BMW 7-sarja on jo vuosikausia asemoitu sporttisemmaksi vaihtoehdoksi S-luokan Mersulle. Vanhan stereotypian mukaan tyypillinen Ässämersun kuski istuu takapenkillä, kun taas Seiskan kuljettaja nautiskelee itse ratin takana. Tämä asetelma on kuitenkin muuttunut viime vuosina, kun 7-sarjasta on tullut yhä mukavampi ja ylellisempi. Lisäksi Audi A8 on haastanut ison BMW:n luokkansa sporttisimpana ajajan autona. Nykyinen 7-sarja esiteltiin viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä, ja pitkälti ennallaan säilyneestä tyylistä huolimatta auton pinnan alla on tapahtunut huimasti.
Seiskan korirakenteessa käytetään nimittäin uudenlaista materiaalien sekoitusta, jossa myös hiilikuidulla on tärkeä rooli Bemarin sähkö- ja hybridimallien, eli i3:n ja i8:n tavoin. Uusi rakenne on laskenut 7-sarjan painoa, eli auto on lunastamassa takaisin paikkaansa luokkansa sporttisimpana edustusautona. BMW:n M-osasto on viime vuosina laajentanut tarjontaansa huimasti mm. katumaastureiden suuntaan, mutta Motorsport-divisioonan kehittämää M7:ää ei ole vieläkään nähty. Edustusautojen sporttiversioille on kuitenkin kysyntää maailmalla, minkä mm. Mercedes S-luokan AMG-versioiden ja Audi S8:n menestys osoittaa.
BMW on kylläkin tuomassa markkinoille M760Li-nimisen M Performance -mallin uudesta Seiskasta, mutta täysiveristä M-versiota ei ole näköpiirissä. 7-sarjan sporttimallit on perinteisesti jätetty BMW:n hovivirittäjänä toimivan Alpinan vastuulle, ja tämä traditio saa jatkoa. Alpina paljasti nyt ensimmäisen kuvan vielä naamioidusta sportti-Seiskasta, joka on nimetty tuttuun tyyliin B7:ksi. Uuden B7 Biturbon virallinen ensi-ilta koittaa noin kuukauden päästä Geneven autonäyttelyssä.
B7 Biturbossa on perinteiset Alpinan tunnusmerkit, eli isot monipuolavanteet, etuspoileri puskurin alaosassa, hillitty lippa takaluukun reunassa, uusi takahelma ja neljä pakoputken ulostuloa. Autoon saa myös halutessaan Alpinan traditionaaliset raidat, ja sisusta on vuorattu virityspajan omalla Lavalina-nahalla. Lisäksi ympäri autoa on laitettu Alpinan logoja muistuttamaan, minkämerkkisen menopelin kyydissä ollaan. Uusi B7 pohjautuu edeltäjänsä tavoin 750i-malliin, eli koneen lähtökohtana toimii BMW:n oma tuplaturbotettu 4,4-litrainen veekasi. Lähtökohdassa on vajaat 450 heppaa, ja Alpina B7 Biturbossa hevosvoimia uumoillaan olevan peräti 600. Uutta luksus-Alpinaa saa sekä lyhyellä että pitkällä akselivälillä, ja tarjolle tulee taka- ja nelivetoiset versiot. Joka nurkasta raapivan mallin pitäisi ehtiä nollasta sataan alle neljässä sekunnissa, joten samppanjalasien läikkymistä kannattaa varoa auton takapenkillä.
Alpinalla menee tällä hetkellä muutenkin kovaa, koska yritys sai vuonna 2015 kaupaksi yli 1600 autoa. Saksan Buchloessa majaansa pitävä luksusluokan virityspaja vietti viime vuonna 50-vuotisjuhlaansa, ja juhlavuoden eniten myytyjä malleja olivat 3-sarjaan perustuvat B3 ja D3 sekä X3:een pohjautuva dieseltykki XD3.
Suosittelemme
Kuvat: Alpina ja Worldcarfans