MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Perheautollakin ehtii – tämä Audi RS 7 yltää yli 363 km/h:n huippuihin saksalaisella Autobahnilla

Nykyinen Audi RS 7 esiteltiin viime syksynä yhdessä farmarikorisen RS 6 -sisarmallin kanssa. Autoja vauhdittava 600-heppainen tuplaturbokasi riittänee useimmille, mutta virityspajoille se on vasta alkua.

Audeihin ja muihin Volkswagen-konsernin tuotteisiin on erikoistunut mm. Saksan Ohmdenissa päämajaansa pitävä HGP, joka on saavuttanut julkisuutta esimerkiksi VW:n VR6-koneeseen kehitetyillä hurjilla tuplaturbosarjoilla. Nyt HGP on ottanut käsittelyynsä uuden RS 7:n, jonka veekasista ahtimet löytyvät jo tehtaan jäljiltä. Ne eivät ole kuitenkaan kelvanneet HGP:lle, vaan Audin turbot on vaihdettu isompiin.

Lisäksi koneen ilmanotto on mietitty uusiksi ja ilmansuodatin on vaihdettu tuning-malliseen. Myös pakoputkistoa on modifioitu, ja luonnollisesti myös moottorinohjaussofta on HGP:n omaa käsialaa. Vaiva ei ole mennyt hukkaan, koska tupla-ahdettu V8 tuottaa näiden muutosten jälkeen peräti 962 hevosvoiman huipputehon ja järkälemäisen 1250 newtonin väännön.

Teholukema on siis kasvanut vakioon nähden yli 360 hepalla ja maksimivääntö 450 newtonmetrin verran. Vakiokuntoisen RS 7:n luvataan kiihtyvän 3,6 sekunnissa nollasta sataan ja yltävän parhaimmillaan 305 km/h:n huippunopeuteen, jolloin rajoitin katkaisee viimeistään menon. Komeilta kuulostavat arvot kalpenevat kuitenkin HGP:n luomuksen rinnalla, joka tykittää kuulemma satasen nopeuteen vain 2,8 sekunnissa.

Väli 100-200 km/h taittuu puolestaan 5,5 sekunnissa, eli suorituskyky on lähes hyperautoluokkaa. Samaa voidaan sanoa myös huippunopeudesta, koska viritetty Audi yltää oheisella videolla tarkalleen 363,7 km/h:n vauhtiin vapaiden nopeuksien saksalaisella Autobahnilla. Tämä tapahtuu vieläpä vaihteiston seiskapykälällä, eli pidemmällä matkalla kahdeksas vaihde olisi todennäköisesti napsahtanut päälle ja kyyti olisi ollut vielä hitusen hurjempaa.

Suosittelemme


Saksassa HGP:n virittämästä RS 7:stä pitää pulittaa noin 200 000 euroa, mikä ei ole sikäläisilläkään markkinoilla ihan pieni summa. Toisaalta Suomen autoverolla jo vakiomallinen RS 7 maksaa enemmän, kun auto tulee täällä saataville loppuvuodesta.

Lue lisää