Onko tässä Bemarin uusi kuningasmalli?

BMW 7-sarja on jo vuosikausia asemoitu sporttisemmaksi vaihtoehdoksi S-luokan Mersulle. Vanhan stereotypian mukaan tyypillinen Ässämersun kuski istuu takapenkillä, kun taas Seiskan kuljettaja nautiskelee itse ratin takana. Tämä asetelma on kuitenkin muuttunut viime vuosina, kun 7-sarjasta on tullut yhä mukavampi ja ylellisempi. Lisäksi Audi A8 on haastanut ison BMW:n luokkansa sporttisimpana ajajan autona. Nykyinen 7-sarja esiteltiin viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä, ja pitkälti ennallaan säilyneestä tyylistä huolimatta auton pinnan alla on tapahtunut huimasti.

Seiskan korirakenteessa käytetään nimittäin uudenlaista materiaalien sekoitusta, jossa myös hiilikuidulla on tärkeä rooli Bemarin sähkö- ja hybridimallien, eli i3:n ja i8:n tavoin. Uusi rakenne on laskenut 7-sarjan painoa, eli auto on lunastamassa takaisin paikkaansa luokkansa sporttisimpana edustusautona. BMW:n M-osasto on viime vuosina laajentanut tarjontaansa huimasti mm. katumaastureiden suuntaan, mutta Motorsport-divisioonan kehittämää M7:ää ei ole vieläkään nähty. Edustusautojen sporttiversioille on kuitenkin kysyntää maailmalla, minkä mm. Mercedes S-luokan AMG-versioiden ja Audi S8:n menestys osoittaa.





BMW on kylläkin tuomassa markkinoille M760Li-nimisen M Performance -mallin uudesta Seiskasta, mutta täysiveristä M-versiota ei ole näköpiirissä. 7-sarjan sporttimallit on perinteisesti jätetty BMW:n hovivirittäjänä toimivan Alpinan vastuulle, ja tämä traditio saa jatkoa. Alpina paljasti nyt ensimmäisen kuvan vielä naamioidusta sportti-Seiskasta, joka on nimetty tuttuun tyyliin B7:ksi. Uuden B7 Biturbon virallinen ensi-ilta koittaa noin kuukauden päästä Geneven autonäyttelyssä.

Alpina_2

B7 Biturbossa on perinteiset Alpinan tunnusmerkit, eli isot monipuolavanteet, etuspoileri puskurin alaosassa, hillitty lippa takaluukun reunassa, uusi takahelma ja neljä pakoputken ulostuloa. Autoon saa myös halutessaan Alpinan traditionaaliset raidat, ja sisusta on vuorattu virityspajan omalla Lavalina-nahalla. Lisäksi ympäri autoa on laitettu Alpinan logoja muistuttamaan, minkämerkkisen menopelin kyydissä ollaan. Uusi B7 pohjautuu edeltäjänsä tavoin 750i-malliin, eli koneen lähtökohtana toimii BMW:n oma tuplaturbotettu 4,4-litrainen veekasi. Lähtökohdassa on vajaat 450 heppaa, ja Alpina B7 Biturbossa hevosvoimia uumoillaan olevan peräti 600. Uutta luksus-Alpinaa saa sekä lyhyellä että pitkällä akselivälillä, ja tarjolle tulee taka- ja nelivetoiset versiot. Joka nurkasta raapivan mallin pitäisi ehtiä nollasta sataan alle neljässä sekunnissa, joten samppanjalasien läikkymistä kannattaa varoa auton takapenkillä.

Alpinalla menee tällä hetkellä muutenkin kovaa, koska yritys sai vuonna 2015 kaupaksi yli 1600 autoa. Saksan Buchloessa majaansa pitävä luksusluokan virityspaja vietti viime vuonna 50-vuotisjuhlaansa, ja juhlavuoden eniten myytyjä malleja olivat 3-sarjaan perustuvat B3 ja D3 sekä X3:een pohjautuva dieseltykki XD3.

Alpina_3

Kuvat: Alpina ja Worldcarfans

LähdeBMW Blog
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...