Nyt on erikoinen pick-up – Audi A8:sta tehtiin lava-auto kuudessa päivässä

Audi otti ensimmäiset askeleensa luksusluokassa jo 1980-luvun lopulla lanseeratun V8:n myötä, mutta vasta vuonna 1994 esitelty A8 toimi varteenotettavana kilpailijana S-luokan Mersulle ja 7-sarjan BMW:lle. Nykyään A8 on edennyt jo neljänteen sukupolveensa, ja autoa saa ainoastaan sedanina kahdella eri akselivälillä. Kilpailijamerkkien kaltaisia coupéja tai avoja Audi ei ole koskaan tarjonnut A8:n pohjalta, ja myöskin farmari on jäänyt vain tutkielman asteelle.

Audi esitteli nimittäin jo vuonna 2001 Avantissimo-nimisen konseptin, joka toimi ajatusleikkinä farkkukorisesta A8:sta. Auto ei kuitenkaan edennyt koskaan tuotantoon asti, mutta idea on elänyt yksityisten koripajojen suunnitelmissa. Niinpä italialainen Castagna Milano -koriräätäli kehitti viime vuonna kolmannen sukupolven A8:sta todella ylellisen farmarin, joka jäi varakkaan asiakkaan tilaamaksi yksittäiskappaleeksi. A8-pohjainen lava-auto kuulostaa vielä pykälää tai paria eksoottisemmalta ajatukselta, mutta nyt tällainenkin laite on nähty.

-- MAINOS --

Ensimmäisen sukupolven A8:sta laikattu pick-up kuuluu Steve-nimiselle brittimiehelle. Hän oli omistanut Audin jo noin kymmenen vuoden ajan tavallisena porrasperänä. Stevellä oli lisäksi työautona pick-up, jonka hän päätti kuitenkin myydä. Tämän jälkeen lava-autolle tulikin jälleen yllättävää tarvetta, jolloin Steven katse kohdistui pihalla seisovaan A8:aan. Hän keksi muuttaa Audinsa pick-upiksi ja kertoi ideasta kaverilleen.

Tämä piti Steveä täysin hulluna, mutta laikka oli ehditty ottaa jo käyttöön. Ongelmana oli vain se, että A8:n kori on tehty alumiinista. Tämäkään ei estänyt projektin toteuttamista, koska paikallinen firma hitsasi takaovet ja takaluukun kannen umpeen. Loput uusista koripelleistä naputeltiin alumiinilevystä ja liimattiin yhteen kuulemma täysin samalla tavalla kuin tehtaalla olisi tehty. Tätä väitettä sopii kuitenkin hieman epäillä, koska A8 muuttui pick-upiksi vain kuuden päivän aikana.

-- MAINOS --




Aikataulu johtui siitä, että lava-autoa tarvittiin nopeasti työkäyttöön. Tällä aikataululla toteutettuna lopputulos ei näytä hassummalta ainakaan kuvissa, vaikka toki se on vielä kaukana täydellisestä. Steve sai samalla myös varsin ripeän pick-upin, koska A8:n pellin alla murisee vapaasti hengittävä 4,2-litrainen veekasi. Se tuottaa tasan 300 heppaa, jotka välitetään viisipykäläisen automaatin kautta luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle rinkulamerkin parhaiden perinteiden mukaisesti.

-- MAINOS --

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.