Teslan taru alkoi Lotus Elisen pohjalta tehdyllä Roadsterilla, ja lähes hyperautoluokkaan kurkottava uusi Roadster on luvassa lähivuosina. Tällä hetkellä avokattoista Teslaa ei ole kuitenkaan tarjolla suoraan tehtaan jäljiltä.
Sellaista haluavien pitää kääntää katseensa yksityisten koripajojen puoleen. Yksi näistä firmoista on Kalifornian Huntington Beachissa päämajaansa pitävä NCE, eli Newport Convertible Engineering. NCE on onnistunut pysymään pystyssä jo 37 vuoden ajan, ja se on tehnyt tänä aikana avoautoja niin Cadillaceista kuin katumaastureistakin.
NCE ei ole jättänyt rauhaan edes hybridejä tai sähköautoja. Niinpä laikan alle ovat päätyneet myös Toyota Prius ja Tesla Model S, eli ilmeisesti näidenkin avoversioille löytyy kysyntää ainakin Atlantin toiselta puolelta. Nyt NCE on iskenyt kyntensä Teslan Model 3 -aloitusmalliin, joka on tehty samalla reseptillä kuin firman muutkin avoautot.
NCE kertoo, että muutostyö maksaa käsikäyttöisen rättikaton kanssa 29 500 dollaria, kun taas sähköllä toimiva katto lisää kustannuksia peräti 10 000 taalalla. Teslansa voi muuttaa avoksi muuallakin kuin Kaliforniassa, koska NCE:llä on toimipisteitä mm. Michiganissa, Barcelonassa ja Kiinassa. Työ vie noin 2-3 kuukautta, ja se koostuu NCE:n omien sanojen mukaan seitsemänvaiheisesta prosessista.
Suosittelemme
Siihen kuuluu esimerkiksi Teslan korin vahvistaminen, muotoiluelementtien suunnittelu, verhoilutyöt sekä testaukset vesitiiviyden ja ajettavuuden kannalta. Lopputulosta katsellessa tätä voi olla vaikea uskoa, koska avomallinen Model 3 on varsin kotikutoisen oloinen. Auton koria vahvistaa kasariavojen tyylinen turvakaari, ja takaovien lasit jäävät törröttämään puolitiehen. Rättikatto on puolestaan sekä alas laskettuna että suljettuna sen näköinen, että se voisi olla kotoisin kotimaisen laikkamestarin pajasta.
NCE vakuuttaa kuitenkin, että Teslan rakenteellisen jäykkyyden pitäisi säilyä avonakin. Neliovinen avoauto on tässäkin suhteessa hyvin haastava projekti turvakaaresta huolimatta, mutta ehkäpä Newport Convertible Engineering on panostanut enemmän ulkokuoren alla piileviin asioihin.