Nyt on tyyli hukassa – jenkkipaja tekee Tesla Model 3:sta kotikutoisen näköisen avon

Teslan taru alkoi Lotus Elisen pohjalta tehdyllä Roadsterilla, ja lähes hyperautoluokkaan kurkottava uusi Roadster on luvassa lähivuosina. Tällä hetkellä avokattoista Teslaa ei ole kuitenkaan tarjolla suoraan tehtaan jäljiltä.

Sellaista haluavien pitää kääntää katseensa yksityisten koripajojen puoleen. Yksi näistä firmoista on Kalifornian Huntington Beachissa päämajaansa pitävä NCE, eli Newport Convertible Engineering. NCE on onnistunut pysymään pystyssä jo 37 vuoden ajan, ja se on tehnyt tänä aikana avoautoja niin Cadillaceista kuin katumaastureistakin.

-- MAINOS --

NCE ei ole jättänyt rauhaan edes hybridejä tai sähköautoja. Niinpä laikan alle ovat päätyneet myös Toyota Prius ja Tesla Model S, eli ilmeisesti näidenkin avoversioille löytyy kysyntää ainakin Atlantin toiselta puolelta. Nyt NCE on iskenyt kyntensä Teslan Model 3 -aloitusmalliin, joka on tehty samalla reseptillä kuin firman muutkin avoautot.

NCE kertoo, että muutostyö maksaa käsikäyttöisen rättikaton kanssa 29 500 dollaria, kun taas sähköllä toimiva katto lisää kustannuksia peräti 10 000 taalalla. Teslansa voi muuttaa avoksi muuallakin kuin Kaliforniassa, koska NCE:llä on toimipisteitä mm. Michiganissa, Barcelonassa ja Kiinassa. Työ vie noin 2-3 kuukautta, ja se koostuu NCE:n omien sanojen mukaan seitsemänvaiheisesta prosessista.

-- MAINOS --




Siihen kuuluu esimerkiksi Teslan korin vahvistaminen, muotoiluelementtien suunnittelu, verhoilutyöt sekä testaukset vesitiiviyden ja ajettavuuden kannalta. Lopputulosta katsellessa tätä voi olla vaikea uskoa, koska avomallinen Model 3 on varsin kotikutoisen oloinen. Auton koria vahvistaa kasariavojen tyylinen turvakaari, ja takaovien lasit jäävät törröttämään puolitiehen. Rättikatto on puolestaan sekä alas laskettuna että suljettuna sen näköinen, että se voisi olla kotoisin kotimaisen laikkamestarin pajasta.

-- MAINOS --

NCE vakuuttaa kuitenkin, että Teslan rakenteellisen jäykkyyden pitäisi säilyä avonakin. Neliovinen avoauto on tässäkin suhteessa hyvin haastava projekti turvakaaresta huolimatta, mutta ehkäpä Newport Convertible Engineering on panostanut enemmän ulkokuoren alla piileviin asioihin.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Volkkarin sähköautovalikoima kasvaa – uusi ID.4 kurkottaa crossoverien luokkaan

Täysin uudelle MEB-perusrakenteelle tehty VW ID.3 on juuri saapunut myyntiin, ja se saa pian seuraa pykälää isommasta ID.4:stä. Nyt...

Onkotässä Cadza vai Madillac? Mazdan ja Cadillacin risteytys hämmentää

Mazda MX-5 ja Cadillac Eldorado ovat molemmat kiistattomia klassikoita, joskin aivan eri sarjoissa. Eräs MX-5:n omistaja on saanut neronleimauksen,...

Super-Tesla on pian täällä – nollasta sataan noin kahdessa sekunnissa yli 1100 hepan voimin

Tesla Model S on ehtinyt jo kunnioitettavaan kahdeksan vuoden ikään, mutta seuraajaa ei ole vieläkään näköpiirissä. Alkuvuosinaan Teslan sähkösedan...

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...