Onko tässä espanjalaisten seuraava menestysmalli – Seat julkaisi tiiserikuvia uudesta lippulaivastaan

Seat oli vuosikausia tappiolla, vaikka itse tuotteissa ei ollut mitään vikaa. Ne olivat tekniikaltaan pitkälti samaa perua kuin vastaavat Volkkarit ja Seatit, mutta pehmeänpyöreä muotoilu ei oikein vedonnut ostajiin. Tilanne muuttui nykyisen Leonin myötä, ja uusi Ateca-katumaasturi on kohonnut suorastaan suursuosioon.

Niinpä espanjalaismerkki jatkaa SUV-linjalla, ja Ibizaan pohjautuva pienempi Arona esitellään vielä tämän vuoden puolella. Ensi vuonna valikoima täydentyy puolestaan katumaasturikolmikon suurimmalla autolla, jota saa joko viisi- tai seitsemänpaikkaisena. Uutuus on itse asiassa saksalainen, koska se valmistetaan VW:n tehtaalla Wolfsburgissa. Seatin tuotanto käy tällä hetkellä sen verran kovilla kierroksilla, että Espanjan tehtailla ei riitä enää kapasiteettia uudelle mallille.

-- MAINOS --

Keskikokoinen SUV toimii Seatin lippulaivana, ja siinä hyödynnetään monia yhteisiä komponentteja Skoda Kodiaqin kanssa. Kaikki koripellit ovat kuitenkin täysin omaa perua. Seatin uutuus pohjautuu lukemattomien muiden VW-tuotteiden tavoin modulaariselle MQB-perusrakenteelle, ja siitä julkaistiin jo nyt muutamia tiiserikuvia Seatin vuosittaisen lehdistökonferenssin aikana.

Auton nimeä ei ole vielä kerrottu, mutta merkin pomo Luca de Meo vihjasi tilaisuuden aikana, että se ristitään monien muiden Seatien tavoin jonkin espanjalaisen kaupungin mukaan. Koska tekniikka on pitkälti samaa kuin Skoda Kodiaqissa, uutuutta saa todennäköisesti sekä etu- että nelivetoisena. Pellin alla piilee nelipyttyisiä turbobensoja sekä -dieseleitä, ja vaihdelaatikko on joko kuusivaihteinen manuaali tai DSG-kaksoiskytkinautomaatti moottorista riippuen.

-- MAINOS --




Uusi SUV saattaa samalla korvata seitsemänpaikkaisen Alhambra-tila-auton, joka on jäänyt monien muiden tilakulkineiden tavoin pahasti katumaasturien varjoon.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.