MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Nyt pelkistä sähköautoista pakittaa Lancia – uutta Gammaa saa myös hybridinä

Stellantis-konsernissakin ovat alkaneet puhaltaa muutoksen tuulet, kun kovana sähköautojen puolestapuhujana tunnettu toimitusjohtaja Carlos Tavares astui ennenaikaisesti sivuun muutama viikko sitten. Markkinoiden realiteetit ymmärretään Stellantiksellakin nyt entistä paremmin, mikä näkyy esimerkiksi Lancian päivitetyssä strategiassa.

Uutta tulemista parhaillaan yrittävä italialaismerkki kertoi jo noin vuosi sitten, että brändin lippulaivaksi lanseerataan uusi Gamma vuonna 2026. Jo 1970-luvulta tuttua mallinimeä hyödyntävä uutuusmalli on noin BMW 4-sarjan kokoinen elegantti luiskaperä, joka tehdään konsernin STLA medium -nimisen perusrakenteen varaan. 4,7 metrin pituisen Gamman luvataan tarjoavan italialaista tyyliä niin ulkokuoren kuin sisätilojenkin osalta, ja myös valmistus tapahtuu Italiassa Melfin tehtaalla.

Lancia Gamma
Kuva: Lancia

Gamman sähköversiosta lupailtiin sekä etu- että nelivetoisia malleja, ja toimintasädettä pitäisi riittää parhaimmillaan 700 kilometrin edestä WLTP-standardin mukaan mitattuna. Toisin kuin alun perin kerrottiin, uusi Gamma ei ole kuitenkaan pelkkä sähköauto. Stellantis kertoi nyt Italian hallinnon tiloissa pidetyn tilaisuuden yhteydessä, että autosta tulee tarjolle myös hybridiversioita. Tämä heijastelee strategisia muutoksia, joita Stellantis on tekemässä muidenkin merkkiensä sähköistymisstrategioihin markkinatilanteen ehdoilla.

STLA-pohjalevy on onneksi suunniteltu alusta alkaen eri voimanlähdetyyppien ehdoilla, jolloin polttomoottorin lisäämisen auton keulalle pitäisi onnistua suhteellisen vaivatta. Stellantiksen ja Italian hallituksen suhteet olivat varsin tulehtuneet Tavaresin aikoina, mutta tässäkin asiassa on nähtävissä liennytyksen merkkejä. Stellantiksen edustajat kertoivat nimittäin saman tilaisuuden yhteydessä, että konserni on sitoutunut investoimaan kaksi miljardia euroa Italiassa tapahtuvaan tuotantoon.

Lancia Ypsilon
Kuva: Lancia

Lancian uusi tuleminen starttasi tänä vuonna markkinoille tuodulla uudella Ypsilonilla, jota saa sekä mietona hybridinä että täyssähköversiona. Vuonna 2026 esiteltävän Gamman jälkeen vuorossa on vielä ehkäpä legendaarisimman Lancian, eli Deltan paluu vuonna 2028. Uudesta Deltastakin piti tulla pelkästään sähköauto, mutta nykytilanteessa jää nähtäväksi toteutuuko tämä.

Lancia Ypsilon
Kuva: Lancia
LähdeCarscoops

Lue lisää