Opelin tuleva huippumalli näyttää tältä – Buick Regal GS on Opel Insignia OPC valepuvussa

Vaikka Opel tunnetaan lähinnä järkevistä perusautoista, merkin mallistoon on kuulunut jo vuosikymmenten ajan myös herkullisia urheiluversioita. Viime vuosien sportti-Opelit ovat saaneet OPC-tunnuksen, ja niistä suurin ja tehokkain on ollut Insignian pohjalta tehty nelivetoinen perhesportti. Viimeisessä Insignia OPC:ssa oli 325-heppainen turbo-V6, mutta auton muhkea paino rajoitti menohaluja pahasti.

Insignia siirtyi pari kuukautta sitten toiseen sukupolveensa, joka keventyi huomattavasti edeltäjäänsä verrattuna. Tällä hetkellä malliston huippuversiona palvelee 260-hevosvoimaisella kaksilitraisella turbonelosella ryyditetty malli, jossa on varsin erikoinen neliveto. Se on toteutettu samalla tekniikalla kuin Ford Focus RS:n kovasti ylistetty jokapyöräveto, joka osaa jakaa voimaa saman akselin eri pyörien välillä.

Neliveto-Insigniassa olisi siis melkoinen potentiaali hauskanpitoonkin, mutta auto on asemoitu varsin konservatiiviseksi. Varsinaisen sporttiversion viitta sovitetaan vasta tulevan OPC:n harteille, josta saatiin nyt esimakua Kiinan suunnalta. Insigniaa myydään nimittäin Kiinassa Buick Regalina, ja sikäläisestä GS-urheilumallista vuotivat julkisuuteen ensimmäiset kuvat. Niissä esiintyvä auto on ulkoisesti todennäköisesti täysin identtinen Insignia OPC:n kanssa, mutta maskiin vaihtuu toki vielä Opelin logo ja 18-tuumaiset pyörät kasvavat suuremmiksi vanhan mantereen markkinoiden vaatimusten mukaisesti.


Isoilla ilmanottoaukoilla varustettu etupuskuri säilynee sen sijaan samanlaisena kuin Regal GS:ssä, ja tämä koskee myös muhkeita sivuhelmoja. Sininen värikin vaikuttaa kovasti samalta kuin OPC-Opeleiden tunnusmerkkinä toimiva sinisen sävy. Sisustan kuppipenkit, alareunastaan litistetty ratti ja alumiinitehosteetkin nähdään varmasti Insignia OPC:ssä, mutta tikkausten punainen tehosteväri vaihtuu siniseen tai harmaaseen.

Buickin mukautuvat iskunvaimentimet ja isot jarrut löytänevät tiensä myös Insigniaan, mutta pellin alla tapahtuu isompia muutoksia. Kiinan ja USA:n markkinoilla käytettävä 3,6-litrainen V6 korvataan kaksilitraisella turbonelosella, jonka teholukema lienee 350 hevosvoiman tienoilla. Potkua on siis tuntuvasti enemmän kuin edeltäjässä downsizingista huolimatta, ja tällä kertaa auto saattaa tarjota myös aitoa ajamisen hauskuutta. Fiksu neliveto ja pienentynyt paino antavat sille ainakin hyvät ennakkoedellytykset. Jäämme odottamaan Insignia OPC:n lanseerausta, joka saattaa osua jo syyskuiseen Frankfurtin autonäyttelyyn.





LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...