Nyt on Bemarilla kokoa ja näköä – massiivisen X7:n konseptiversio putkahti julkisuuteen

BMW kertoi jo yli kolme vuotta sitten laajentavansa SUV-mallistoaan X5:n ja X6:n yläpuolelle asettuvalla X7:llä. USA:n Spartanburgissa valmistukseen tulevan ison katumaasturin naamioituja prototyyppejä on nähty viime vuosina maantietesteissä, ja kuluneena kesänä massiivista SUV:ta on testattu jopa Nürburgringin radalla.

Baijerilaiset ilmoittivat äskettäin, että ensi viikolla ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä esitellään jotakin suurta. Monet odottivat, että kyseessä olisi X7:n konseptiversio, ja nämä arvelut osoittautuivat oikeiksi. Tutkielman kuvat vuosivat nimittäin julkisuuteen muutama päivä ennen sen virallista ensiesittelyä.

X7 iPerformance -niminen konseptiauto on melkoinen möhkäle, joka erottuu taatusti joukosta. Nokkaa dominoiva munuaismaski on korkeampi kuin yhdessäkään muussa nyky-Bemarissa, ja munuaisten massiivisuus korostuu vielä viirumaisten valojen ansiosta. Lisäksi etupuskurissa on isot pystysuuntaiset ilmanottoaukot, jotka täydentävät brutaalin vaikutelman. Tämä SUV on siis mahdollisimman kaukana vaatimattomasta, mutta päämarkkinat ovatkin pröystäilyä arvostavissa maissa, kuten Lähi-idässä, Kiinassa, Venäjällä ja USA:ssa.

Kylkilinja on suurempaa pituutta lukuun ottamatta hyvin samantyylinen kuin X5:ssä, mutta etupuskurin ilmanottoaukkojen teemaa jatketaan etulokasuojien pystysuuntaisilla koristeilla. Takapuskurin kulmistakin löytyy samantyyliset ilma-aukot, joiden tyylikkyydestä voidaan olla montaa mieltä. Takavalot ovat puolestaan hyvin samankaltaiset kuin 7-sarjassa, millä pyritään luomaan yhteys BMW:n perinteisempään edustusautomallistoon.

Suosittelemme

Tutkielman peilit, upotetut ovenkahvat ja panoraamalasikaton yllä kulkeva Y-kirjaimen muotoinen rakenne jäänevät tyypilliseksi konseptihötöksi, mutta muuten auto vaikuttaa pitkälti tuotantovalmiilta. Puskurien ilma-aukot voivat myös vielä pienentyä ennen tuotantoversion esittelyä. Sisustan päälinjat ovat jo nyt pitkälti samankaltaiset kuin 5- ja 7-sarjassa, joten tuotantoauton sisätilat lienevät hyvin lähellä konseptia. X7:stä tulee kolmen penkkirivin SUV seitsemälle hengelle, ja tutkielmankin istuimet ovat kolmessa rivissä.

Konseptiauton iPerformance-nimi kertoo, että kyseessä on pistokehybridi. Autossa käytetään todennäköisesti 740e:stä tuttua kaksilitraisen turbonelosen, sähkömoottorin ja 9,2 kilowattitunnin akkupaketin yhdistelmää. Tuotantoversiotakin saa varmasti hybridinä, ja lisäksi tarjolle tulee ainakin turboahdettuja bensakuutosia ja -kaseja. Euroopan markkinoilla nähdään varmasti edelleen myös dieseleitä, ja jopa bensa-V12:lla varustetusta huippuversiosta on liikkunut huhuja. X7:n tuotantomalli esitellään ilmeisesti ensi vuoden loppupuolella, mutta konseptiin pääsemme tutustumaan jo ensi viikolla Frankfurtissa.

LähdeCarscoops

Lue lisää