Nyt on erikoinen Honda – japsimerkin britti-insinöörit tekivät Civic Type R:stä avolavan

Honda Civic Type R on kuulunut kuumimpien hot hatchien joukkoon jo yli 20 vuoden ajan. Eurooppaan Type R rantautui 2000-luvun alkupuolella, jolloin se oli varsinainen susi lammasten vaatteissa. Lähes vakio-Civicin näköiset kuoret kätkivät alleen korkealle kiertävän VTEC-tekniikan, josta irtosi tuolle ajalle mukiinmenevät 200 heppaa. Seuraavakin Type R tehtiin vielä samalla reseptillä, mutta kori muuttui muiden Civicien tavoin sukkulamaisemmaksi.

Kolmisen vuotta sitten markkinoille lanseeratussa FK2-sukupolvessa siirryttiin sen sijaan uusille urille sekä tekniikan että muotoilun suhteen. Moottori sai kylkeensä ensimmäistä kertaa turbon, ja designista tuli villiäkin villimpi. Type R:ssä alkoi olla jo niin paljon erilaisia spoilereita, lippoja ja ilmanottoaukkoja, että katse ei enää tiennyt minne kiinnittyä. FK2:n ura jäi valitettavan lyhyeksi, koska Civic siirtyi FK8:na tunnettuun sukupolveen jo muutaman vuoden päästä. Sen pohjalta kehitetty viimeisin Type R jatkaa villin muotoilunsa ja tekniikkansa osalta edeltäjiensä linjoilla, mutta kori on entistä matalampi ja pidempi.

Civicin kasvaneet mitat ovat saaneet Ison-Britannian Hondan insinöörien ajatukset lentämään, koska he ovat kehittäneet pick-upin uusimman Type R:n pohjalta. Project P:ksi nimetty yksittäiskappale tuotiin julkisuuteen saarivaltakunnan autonvalmistajien ja diilereiden vuosittaisen testipäivän yhteydessä. Auton lähtökohtana on käytetty Civic Type R:n esisarjan prototyyppiä, jonka C-pilarit ja katto on leikattu pois.

Niiden paikalla komeilee nyt musta turvakaari, ja takapenkki sekä tavaratila ovat puolestaan saaneet väistyä avolavan tieltä. Sisällä on siis enää tilaa kahdelle hengelle, jotka saavat nauttia vakiomallin tavoin kuppipenkkien tiukasta syleilystä. Auton korilinjat ovat muuten ennallaan, ja jopa massiivinen takaspoileri on jätetty koristamaan Type R:n peräpeiliä. Rallye Red -värisen yksilön tekniikkakin on entisellään. Pick-upiksi muutetun hot hatchin pitäisi pinkaista 320 hepan voimin nollasta sataan alle kuudessa sekunnissa, ja huipuiksi luvataan yli 265 km/h.

Suosittelemme

Civic Type R:n ajomoodeihinkaan ei ole koskettu, eli avolavan pitäisi tarjota sekä katukäyttöön sopivaa mukavuutta että rata-ajossa vaadittavaa kireyttä. Hondalla ei ole minkäänlaisia aikomuksia ottaa pick-upia tuotantoon, mutta sen varalle on muita suunnitelmia. Projektia johtanut Alyn James kertoi nimittäin, että auton avulla saatetaan yrittää napata maailman nopeimman etuvetoisen avolavan titteli. Se onnistunee helposti, koska tähän kategoriaan ei ole juuri tunkua.

LähdeCarscoops

Lue lisää