Volkswagenin historian ikonisimmista mallista ei liene suurta epäselvyyttä. Tuo titteli kuuluu ilman muuta Ferdinand Porschen jo 1930-luvulla suunnittelemalle Kuplalle, mutta Typ 2 -nimellä tunnettu paketti- ja bussiversio tulee perässä hyvänä kakkosena. VW ei ollut alun perin suunnitellut hyötyajoneuvoa Kuplan pohjalta, mutta sellainen tuli kuitenkin tuotantoon 1950-luvun alussa.
Legendan mukaan Typ 2 sai alkunsa Hollannin Volkswagen-maahantuojana toimineen Ben Ponin käsin piirtämistä luonnoksista. Autolla oli merkittävä rooli talousihmeen aikaisessa Saksassa, kun paketti- ja lava-VW:t olivat mukana nostamassa sodan raunioittamaa maata jälleen jaloilleen. Tavallinen kansa alkoi siirtyä moottoripyöristä ja kääpiöautoista Kuplan rattiin, ja isompaa ryhmää kuljetettaessa luonnollinen valinta oli tietysti Volkkarin bussiversio.
Pikkubusseista ylellisin oli peräti 23 ikkunalla varustettu Deluxe-malli, joka on myöhemmin opittu tuntemaan Samba-bussina. Huippukuntoisten yksilöiden hinnat ovat viime vuosina hätyytelleet jo 100 000 euron rajapyykkiä, mutta nyt tällaisesta autosta odotetaan vielä paljon kovempaa summaa. Bonhams tarjoaa nimittäin tässä kuussa Arizonan Scottsdalessa järjestämässään huutokaupassa Samba-bussia, jonka hinnan odotetaan kohoavan 150 000 – 200 000 dollariin.
Meidän valuutassamme tämä on noin 130 000 – 174 000 euroa. Vuoden 1963 Typ 2 on yksi viimeisistä valmistetuista Samba-busseista, ja sillä on mielenkiintoinen historia taustallaan. Saksassa palvellut amerikkalaiskersantti Roberts hankki nimittäin VW:n uutena, ja hän tykästyi Samba-bussiin niin paljon, että auto seurasi miehen mukana Teksasiin hänen komennuksensa päätyttyä. Volkkari ehti kulkea Robertsin jälkeen monien käsien kautta, kunnes bussi päätyi nykyiselle omistajalleen vuonna 2012.
Suosittelemme
Hän aloitti vähän myöhemmin perusteellisen entisöinnin, jossa kesti peräti neljä vuotta. Auto yritettiin palauttaa mahdollisimman alkuperäiseen asuun sen mukana seuranneiden dokumenttien ja vanhojen valokuvien avulla, mutta toki monta osaa jouduttiin korvaamaan uusilla. Kuitenkin esimerkiksi radio, ajovalot, istuinten taustapaneelit, nopeusmittari ja tuulilasinpyyhkijät ovat edelleen VW:n alkuperäisiä komponentteja.
Auton oma moottori oli sen sijaan kadonnut vuosien saatossa, mutta se korvattiin entisöinnissä oikeantyyppisellä 1,2-litraisella bokserilla. Tämä kone on jopa valmistunut saman kuukauden aikana kuin itse auto, joten sekin on mahdollisimman lähellä alkuperäistä. Oranssiksi ja valkoiseksi maalattu Samba-bussi on kieltämättä näyttävä, ja entisöinti vaikuttaa korkeatasoiselta. Silti jää nähtäväksi, innostuvatko keräilijät autosta niin paljon kuin mitä hintaodotukset antavat ymmärtää.