Seat oli vuosikausia tappiolla, vaikka itse tuotteissa ei ollut mitään vikaa. Ne olivat tekniikaltaan pitkälti samaa perua kuin vastaavat Volkkarit ja Seatit, mutta pehmeänpyöreä muotoilu ei oikein vedonnut ostajiin. Tilanne muuttui nykyisen Leonin myötä, ja uusi Ateca-katumaasturi on kohonnut suorastaan suursuosioon.
Niinpä espanjalaismerkki jatkaa SUV-linjalla, ja Ibizaan pohjautuva pienempi Arona esitellään vielä tämän vuoden puolella. Ensi vuonna valikoima täydentyy puolestaan katumaasturikolmikon suurimmalla autolla, jota saa joko viisi- tai seitsemänpaikkaisena. Uutuus on itse asiassa saksalainen, koska se valmistetaan VW:n tehtaalla Wolfsburgissa. Seatin tuotanto käy tällä hetkellä sen verran kovilla kierroksilla, että Espanjan tehtailla ei riitä enää kapasiteettia uudelle mallille.
Keskikokoinen SUV toimii Seatin lippulaivana, ja siinä hyödynnetään monia yhteisiä komponentteja Skoda Kodiaqin kanssa. Kaikki koripellit ovat kuitenkin täysin omaa perua. Seatin uutuus pohjautuu lukemattomien muiden VW-tuotteiden tavoin modulaariselle MQB-perusrakenteelle, ja siitä julkaistiin jo nyt muutamia tiiserikuvia Seatin vuosittaisen lehdistökonferenssin aikana.
Auton nimeä ei ole vielä kerrottu, mutta merkin pomo Luca de Meo vihjasi tilaisuuden aikana, että se ristitään monien muiden Seatien tavoin jonkin espanjalaisen kaupungin mukaan. Koska tekniikka on pitkälti samaa kuin Skoda Kodiaqissa, uutuutta saa todennäköisesti sekä etu- että nelivetoisena. Pellin alla piilee nelipyttyisiä turbobensoja sekä -dieseleitä, ja vaihdelaatikko on joko kuusivaihteinen manuaali tai DSG-kaksoiskytkinautomaatti moottorista riippuen.
Suosittelemme
Uusi SUV saattaa samalla korvata seitsemänpaikkaisen Alhambra-tila-auton, joka on jäänyt monien muiden tilakulkineiden tavoin pahasti katumaasturien varjoon.