Onko tässä pienten hot hatchien uusi kunkku – Ford esitteli seuraavan sukupolven Fiesta ST:n

Ford Fiestan kuuma ST-versio on saanut kovasti kehuja hauskasta ajettavuudestaan, jonka osalta taskuraketti on jättänyt taakseen monta kalliimman luokan menopeliä. Fiestan seitsemäs sukupolvi esiteltiin jo pari kuukautta sitten, mutta uutta ST:tä ei suostuttu paljastamaan vielä silloin. Nyt senkin viralliset kuvat ja tiedot tuotiin julkisuuteen sopivasti juuri ennen Geneven autonäyttelyä.

Edellisessä ST:ssä käytettiin 1,6-litraista turbonelosta, josta irtosi reilut 180 hevosvoimaa. Uudessa mallissa turvaudutaan sen sijaan astetta pienempään 1,5-litraiseen turbomyllyyn, joka on ainoastaan kolmipyttyinen. Sama kone on jo tuttu mm. Focuksen kelulalta, mutta pikkuturbo on viritetty hot hatchissa astetta sporttisemmaksi. Tuoreessa Fiesta ST:ssä on tasan 200 heppaa ja 290 newtonin maksimivääntö, jotka ovat varsin kunnioitettavia lukemia kolmisylinteriselle moottorille.


Etuvetoinen taskuraketti ponkaisee näillä voimavaroilla 6,7 sekunnissa nollasta sataan, joten se on tässä suhteessa 0,2 sekuntia edeltäjäänsä nopeampi. Lisäksi tarjolla on kolme eri ajomoodia, eli Normal, Sport ja Track. Tällöin moottori, ohjaus ja ajonvakautusjärjestelmä pitäisi saada säädettyä ratapäivillekin sopivaan tilaan. ESC:n saa tällöin kokonaan pois päältä, mutta toki sen voi laittaa myös astetta miedompaan tilaan, joka sallii pientä luistoa.





Pikkusportin toisia kasvoja edustaa puolestaan maailman ensimmäinen sylinterienlepuutus kolmipyttyisessä moottorissa. Kun täyttä tehoa ei tarvita, kone muuttuu kaksisylinteriseksi ainoastaan 14 millisekunnissa, minkä pitäisi laskea hiilidioksidipäästöt noin 114 grammaan kilometriä kohti. Uutta Fiesta ST:tä saa sekä kolmi- että viisiovisena, ja auton erottaa tavallisista malleista hieman Focus RS -henkisen etupuskurin, hunajakennomaskin, sivuhelmojen, kattospoilerin ja tavallista sporttisemman takapuskurin ansiosta. Lisäksi uniikit vanteet ovat peräti 18-tuumaiset.

Sisustakin noudattaa tuttua sporttikaavaa, joka koostuu Recaron penkeistä ja alareunastaan litistetystä ratista. Lisäksi tarjolla on erilaisia yksilöllisiä koristeita mm. rattiin, vaihdekepin nuppiin ja kojelautaan. Tietoviihdepuolesta vastaa ovaalimerkin viimeisin SYNC 3 -järjestelmä, jota käytetään jopa kahdeksantuumaisen näytön välityksellä. Nykytyyliin autoon saa myös älypuhelimen liitettävyyden Android Auton sekä Applen CarPlayn kautta, ja lisävarustetarjonnan täydentää Bang & Olufsenin äänentoistojärjestelmä.

Vaikka uusi Fiesta ST esitellään pian avautuvassa Geneven autonäyttelyssä, sitä ei kannata odotella aivan heti. Myynti alkaa nimittäin vasta ensi vuoden puolella, ja hinnatkin tarkentuvat joskus myöhemmin.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...