Onko tässä Opelin uusi iso coupé?

Buick esitteli Detroitin autonäyttelyssä kuvankauniin coupé-konseptin, jonka nimi on Avista. Chevrolet Camaron perusrakenteelle tehty takavetoinen auto on jo herättänyt Amerikassa toiveita legendaarisen Buick Rivieran paluusta markkinoille. Riviera oli yksi 60-luvun tyylikkäimmistä jenkkicoupéista, jonka muotoilussa oli selviä eurooppalaisvaikutteita ja yhtymäkohtia aikakautensa isoihin Opeleihin.

Rivieran tyylikkyys katosi vähitellen, ja lopulta koko auto kuopattiin 1990-luvun lopulla. Monet Buickin viime vuosien malleista ovat olleet omaa sukua Opeleita, ja esimerkiksi nykyinen Buick Regal on käytännössä sama auto kuin Opel Insignia. GM:n johdosta on kuulunut lausuntoja, joiden mukaan Buickin ja Opelin yhteistyötä aiotaan tiivistää jatkossa entisestään.

Saksalainen Auto Bild sai ennen Detroitin näyttelyä sisäpiirivinkin, jonka mukaan Buickin uutta konseptia katsoessa kannattaa pitää Opel mielessä. Avistan muotoilussa onkin hyvin Opel-henkisiä linjoja, ja esimerkiksi etu- ja takavalot ovat pitkälti samantyyliset kuin viime aikojen Opeleissa. Sama vaikutelma tulee myös mm. ratista ja kojelaudan perusmuodoista. Jopa tietoviihdejärjestelmä on jatkokehitelmä Opelin nykyisestä IntelliLink-systeemistä.

Avistaa vauhdittaa yli 400-heppainen kolmilitrainen tuplaturbo-V6, joka on yhdistetty kahdeksanvaihteiseen automaattiin. Moottorissa on sammutusautomatiikka ja sylinterien lepuutustoiminto, joten ekopuoltakaan ei ole unohdettu täysin.

Opelilta on huhujen mukaan tulossa kevään Geneven autonäyttelyyn uutta GT:tä ennakoiva pienempi sportticoupé. Mantaa ei kuulemma olla herättämässä henkiin, ja Calibrakaan ei oikein sopisi uuden ison coupén nimeksi, koska alkuperäinen Calibra oli etuvetoinen Mantan seuraaja. Miten olisi siis Commodore? Buick Avistan pohjalta tehty Opelin tuotantoversio jatkaisi hienosti 60- ja 70-lukujen takavetoisen Commodore coupén perinteitä.

Avista_2Avista_3,jpg

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...