Perheautollakin ehtii – tämä Audi RS 7 yltää yli 363 km/h:n huippuihin saksalaisella Autobahnilla

Nykyinen Audi RS 7 esiteltiin viime syksynä yhdessä farmarikorisen RS 6 -sisarmallin kanssa. Autoja vauhdittava 600-heppainen tuplaturbokasi riittänee useimmille, mutta virityspajoille se on vasta alkua.

Audeihin ja muihin Volkswagen-konsernin tuotteisiin on erikoistunut mm. Saksan Ohmdenissa päämajaansa pitävä HGP, joka on saavuttanut julkisuutta esimerkiksi VW:n VR6-koneeseen kehitetyillä hurjilla tuplaturbosarjoilla. Nyt HGP on ottanut käsittelyynsä uuden RS 7:n, jonka veekasista ahtimet löytyvät jo tehtaan jäljiltä. Ne eivät ole kuitenkaan kelvanneet HGP:lle, vaan Audin turbot on vaihdettu isompiin.

Lisäksi koneen ilmanotto on mietitty uusiksi ja ilmansuodatin on vaihdettu tuning-malliseen. Myös pakoputkistoa on modifioitu, ja luonnollisesti myös moottorinohjaussofta on HGP:n omaa käsialaa. Vaiva ei ole mennyt hukkaan, koska tupla-ahdettu V8 tuottaa näiden muutosten jälkeen peräti 962 hevosvoiman huipputehon ja järkälemäisen 1250 newtonin väännön.

Teholukema on siis kasvanut vakioon nähden yli 360 hepalla ja maksimivääntö 450 newtonmetrin verran. Vakiokuntoisen RS 7:n luvataan kiihtyvän 3,6 sekunnissa nollasta sataan ja yltävän parhaimmillaan 305 km/h:n huippunopeuteen, jolloin rajoitin katkaisee viimeistään menon. Komeilta kuulostavat arvot kalpenevat kuitenkin HGP:n luomuksen rinnalla, joka tykittää kuulemma satasen nopeuteen vain 2,8 sekunnissa.

Väli 100-200 km/h taittuu puolestaan 5,5 sekunnissa, eli suorituskyky on lähes hyperautoluokkaa. Samaa voidaan sanoa myös huippunopeudesta, koska viritetty Audi yltää oheisella videolla tarkalleen 363,7 km/h:n vauhtiin vapaiden nopeuksien saksalaisella Autobahnilla. Tämä tapahtuu vieläpä vaihteiston seiskapykälällä, eli pidemmällä matkalla kahdeksas vaihde olisi todennäköisesti napsahtanut päälle ja kyyti olisi ollut vielä hitusen hurjempaa.

Saksassa HGP:n virittämästä RS 7:stä pitää pulittaa noin 200 000 euroa, mikä ei ole sikäläisilläkään markkinoilla ihan pieni summa. Toisaalta Suomen autoverolla jo vakiomallinen RS 7 maksaa enemmän, kun auto tulee täällä saataville loppuvuodesta.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...