Nyt on arvokas E30-korinen BMW – tästä 325i:stä maksettiin lähes 60 000 euroa

BMW:n 3-sarja astui vuonna 1975 sporttisen 02-mallisarjan jättämiin saappaisiin. Ikonisen automallin ensimmäinen sukupolvi tunnettiin E21-koodinimellä, kunnes E30-koodin saanut seuraaja nousi estradille vuonna 1982. Tämän sukupolven Kolmosesta nähtiin ensimmäistä kertaa niin M3 kuin neliovinen versio ja Touring-farmarikin. E30:n jälkeen 3-sarja on kasvanut jokaisessa malliuudistuksessa, ja nykyinen G20 hätyyttelee jo aiemman 5-sarjan mittoja. Kompaktin koon lisäksi myös pelkistetyn puhdaslinjainen muotoilu on jäänyt matkan varrelle, mikä on nostanut vanhojen 3-sarjojen haluttavuutta ja hintoja.

E30:n osalta selvästi himoituin malli on ensimmäisen sukupolven M3, jonka harvinaisempien erikoisversioiden hinnat ovat kivunneet jo 100 000 euron paremmalle puolelle. Kovaa arvonnousua on ollut havaittavissa myös alkuperäiskuntoisena säilyneiden avomallien sekä Italian ja Portugalin markkinoille luodun 320is:n kohdalla, jossa hyödynnettiin M3:n neloskonetta. Tavallisempien Kolmosten hinnat ovat sen sijaan kasvaneet maltillisemmin, mutta suunta on kuitenkin ollut vahvasti ylöspäin.





Isossa-Britanniassa järjestetyssä huutokaupassa onnistuttiin kuitenkin äskettäin myymään vuoden 1991 325i Sport yli 51 000 punnalla, eli lähes 60 000 eurolla. Tällaisia summia on tähän asti maksettu lähinnä huippusiisteistä M3:ista, joten mikä nosti ”tavallisen” 325i:n hinnan tälle tasolle? Asiaa selittää ensinnäkin auton ajomäärä, koska Bemarin mittarissa oli vain 6794 mailin lukema. Tämä on alle 11 000 kilometriä, joten kyseessä on lähes ajamaton 28 vuotta vanha auto.

Lisäksi Granitsilber Metallic -värinen 325i on yksi viimeisiä Ison-Britannian markkinoille tehtyjä Sport-erikoismalleja. Auton M-Tech-herkkuihin lukeutuvat mm. korisarja ja takaspoileri, lukkoperä, 15 milliä madaltavilla jousilla sekä Bogen iskunvaimentimilla varustettu alusta ja tiheillä välityksillä höystetty viisipykäläinen manuaalivaihteisto. Auton mukana tulivat myös kaikki alkuperäiset paperit, joten Silverstone Auctions -huutokauppakamarilla oli käsissään todellinen aarre.

BMW:n ennakkohinnaksi Birminghamissa järjestetyssä huutokaupassa arveltiin korkeintaan 35 000 puntaa, mikä osoittautui pahasti alakanttiin jääneeksi arvioksi. Tuskin kukaan osasi ennustaa, että vuosina 1982-1994 yli 2,3 miljoonan auton valmistusmäärään yltänyt E30 voisi kohota näin kalliiksi ei-M3:na, vaikka kyseessä olikin todellinen poikkeusyksilö. Se jää vielä nähtäväksi, oliko tämä vain yksittäistapaus vai ovatko siistien E30:ien hinnat todellakin räjähtämässä käsiin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...