Pagani on valmistellut jo pitkään seuraajaa Huayra-hyperautolleen. Utopia-nimen saanut tulokas tuotiin nyt julkisuuteen, ja autossa on perinnetietoisten mielestä moni asia juuri eikä melkein kohdallaan.
Utopian muotoilun hiominen vei Paganin mukaan peräti kuusi vuotta. Tästä huolimatta tai ehkäpä juuri sen vuoksi uudenkin hyperauton tunnistaa välittömästi merkkinsä edustajaksi. Designin tunnuspiirteisiin kuuluvat esimerkiksi pienet tuplavalot edessä, raketin jälkipoltinten näköiset pakoputkenpäät keskellä perää sekä ohjaamon kapeneminen takapäätä kohti.
Uusia tuulia edustavat puolestaan erilliset siivet toisiinsa yhdistävä ovaalinmuotoinen takaspoileri sekä ilmassa leijuvan näköiset takavalot, jotka ovat saaneet inspiraationsa suihkuturbiineista. Paganille ominainen koristeellinen tyyli jatkuu sisätiloissakin, ja mittarit sekä kojelaudan ilmasuulakkeet ovat edelleen pyöreät. Tietoinen askel taaksepäin on kuitenkin otettu tietoviihdejärjestelmän osalta, koska Huayran kojelaudan keskellä komeillut iso kosketusnäyttö on korvattu nopeus- ja kierroslukumittarin väliin sovitetulla digitaalisella ruudulla.
Suosittelemme
Sisustan huomiota herättävin elementti on kuitenkin keskikonsolin päällä komeileva perinteinen vaihdekeppi vaihtokulissilla. Se ei ole pelkkä koriste, vaan Utopiaa saa sekä manuaalisella että automatisoidulla yksikytkimisellä seitsemänpykäläisellä vaihdelaatikolla. Manuaalin paluu pelkästään automatisoidulla vaihteistolla varustetun Huayran jälkeen on kuin balsamia vanhan koulukunnan bensapäiden sielulle, ja yksikytkiminen laatikko on myös kevyempi kuin monien kilpailijoiden kaksoiskytkinautomaatit.
Niinpä Utopia painaa ainoastaan 1280 kiloa, eli Huayraan verrattuna massa on pienentynyt lähes 70 kilolla. Hyperautoksi höyhenenkevyttä Utopiaa liikuttaa kuusilitrainen tuplaturbo-V12, joka tulee tuttuun tyyliin Mercedes-AMG:lta. Voimavarat kirjataan 864 hevosvoimaan sekä 1100 newtonmetriin, ja venttiilikoneistoon tehtyjen muutosten ansiosta pannu kiertää parhaimmillaan 6700 kierrokseen asti. Lisäksi moottorin luvataan täyttävän kaikki tämänhetkiset päästömääräykset ympäri maailmaa.
Alumiinisilla tukivarsilla varustetussa jousituksessa hyödynnetään pushrod-tyyppisiä jousia ja iskunvaimentimia, joita Pagani kuvaa puoliaktiivisiksi. Niiden pitäisi selviytyä niin rata-ajon kanttareista kuin arkiliikenteestäkin eri moodien ansiosta. Utopian alla pyörivät APP Techin valmistamat takovanteet, jotka ovat edessä 21- ja takana 22-tuumaiset. Renkaat ovat Pirelli P Zero Corsat, mutta haluttaessa Paganiin saa jopa Pirellin SottoZero-talvirenkaat. Kovin moni omistaja tuskin vie kuitenkaan verottomana 2,17 miljoonan euron hintaista Utopiaa lumelle tai jäälle.