Nyt on huima suoritus – Ford Mustangilla driftattiin yli 20 kilometrin mittainen ratakierros Nürburgringillä

Saksan Eifel-vuoristossa kiemurteleva Nürburgringin Pohjoislenkki, eli Nordschleife tunnetaan varsinaisena bensapäiden paratiisina. Kuka tahansa pääsee tutustumaan haastavuudestaan tunnettuun ja yli 20 kilometriä pitkään rataan ns. Touristenfahrten-päivinä, jolloin driftaus on kuitenkin virallisesti kielletty. Nettiin on silti putkahdellut videomateriaalia komeista luistokulmista kaikille avoimilla ratapäivillä, ja välillä driftausyritykset ovat päättyneet nolosti Ringillä aina lähellä vaaniviin kaiteisiin.

Moni on yrittänyt driftausta Nordschleifen muutamissa mutkissa, mutta kukaan ei ole tähän mennessä ajanut vielä kokonaista kierrosta kahva edellä. Nyt tällainenkin suoritus on kuitenkin nähty, kun Ford toi Ringille driftauskäyttöön rakennetun Mustangin. Sitä puikotti Vaughn Gittin Jr., joka ei ole ihan eilisen teeren poikia näissä hommissa. Hän kilpailee nimittäin Formula D -nimisessä driftaussarjassa, jota varten mies on kehittänyt Mustang RTR:ksi nimetyn kilpurin poikittain ajamiseen.


Mustang RTR:n pellin alla murisee katumallin tavoin viisilitrainen kasi, jota on kuitenkin terästetty mekaanisella ahtimella. Teholukema on kohonnut sen ansiosta peräti 912 heppaan, joten takarenkaat haihtuvat iloisesti savuna ilmaan. Kumeja kului yhden Nürburgringin kierroksenkin aikana peräti kolme sarjaa. Poikittain ajetun rundin tavoitteena oli ennen kaikkea hauskanpito ja julkisuus, joten kovan luokan kierrosaikaa ei lähdetty tavoittelemaan. Vauhtia oli kuitenkin paikoitellen todella reilusti.





Mustang RTR ylsi nimittäin radan tietyissä kohdissa yli 240 km/h:n nopeuteen, ja kuutosvaihteella mentiin kuulemma maksimikierroksilla mutkiin poikittain taitettaessa. Historian ensimmäinen driftaamalla ajettu Nordschleifen kierros oli kaikkea muuta kuin helppoa. Vaugh Gittin Jr. luuli tuntevansa radan perusteellisesti, mutta kaikki muuttui kahva edellä kovaa ajettaessa.

Katso seuraavalta videolta, kuinka Mustang eteni Ringillä rengassavun saattelemana. Vaugh Gittin Jr. otti muutamat mutkat lähes rallityylisesti, joten radan viereiset nurmikotkin saivat osansa driftauksesta. Lisäksi mies teki vauhdissa ainakin yhden kunnon piruetin kunnon show-tyyliin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Skoda ja Volkswagen reputtivat hirvenväistötestissä

Sekä 2020 Skoda Superb iV Estate, että Volkswagen Passat GTE Estate ovat viimeisimmät autot, jotka ovat tulleet hylätyiksi niin...

Virityspaja Hartgen näkemys Bemarin munuaisista oli aikaansa edellä.

Nyt kun kohistaan BMW:n maskin suurenemisesta mallikerta toisensa jälkeen, on hyvä muistella saksalaisen tuning-firman aikaansaannosta 15 vuoden takaa. Tuskin on...

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...