Nyt niitä taas saa – Suzuki Jimny tekee paluun pakettiautona

Aidot edulliset maasturit ovat nykyään valitettavan harvassa, mutta Suzuki Jimny on pitänyt näitä perinteitä kunniakkaasti yllä viime vuosinakin. Kiristyvät päästömääräykset lopettivat valitettavasti Jimnyn myynnin Euroopassa, mutta nyt kulttimaasturi tekee paluun pakettiautona.

Ensimmäinen Jimny esiteltiin jo vuonna 1970, ja auton mallisarjat ovat olleet poikkeuksellisen pitkäikäisiä. Esimerkiksi nyky-Jimnyn edeltäjän ura venähti peräti 20 vuoden mittaiseksi, kunnes entistäkin sympaattisemman oloinen nykymalli tuotiin markkinoille muutama vuosi sitten. Euroopassa ja Suomessa vuonna 2018 lanseerattu maasturi nousi välittömästi sen verran suureen suosioon, että omaansa joutui odottamaan pitkään eksoottisten urheiluautojen tavoin.

-- MAINOS --

Jimnyn lupaava lento tyssäsi kuitenkin vanhalla mantereella alkuunsa, kun auto ei enää täyttänytkään henkilöautoja koskevia, jatkuvasti kiristyviä päästömääräyksiä. Vanhahtava vaparitekniikka ei juuri häirinnyt ostajia, ja Suzukikaan ei halunnut lähteä vielä päivittämään Jimnyn voimanlähdettä pelkästään Euroopan markkinoita varten. Niinpä käyttöön otettiin luova ratkaisu, eli Jimnystä tehtiin pakettiauto, joita koskevat päästönormit ovat paljon väljemmät.

Jimny LCV:ksi nimetty luomus on nyt siis kaksipaikkainen pakettiauto ja samalla myös luokkansa ylivoimaisesti halvin nelivetoinen ainakin Suzukin markkinointiväen mukaan. Pikkumaasturin nokalla pöhisee edelleen 1,5-litrainen vapaasti hengittävä nelonen, jonka 102 hepan voimavarat riittävät mainiosti ainakin asfaltoitujen teiden ulkopuolelle. Samaa perinnelinjaa edustaa myös viisipykäläinen manuaalivaihteisto. Jimny on perusasetuksilla takavetoinen, ja pahemmissa paikoissa päälle voi kytkeä nelivedon. Lisäksi Suzukista löytyy hidas neliveto todella pahoja paikkoja varten.

-- MAINOS --




Kaksipaikkaiseksi muuttunut Jimny LCV toimisi mainiona pienjakeluautona hankalammassa maastossa, koska takapenkit poistamalla on syntynyt 863 litran tavaratila tasaisella lattialla. Etupenkkiläiset ja tavarat pidetään toisistaan erillään metallisen verkkoväliseinän avulla, ja sekä ohjaamon että tavaratilan luvataan olevan helposti puhdistettavaa mallia. Erilaisten ajoavustimien lisäksi Jimny LCV:ssä on nyt automaattinen hätäpuhelutoiminto, ja katosta löytyy myös SOS-nappi manuaalista yhteydenottoa varten.

-- MAINOS --

Suomen hinnatkin ovat jo tiedossa. Pakettimallisesta Jimnystä täytyy pulittaa vähintään 28 990 euroa, ja ennakkomyynti alkaa aivan näinä päivinä. Ensimmäiset suomalaiset asiakkaat saavat kuitenkin autonsa vasta maaliskuussa 2021.

LähdeSuzuki
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan Model 3-sarjan ja Polestarin tehokkaimmat täyssähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.