Onko tässä tulevaisuuden arvoauto?

On aina mielenkiintoista pohtia, mitkä autot nostavat tulevaisuudessa reippaasti arvoaan. Turbo-Saabit ovat nyt jo nousukiidossa, ja erityisesti avomallit voivat olla vielä hyvinkin haluttuja.

Useista klassikkoautojen huutokaupoista kerätty data kielii, että erityisesti 900:n Turbo-mallit ovat myyneet jatkuvasti kovemmilla hinnoilla. 50 000 euroa hyväkuntoisesta Turbo-Saabista ei ole enää mahdottomuus, ja onpa ainakin yksi sellainen myyty jo yli 100 000 euron hintaan. Ranskalainen autolehti Autocollec on jo nostanut Saab 900 Turbon yhdeksi potentiaaliseksi autoksi, joka voi vielä nostaa hintaansa entisestään.

Ranskalaisten Saab-noston merkittävyyttä lisää, että Saab on melko tuntematon auto sikäläisen Peugeot, Citroen ja Renault -painotteisen autokulttuurin joukossa. Julkaisussa listattiin seitsemän syytä, miksi juuri Turbo-Saab valittiin listalle. Ensimmäinen näistä oli Saab-automerkin historia, joka on saanut alkunsa jo vuonna 1937 lentokoneiden maailmasta. Toisen maailmansodan jälkeen tuotantoon tulivat autot, minkä myötä myös Saabin valmistamat autot olivat jo yrityksen logosta ja vaikkapa autojen kaarevasta tuulilasista lähtien olleet sidoksissa ilmailuun.

Toinen tärkeä tekijä on Saabin mukanaolo turboahdettujen moottorien pioneerityössä. Saab toi turbon ensimmäisenä saataville massatuotantoautoon, kun tätä ennen niitä oli nähty vain lähinnä kalliissa ja yksilöllisissä urheiluautoissa. 900:n edeltäjän SAAB 99:n myötä Saab keksi modernin turboahtimen vuonna 1977 lisäämällä pienen Garrett T3 -turbon vankkaan Triumph-peräiseen 2,0-litran nelisylinteriseen moottoriin.

Suosittelemme

Kolmantena voidaan mainita innovatiivisuus, mikä on aina yhdistetty Saabin imagoon. Näistä mainittakoon vaikkapa ”itsekorjautuvat” turvapuskurit ja virtalukon sijoitus turvallisesti keskikonsoliin. Myöskään Saabin kunnianhimoista suhtautumista valmistuslaatuun ei voida sivuuttaa. Saksalainen laatu on ollut jo pienen ikuisuuden ajan käsite, mutta ruotsalaiset ovat tässäkin suhteessa onnistuneet tekemään joitain asioita saksalaisiakin paremmin. Todisteena käyvät lukuisat paljon kilometrejä nielleet Saabit, jotka edelleen pystyvät tarjoamaan melko huolettomia kilometrejä.

Viidentenä listalla on mainittu Saabin imago. Saab-kuljettajien on usein ajateltu kulkevan muodin valtavirtojen ulkopuolella, ajattelevan vapaamielisesti ja nähty jopa keskivertoja autonkuljettajia älyllisempinä olentoina. Toisin kuin vaikkapa Saabin kilpailijoina pidettyjen saksalaisten Mercedes-Benzin, BMW:n ja Audin kuljettajien välinpitämätöntä liikenneimagoa ei ole myöskään yhdistetty Saabisteihin.

Kuudes ja kenties merkittävin tekijä on valitettavasti se, että Saab on vuoden 2012 konkurssin myötä enää muisto, joka elää jäljellä olevien Saabien kautta. Aivan kuten James Dean, Jimi Hendrix tai Marilyn Monroe myös Saab elää ihmisten mielissä kuolleena, mutta legendaarisena muistona. Kun uusia autoja ei enää tule, niin vanhoista ja halutuista malleista on helpompaa taistella. Viimeiseksi on mainittu keräilijöitäkin kiinnostava seksikäs Saab 900 Turbo Cabriolet avomalli, jota myös Suomessa Uudenkaupungin tehtaalla valmistettiin. Aika näyttää, kuinka halutuiksi erityisesti nämä Saabin turboavot vielä nousevatkaan.

Lue lisää