Parhaat palat Japanista tarjolla huutokaupassa – tässä Toyota Celicassa on Hondan moottori ja Nissanin väri

Ensimmäisen polven Toyota Celica on ollut jo pitkään suosittu rakentelukohde. 1970-luvun kaunislinjainen coupé muistuttaa kutistettua amerikkalaista poniautoa, mutta Celicasta voi rakentaa myös todellisen oodin kotimaansa autokulttuurille.

Juttumme Celicaa vuodelta 1977 voisi kutsua kulttuuriesineeksi jo siitä syystä, että se sai olla näytteillä Los Angelesin maailmankuulussa Petersenin automuseossa vuosina 2018-2019. Kyseessä ei ole kuitenkaan mikään alkuperäisasuinen museokalu, vaan täysiverinen restomod-luomus. Jos kiinnostus Celicaa kohtaan heräsi, autolle etsitään parhaillaan uutta omistajaa Bring a Trailerin huutokaupassa.

Kuva: Bring a Trailer

Tätä kirjoitettaessa huutokauppaa on jäljellä vielä kaksi päivää ja korkein tarjous on varsin vaatimattomalta kuulostava 16 500 dollaria. Summa tulee varmasti vielä nousemaan, koska kyseessä on todellinen herkkupala. Takavetoisen coupén nokalla on edelleen neloskone kuten uutena, mutta sen valmistaja ei ole Toyota. Klassikkoa vauhdittaa sen sijaan reilun parinkymmenen vuoden takaisesta Honda S2000:sta lainattu 2,2-litrainen vaparinelonen, joka laulaa kovaa ja korkealta ja tuottaa myös kunnioitettavan litratehon.

Pannua on tässä tapauksessa vielä piristetty 48-millisillä Jenveyn läppärungoilla ja J´S Racingin peltipakosarjalla, kun taas alumiininen jäähdytin on Koyon käsialaa. Titaanipinnoitettu venttiilikoppa hohtaa puolestaan sateenkaaren väreissä. Myös kuusipykäläinen manuaalivaihteisto on lainattu S2000:sta, mutta lukkoperällä varustettu taka-akseli on Toyotan omaa tuotantoa. Sekään ei ole Celican alkuperäisosa, vaan akseli on peräisin Corolla GT-S:stä.

Kuva: Bring a Trailer

Auton alla pyörivät 16-tuumaiset BBS RS:t, joiden takaa pilkottavat Wilwoodin levyjarrut. Celican saa laskettua paikallaan aivan tonttiin AccuAirin ilmajousituksen ansiosta, ja korin muutoksiin kuuluvat esimerkiksi lasikuitupuskurit, spoilerit edessä ja takana sekä lokasuojanlevitykset ja hiilikuituiset peilit. Eniten ulkonäköön vaikuttaa kuitenkin Nissanin värikartasta poimittu Midnight Purple III -violetti, joka saa valon mukaan myös oransseja sävyjä.

Kuva: Bring a Trailer

Sisustaakaan ei ole jätetty alkuperäisasuun. Etumatkustajat pysyvät tukevasti paikoillaan kuppipenkkien ansiosta, joiden koko nimi on komeasti Bride Stradia Venus II Maziora Edition. Reseptiin kuuluvat myös Takatan monipistevyöt ja reilusti mokkanahkaa kojelaudassa, ovipaneeleissa sekä takapenkissä. Vaihdekepinnuppi, ratti ja polkimet on poimittu NRG:n valikoimasta, kun taas digitaalimittaristo on moottorin tavoin Honda S2000:n alkuperäisosa.

Suosittelemme

Kuva: Bring a Trailer
Kuva: Bring a Trailer
Kuva: Bring a Trailer
Kuva: Bring a Trailer

 

Lue lisää