Nürburgringin etuvetoennätys siirtyi jälleen Ranskaan – Renault Megane RS Trophy-R jätti Honda Civic Type R:n taakseen

Nürburgringin vanhan radan, eli legendaarisen Nordschleifen kierrosajoista on tullut viime vuosina tärkeä työkalu sporttiautojen markkinoinnissa. Tuotantoautojen yleisen kierrosennätyksen tavoittelemisen lisäksi vipinää on riittänyt etuvetoisten luokassa. Edestä raapivien hot hatchien ennätysaika on ehtinyt olla viimeisen vuosikymmenen aikana mm. Renaultin, Seatin, Volkswagenin ja Hondan hallussa. Aivan viime aikoina valtikka on kuulunut Honda Civic Type R:lle, joka kiersi Eifel-vuoristossa kiemurtelevan radan seitsemän minuutin ja 43,8 sekunnin aikaan.

Nyt ranskalaiset iskivät kuitenkin takaisin, kun Renault Megane RS:n uusin versio vietiin Ringille huhtikuun alussa. RS Trophy-R:ksi ristitty hot hatch jätti Hondan taakseen ja kellotti Nordschleifella seitsemän minuutin ja 40,1 sekunnin ajan. Etuvetoisten uuden kierrosennätyksen lisäksi tulokseksi saatiin tarkalleen seitsemän minuutin ja 45,39 sekunnin suoritus vuoden 2019 standardien mukaisella täyspitkällä, eli 20,83 kilometrin mittaisella radalla.

RS Trophy-R:ää vauhdittaa sama 1,8-litrainen turbonelonen kuin pykälää miedommassa RS 300 Trophyssä. Voimavaratkin ovat ennallaan, eli huipputehoa löytyy 300 hevosvoimaa ja maksimivääntöä 400 newtonmetrin verran. Renault Sport ei ole keskittynyt tässäkään autossa absoluuttisen huipputehon hakemiseen, vaan voimavarat on suunnattu ajettavuuden kohentamiseen ja painon laskemiseen aerodynamiikan viilauksen ohella.





Massaa on onnistuttu laskemaan 130 kilolla, ja Trophy-R on kuulemma kehitetty Renault Sportilla kilpa-autojen tavoin. Niinpä myös alihankkijoiden lista on komeaa luettavaa. Autosta löytyy mm. Akrapovičin pakoputkisto, Brembon jarrut, Bridgestonen renkaat ja ruotsalaisspesialisti Öhlinsin iskunvaimentimet. Nürburgringin kierrosaikaa lukuun ottamatta tarkkoja suoritusarvoja ei ole vielä kerrottu, mutta uusi Trophy-R kuulunee myös kiihtyvyydeltään maailman nopeimpiin etuvetoautoihin. Jo ”tavallinen” RS 300 Trophy pinkaisee satasen nopeuteen vain 5,7 sekunnissa, ja Trophy-R laittaa varmasti vielä pykälää paremmaksi.

Uutuus tuodaan julkisuuteen tulevana viikonloppuna ajettavan Monacon F1-kisan yhteydessä, jossa Renault on ennenkin esitellyt sporttimallejaan. Trophy-R:ää aiotaan valmistaa vain muutamaan sataan yksilöön rajoittuva erä, ja myynti alkaa vielä tämän vuoden aikana. Suomeen Nürburgringin nopeinta etuvetoautoa lienee turha odotella virallisen maahantuojan kautta, koska edes Megane RS:n perusversiota ei ole saatu täällä vielä myyntiin.

- Advertisement -
LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche Taycan ensimaistiaiset

Pääsin tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköautoon Taycaniin Tesla Club Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, joka keräsi paikalle kymmeniä kiinnostuneita kahteen iltatilaisuuteen.  Lakanan alta...

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...