan, mutta sekään ei riittänyt kauan. Mersu esitteli nimittäin pari viikkoa sitten A 45:n uusimman painoksen, jonka S-versiosta irtoaa jo kaksilitraiselle turboneloselle huimat 421 heppaa ja 500 newtonin maksimivääntö.
Audin seuraavaa vastaiskua joudutaan odottelemaan muutama vuosi, koska nykyinen RS 3 poistuu pian tuotannosta ja seuraajan pohjana käytettävää neljännen sukupolven A3:akaan ei ole vielä tuotu julkisuuteen. RS 3:een lisäpotkua kaipaavat voivat tällä välin kääntyä VW-konsernin hovivirittäjänä jo vuosikymmenet toimineen ABT Sportslinen puoleen, joka tekee Ingolstadtin taskuraketista vielä AMG:täkin tehokkaamman.
ABT asentaa RS 3:een uuden moottorinohjausyksikön lisäksi vakiota järeämmän välijäähdyttimen. Näillä toimenpiteillä huipputeho on saatu nousemaan peräti 470 hevosvoimaan, ja vääntö on kasvanut 60 newtonin verran 540 newtonmetrin lukemaan. Huippunopeuttakaan ei enää rajoiteta 250 km/h:n vauhtiin, vaan ABT:n luomus saa laukata Saksan Autobahneilla parhaimmillaan 285 km/h.
Kiihtyvyydestä ei valitettavasti kerrota mitään, mutta jo vakiovireinen RS 3 pinkaisee nollasta sataan 4,1 sekunnissa. Lähiaikoina ABT:lta on tulossa RS 3:een vielä ruostumattomasta teräksestä valmistettu takaäänenvaimennin, jossa on neljä 102-millistä putkenpäätä tummakromisina. Jo nyt saatavilla on mm. madallusjouset, tuhdimmat kallistuksenvaimentimet ja vakiota isommat jarrut. Ajettavuutta voi optimoida vielä coilovereilla, ja 19- tai 20-tuumaisia vanteitakin on tarjolla useita erilaisia.
Suosittelemme
Sisustaa voi puolestaan höystää esimerkiksi uusilla nahka- ja hiilikuituosilla sekä ovista maahan heijastuvilla valoilla. Jos tuning-osien runsaus aiheuttaa valinnanvaikeutta, ABT Sportslineltä saa monia komponentteja sisältävän RS 3 Packagen sekä sisustan kilkkeitä sisältävän Interior Packagen.