Ford Fiestan kuuma ST-versio on saanut kovasti kehuja hauskasta ajettavuudestaan, jonka osalta taskuraketti on jättänyt taakseen monta kalliimman luokan menopeliä. Fiestan seitsemäs sukupolvi esiteltiin jo pari kuukautta sitten, mutta uutta ST:tä ei suostuttu paljastamaan vielä silloin. Nyt senkin viralliset kuvat ja tiedot tuotiin julkisuuteen sopivasti juuri ennen Geneven autonäyttelyä.
Edellisessä ST:ssä käytettiin 1,6-litraista turbonelosta, josta irtosi reilut 180 hevosvoimaa. Uudessa mallissa turvaudutaan sen sijaan astetta pienempään 1,5-litraiseen turbomyllyyn, joka on ainoastaan kolmipyttyinen. Sama kone on jo tuttu mm. Focuksen kelulalta, mutta pikkuturbo on viritetty hot hatchissa astetta sporttisemmaksi. Tuoreessa Fiesta ST:ssä on tasan 200 heppaa ja 290 newtonin maksimivääntö, jotka ovat varsin kunnioitettavia lukemia kolmisylinteriselle moottorille.
Etuvetoinen taskuraketti ponkaisee näillä voimavaroilla 6,7 sekunnissa nollasta sataan, joten se on tässä suhteessa 0,2 sekuntia edeltäjäänsä nopeampi. Lisäksi tarjolla on kolme eri ajomoodia, eli Normal, Sport ja Track. Tällöin moottori, ohjaus ja ajonvakautusjärjestelmä pitäisi saada säädettyä ratapäivillekin sopivaan tilaan. ESC:n saa tällöin kokonaan pois päältä, mutta toki sen voi laittaa myös astetta miedompaan tilaan, joka sallii pientä luistoa.
Suosittelemme
Pikkusportin toisia kasvoja edustaa puolestaan maailman ensimmäinen sylinterienlepuutus kolmipyttyisessä moottorissa. Kun täyttä tehoa ei tarvita, kone muuttuu kaksisylinteriseksi ainoastaan 14 millisekunnissa, minkä pitäisi laskea hiilidioksidipäästöt noin 114 grammaan kilometriä kohti. Uutta Fiesta ST:tä saa sekä kolmi- että viisiovisena, ja auton erottaa tavallisista malleista hieman Focus RS -henkisen etupuskurin, hunajakennomaskin, sivuhelmojen, kattospoilerin ja tavallista sporttisemman takapuskurin ansiosta. Lisäksi uniikit vanteet ovat peräti 18-tuumaiset.
Sisustakin noudattaa tuttua sporttikaavaa, joka koostuu Recaron penkeistä ja alareunastaan litistetystä ratista. Lisäksi tarjolla on erilaisia yksilöllisiä koristeita mm. rattiin, vaihdekepin nuppiin ja kojelautaan. Tietoviihdepuolesta vastaa ovaalimerkin viimeisin SYNC 3 -järjestelmä, jota käytetään jopa kahdeksantuumaisen näytön välityksellä. Nykytyyliin autoon saa myös älypuhelimen liitettävyyden Android Auton sekä Applen CarPlayn kautta, ja lisävarustetarjonnan täydentää Bang & Olufsenin äänentoistojärjestelmä.
Vaikka uusi Fiesta ST esitellään pian avautuvassa Geneven autonäyttelyssä, sitä ei kannata odotella aivan heti. Myynti alkaa nimittäin vasta ensi vuoden puolella, ja hinnatkin tarkentuvat joskus myöhemmin.