Opelin tuleva huippumalli näyttää tältä – Buick Regal GS on Opel Insignia OPC valepuvussa

Vaikka Opel tunnetaan lähinnä järkevistä perusautoista, merkin mallistoon on kuulunut jo vuosikymmenten ajan myös herkullisia urheiluversioita. Viime vuosien sportti-Opelit ovat saaneet OPC-tunnuksen, ja niistä suurin ja tehokkain on ollut Insignian pohjalta tehty nelivetoinen perhesportti. Viimeisessä Insignia OPC:ssa oli 325-heppainen turbo-V6, mutta auton muhkea paino rajoitti menohaluja pahasti.

Insignia siirtyi pari kuukautta sitten toiseen sukupolveensa, joka keventyi huomattavasti edeltäjäänsä verrattuna. Tällä hetkellä malliston huippuversiona palvelee 260-hevosvoimaisella kaksilitraisella turbonelosella ryyditetty malli, jossa on varsin erikoinen neliveto. Se on toteutettu samalla tekniikalla kuin Ford Focus RS:n kovasti ylistetty jokapyöräveto, joka osaa jakaa voimaa saman akselin eri pyörien välillä.

Neliveto-Insigniassa olisi siis melkoinen potentiaali hauskanpitoonkin, mutta auto on asemoitu varsin konservatiiviseksi. Varsinaisen sporttiversion viitta sovitetaan vasta tulevan OPC:n harteille, josta saatiin nyt esimakua Kiinan suunnalta. Insigniaa myydään nimittäin Kiinassa Buick Regalina, ja sikäläisestä GS-urheilumallista vuotivat julkisuuteen ensimmäiset kuvat. Niissä esiintyvä auto on ulkoisesti todennäköisesti täysin identtinen Insignia OPC:n kanssa, mutta maskiin vaihtuu toki vielä Opelin logo ja 18-tuumaiset pyörät kasvavat suuremmiksi vanhan mantereen markkinoiden vaatimusten mukaisesti.

Isoilla ilmanottoaukoilla varustettu etupuskuri säilynee sen sijaan samanlaisena kuin Regal GS:ssä, ja tämä koskee myös muhkeita sivuhelmoja. Sininen värikin vaikuttaa kovasti samalta kuin OPC-Opeleiden tunnusmerkkinä toimiva sinisen sävy. Sisustan kuppipenkit, alareunastaan litistetty ratti ja alumiinitehosteetkin nähdään varmasti Insignia OPC:ssä, mutta tikkausten punainen tehosteväri vaihtuu siniseen tai harmaaseen.

Buickin mukautuvat iskunvaimentimet ja isot jarrut löytänevät tiensä myös Insigniaan, mutta pellin alla tapahtuu isompia muutoksia. Kiinan ja USA:n markkinoilla käytettävä 3,6-litrainen V6 korvataan kaksilitraisella turbonelosella, jonka teholukema lienee 350 hevosvoiman tienoilla. Potkua on siis tuntuvasti enemmän kuin edeltäjässä downsizingista huolimatta, ja tällä kertaa auto saattaa tarjota myös aitoa ajamisen hauskuutta. Fiksu neliveto ja pienentynyt paino antavat sille ainakin hyvät ennakkoedellytykset. Jäämme odottamaan Insignia OPC:n lanseerausta, joka saattaa osua jo syyskuiseen Frankfurtin autonäyttelyyn.

Suosittelemme

LähdeCarscoops

Lue lisää