Nyt on erikoinen löytö – maailman ainoa alumiinikorinen Ferrari Daytonan katuversio unohdettiin Japanissa vajaan lähes 40 vuodeksi

Varsinaisten latolöytöjen kulta-aika taitaa olla jo takanapäin, mutta maailmalla putkahtelee silti ainutlaatuisia löytöjä päivänvaloon silloin tällöin. Nyt japanilaisen vajan katoksen alta löytyi uniikki Ferrari Daytona, joka oli maannut niillä sijoillaan lähes neljän vuosikymmenen ajan.

Ferrari valmisti vuosina 1969-1973 ainoastaan hieman yli 1200 kappaletta 365 GTB/4 -mallia, joka tunnetaan paremmin Daytonana. Niistä viisi oli erityisen kevyellä alumiinikorilla varustettuja kisaversioita, ja yksi alumiinikorinen Daytona tehtiin katukäyttöönkin. Sen korin naputteli kasaan legendaarinen Scaglietti, ja auto myytiin uutena Luciano Conti -nimiselle herrasmiehelle. Hän oli Enzo Ferrarin läheinen ystävä, mikä selittää harvinaisuuden päätymistä kilpien väliin.


Alustanumeron 12653 saanut auto valmistui kesäkuussa 1969, ja Scagliettin sille antama korinumero oli 32. Tähän yksilöön asennettiin myös himoitut pleksikuoriset ajovalot tavallisten luukkulamppujen tilalle. Lisäksi autoon ruksittiin sähkölasit lisävarustelistalta. Daytonan uutena hankkinut Luciano Conti ei kuitenkaan pitänyt autoaan kuin kahden vuoden ajan, minkä jälkeen se myytiin Japaniin.

Siellä Ferrari vaihtoi omistajaa kolme kertaa, ja lopulta se päätyi Makoto Takai -nimiselle japanilaismiehelle. Hän ei kuitenkaan ehtinyt juurikaan nauttia Daytonastaan, koska auto laitettiin seisontaan lähes 40 vuoden ajaksi. Harvinaisuuden olemassaolosta tiesivät vain muutamat keräilijät, ja heillekään Ferraria ei suostuttu myymään.





Auto putkahti julkisuuteen lähes neljän vuosikymmenen hiljaiselon jälkeen, ja viime kesäkuussa sille tehtiin perusteellinen tarkastus. Lopputulemaksi saatiin, että tämä Daytona on aito matching numbers -katuversio alkuperäisellä Scagliettin alumiinikorilla, eli ainoa laatuaan koko maailmassa. Tätä statusta päästään hyödyntämään myös kaupallisessa mielessä varsin pian, koska auto joutuu vasaran alle syyskuun alussa järjestettävässä RM Sotheby’sin huutokaupassa. Maranellon oreihin keskittyvässä Ferrari – Leggenda E Passione -tapahtumassa sen hinnan arvellaan nousevan jopa 1,7 miljoonaan euroon, joten vajan katoksen alta löytyi melkoinen aarre.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...