Nyt on tyyli hukassa – jenkkipaja tekee Tesla Model 3:sta kotikutoisen näköisen avon

Teslan taru alkoi Lotus Elisen pohjalta tehdyllä Roadsterilla, ja lähes hyperautoluokkaan kurkottava uusi Roadster on luvassa lähivuosina. Tällä hetkellä avokattoista Teslaa ei ole kuitenkaan tarjolla suoraan tehtaan jäljiltä.

Sellaista haluavien pitää kääntää katseensa yksityisten koripajojen puoleen. Yksi näistä firmoista on Kalifornian Huntington Beachissa päämajaansa pitävä NCE, eli Newport Convertible Engineering. NCE on onnistunut pysymään pystyssä jo 37 vuoden ajan, ja se on tehnyt tänä aikana avoautoja niin Cadillaceista kuin katumaastureistakin.

NCE ei ole jättänyt rauhaan edes hybridejä tai sähköautoja. Niinpä laikan alle ovat päätyneet myös Toyota Prius ja Tesla Model S, eli ilmeisesti näidenkin avoversioille löytyy kysyntää ainakin Atlantin toiselta puolelta. Nyt NCE on iskenyt kyntensä Teslan Model 3 -aloitusmalliin, joka on tehty samalla reseptillä kuin firman muutkin avoautot.

NCE kertoo, että muutostyö maksaa käsikäyttöisen rättikaton kanssa 29 500 dollaria, kun taas sähköllä toimiva katto lisää kustannuksia peräti 10 000 taalalla. Teslansa voi muuttaa avoksi muuallakin kuin Kaliforniassa, koska NCE:llä on toimipisteitä mm. Michiganissa, Barcelonassa ja Kiinassa. Työ vie noin 2-3 kuukautta, ja se koostuu NCE:n omien sanojen mukaan seitsemänvaiheisesta prosessista.

Siihen kuuluu esimerkiksi Teslan korin vahvistaminen, muotoiluelementtien suunnittelu, verhoilutyöt sekä testaukset vesitiiviyden ja ajettavuuden kannalta. Lopputulosta katsellessa tätä voi olla vaikea uskoa, koska avomallinen Model 3 on varsin kotikutoisen oloinen. Auton koria vahvistaa kasariavojen tyylinen turvakaari, ja takaovien lasit jäävät törröttämään puolitiehen. Rättikatto on puolestaan sekä alas laskettuna että suljettuna sen näköinen, että se voisi olla kotoisin kotimaisen laikkamestarin pajasta.

NCE vakuuttaa kuitenkin, että Teslan rakenteellisen jäykkyyden pitäisi säilyä avonakin. Neliovinen avoauto on tässäkin suhteessa hyvin haastava projekti turvakaaresta huolimatta, mutta ehkäpä Newport Convertible Engineering on panostanut enemmän ulkokuoren alla piileviin asioihin.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...