Perheautollakin ehtii – tämä Audi RS 7 yltää yli 363 km/h:n huippuihin saksalaisella Autobahnilla

Nykyinen Audi RS 7 esiteltiin viime syksynä yhdessä farmarikorisen RS 6 -sisarmallin kanssa. Autoja vauhdittava 600-heppainen tuplaturbokasi riittänee useimmille, mutta virityspajoille se on vasta alkua.

Audeihin ja muihin Volkswagen-konsernin tuotteisiin on erikoistunut mm. Saksan Ohmdenissa päämajaansa pitävä HGP, joka on saavuttanut julkisuutta esimerkiksi VW:n VR6-koneeseen kehitetyillä hurjilla tuplaturbosarjoilla. Nyt HGP on ottanut käsittelyynsä uuden RS 7:n, jonka veekasista ahtimet löytyvät jo tehtaan jäljiltä. Ne eivät ole kuitenkaan kelvanneet HGP:lle, vaan Audin turbot on vaihdettu isompiin.

-- MAINOS --

Lisäksi koneen ilmanotto on mietitty uusiksi ja ilmansuodatin on vaihdettu tuning-malliseen. Myös pakoputkistoa on modifioitu, ja luonnollisesti myös moottorinohjaussofta on HGP:n omaa käsialaa. Vaiva ei ole mennyt hukkaan, koska tupla-ahdettu V8 tuottaa näiden muutosten jälkeen peräti 962 hevosvoiman huipputehon ja järkälemäisen 1250 newtonin väännön.

Teholukema on siis kasvanut vakioon nähden yli 360 hepalla ja maksimivääntö 450 newtonmetrin verran. Vakiokuntoisen RS 7:n luvataan kiihtyvän 3,6 sekunnissa nollasta sataan ja yltävän parhaimmillaan 305 km/h:n huippunopeuteen, jolloin rajoitin katkaisee viimeistään menon. Komeilta kuulostavat arvot kalpenevat kuitenkin HGP:n luomuksen rinnalla, joka tykittää kuulemma satasen nopeuteen vain 2,8 sekunnissa.

Väli 100-200 km/h taittuu puolestaan 5,5 sekunnissa, eli suorituskyky on lähes hyperautoluokkaa. Samaa voidaan sanoa myös huippunopeudesta, koska viritetty Audi yltää oheisella videolla tarkalleen 363,7 km/h:n vauhtiin vapaiden nopeuksien saksalaisella Autobahnilla. Tämä tapahtuu vieläpä vaihteiston seiskapykälällä, eli pidemmällä matkalla kahdeksas vaihde olisi todennäköisesti napsahtanut päälle ja kyyti olisi ollut vielä hitusen hurjempaa.

-- MAINOS --




Saksassa HGP:n virittämästä RS 7:stä pitää pulittaa noin 200 000 euroa, mikä ei ole sikäläisilläkään markkinoilla ihan pieni summa. Toisaalta Suomen autoverolla jo vakiomallinen RS 7 maksaa enemmän, kun auto tulee täällä saataville loppuvuodesta.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.