Vuosikerran 1958 Chevrolet Corvette on yksi halutuimpia versioita Vetten ensimmäisestä sukupolvesta, mikä on huomattu Kiinassakin. Paikallinen Songsan Motors esitteli viime vuonna 63 vuoden takaisesta Corvettesta inspiraationsa ammentaneen retrotulkinnan, ja nyt samalta pohjalta on tulossa vielä neliovinen versio.
Viime vuonna lanseerattu SS Dolphin on kyllä kaksiovinen ja avomallinen alkuperäisen Vetten tavoin, mutta varsinkin keulan mittasuhteet ovat lähes koomiset pinnan alla piilevän etuvetotekniikan myötä. Vuoden 2020 Pekingin autonäyttelyssä ensi-iltansa saanut SS Dolphin perustuu teknisesti BYD Qin Pro -nimiseen sedaniin, ja auton tuotannostakin vastaa samainen BYD. Nettiin nyt putkahtaneiden patenttikuvien perusteella tulossa on perinnetietoisten kauhuksi vielä neliovinen versio samasta aiheesta.
Mustavalkoisten piirroskuvien mukaan myös neliovisessa mallissa hyödynnetään samaa muotoiluteemaa mahdollisimman pitkälle. Akselivälikin vaikuttaa identtiseltä, mutta ohjaamoa on siirretty lähemmäs etuakselia ja luonnollisesti myös etuovia on lyhennetty pienten takaovien mahduttamiseksi kylkilinjaan. Nokan ja perän muodotkin seuraavat tiiviisti avomallisen SS Dolphinin jalanjäljillä, eli kyseessä on lähes röyhkeä kopio klassisesta Corvettesta. Ainakin patenttikuvissa kromi on kuitenkin saanut väistyä mustan pinnan tieltä modernimman vaikutelman luomiseksi.
Suosittelemme
Autoa yläpuolelta esittävä kuva paljastaa puolestaan erikoiset saumat keskellä kattoa. Niistä voisi päätellä, että nelioviseen Corvette-kopioon tulee irrotettavat kattopalat, jolloin autosta saisi neliovisen ja nelipaikkaisen targan käden käänteessä. Tästä saataisiin luotua aasinsilta myös Vetten historiaan, vaikka ensimmäinen targa-kattoinen Corvette olikin vasta vuonna 1968 debytoinut C3.
Neliovisen mallin tekniikka lienee identtistä kaksiovisen SS Dolphinin kanssa. Voimanlähteenä palvelee siis 1,5-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä, joka saa virtansa 16 kWh:n akkupaketista. Avokattoiselle SS Dolphinille luvataan parhaimmillaan noin 100 kilometrin sähköinen toimintasäde, joten myös neliovisen mallin lukeman pitäisi olla samaa luokkaa. Puritaaneja hybriditekniikalla varustettu etuvetoinen ja neliovinen Corvette-klooni ei varmasti ilahduta, ja samat tunnelmat taitavat olla myös GM:n pääkonttorissa.