Kiinalaiskonserni Geelyn omistuksessa nykyään olevalla Volvolla on kova vauhti päällä. Autojen muotoilu laitettiin täysin uusiksi saksalaisen Thomas Ingenlathin alaisuudessa, ja tulokset puhuvat puolestaan. Viimeisimmät Volvot edustavat hienosti skandinaavista puhdaslinjaisuutta, mutta ovat silti varsin näyttäviä ilmestyksiä.
Iso S90-sedan ja auton V90-farkkuversio kuuluvat näihin uusiin malleihin, jotka ovat muokanneet mielikuvia ruotsalaismerkistä täysin uuteen suuntaan. Volvo panostaa myös tehoversioihin, ja se hankki äskettäin kokonaan omistukseensa tehtaan hovivirittäjänä toimineen Polestarin. Ruotsalaiset ovat kuitenkin tehneet päätöksen olla käyttämättä neloskoneita suurempia polttomoottoreita, joten strategia on varsin erilainen Mercedes-AMG:hen ja kumppaneihin verrattuna.
Volvo panostaa sen sijaan hybrideihin, ja tällä hetkellä kaksilitraisen turbonelosen ja sähkömoottorin yhdistelmästä saadaan parhaimmillaan hitusen yli 400 heppaa. Tehot ovat kuitenkin huimassa kasvussa, mikäli amerikkalaista Motor Trendiä on uskominen. Lehti julkaisi nimittäin Volvon tuotekehityspomo Peter Mertensin lausunnon, jonka mukaan sekä S90:stä että V90:stä on suunnitteilla Polestar-tehoversio.
Tästä on kuultu huhuja aiemminkin, mutta autojen teholukema on sen sijaan todellinen uutispommi. Mertens kertoi, että hybridivoimanlähteestä voitaisiin ottaa tehomalleissa ulos jopa 600 hevosvoimaa. Kaksilitraisesta turbonelosesta saataisiin irrotettua mekaanisen ahtimen ja kahden sähköavusteisen turbon avulla lähes 450 heppaa, kun taas takapyörille voimaa välittävästä sähkömoottorista pitäisi irrota noin 150 kaakkia.
T8-mallien sähkömoottori tuottaa tällä hetkellä alle 90 hevosvoimaa, eli se pitäisi korvata Polestar-versioissa tehokkaammalla sähkövoimanlähteellä. 600 hepan kokonaisteho tarkoittaisi siis sitä, että Volvo lähtisi kilpailemaan täysillä Audin RS-mallien, M-Bemareiden ja AMG-Mersujen kanssa. Saksalaiskilpailijat luottavat tässä teholuokassa vielä perinteisempään ahdettuun veekasivoimaan, joten Volvon lähestymistapa edustaa varsin tuoretta ajattelua. Sähkömoottorin käyttäminen pienentää myös päästöjä niin paljon, että Polestar-Volvojen autovero olisi Suomen kaltaisissa maissa paljon pienempi kuin vanhan koulukunnan tehotykeillä.