Nyt on tyyli hukassa – jenkkipaja tekee Tesla Model 3:sta kotikutoisen näköisen avon

Teslan taru alkoi Lotus Elisen pohjalta tehdyllä Roadsterilla, ja lähes hyperautoluokkaan kurkottava uusi Roadster on luvassa lähivuosina. Tällä hetkellä avokattoista Teslaa ei ole kuitenkaan tarjolla suoraan tehtaan jäljiltä.

Sellaista haluavien pitää kääntää katseensa yksityisten koripajojen puoleen. Yksi näistä firmoista on Kalifornian Huntington Beachissa päämajaansa pitävä NCE, eli Newport Convertible Engineering. NCE on onnistunut pysymään pystyssä jo 37 vuoden ajan, ja se on tehnyt tänä aikana avoautoja niin Cadillaceista kuin katumaastureistakin.





NCE ei ole jättänyt rauhaan edes hybridejä tai sähköautoja. Niinpä laikan alle ovat päätyneet myös Toyota Prius ja Tesla Model S, eli ilmeisesti näidenkin avoversioille löytyy kysyntää ainakin Atlantin toiselta puolelta. Nyt NCE on iskenyt kyntensä Teslan Model 3 -aloitusmalliin, joka on tehty samalla reseptillä kuin firman muutkin avoautot.

NCE kertoo, että muutostyö maksaa käsikäyttöisen rättikaton kanssa 29 500 dollaria, kun taas sähköllä toimiva katto lisää kustannuksia peräti 10 000 taalalla. Teslansa voi muuttaa avoksi muuallakin kuin Kaliforniassa, koska NCE:llä on toimipisteitä mm. Michiganissa, Barcelonassa ja Kiinassa. Työ vie noin 2-3 kuukautta, ja se koostuu NCE:n omien sanojen mukaan seitsemänvaiheisesta prosessista.

Siihen kuuluu esimerkiksi Teslan korin vahvistaminen, muotoiluelementtien suunnittelu, verhoilutyöt sekä testaukset vesitiiviyden ja ajettavuuden kannalta. Lopputulosta katsellessa tätä voi olla vaikea uskoa, koska avomallinen Model 3 on varsin kotikutoisen oloinen. Auton koria vahvistaa kasariavojen tyylinen turvakaari, ja takaovien lasit jäävät törröttämään puolitiehen. Rättikatto on puolestaan sekä alas laskettuna että suljettuna sen näköinen, että se voisi olla kotoisin kotimaisen laikkamestarin pajasta.

NCE vakuuttaa kuitenkin, että Teslan rakenteellisen jäykkyyden pitäisi säilyä avonakin. Neliovinen avoauto on tässäkin suhteessa hyvin haastava projekti turvakaaresta huolimatta, mutta ehkäpä Newport Convertible Engineering on panostanut enemmän ulkokuoren alla piileviin asioihin.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...