Opelin ylin pomo Karl-Thomas Neumann on välittänyt lähes kaikissa medioissa merkkiä koskevia positiivisia uutisia, mutta Opel ei onnistunut tänäkään vuonna nousemaan voitolliseksi mm. Ison-Britannian Brexitin aiheuttamien markkinareaktioiden vuoksi. Tästä tavoitteesta pidetään kuitenkin kiinni ensi vuonna, jolloin Opelilta tulee peräti seitsemän uutta mallia.
Niiden joukossa ovat mm. ranskalaisen PSA-konsernin kanssa yhteistyössä tehtävät Crossland X – ja Grandland X -crossoverit, mutta vuoden tärkein uutuus lienee kuitenkin uusi Insignia. Rüsselsheimin keskiluokan malli saa peräänsä Grand Sport -lisänimen, ja se esitellään maaliskuussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä.
Auton näkemistä ei tarvitse kuitenkaan odotella sinne asti, koska Opelin uutuuden kuvat putkahtivat julkisuuteen jo nyt. Insigniassa on naamiointiteippiä enää merkkien päällä, joten auton muodot ovat esteettömästi näkyvillä. Linjoissa ei ole mitään suuria yllätyksiä, mutta Insignia on muuttunut entistä sulavalinjaisemmaksi ja Opelin muun nykymalliston oloiseksi. Kuvien autossa on vielä OPC Line -sporttipaketti ja 20-tuumaiset pyörät, jotka tuovat lisää näyttävyyttä.
Suosittelemme
Nykyinen Insignia on pahasti ylipainoinen, ja seuraaja keveneekin jopa 175 kilolla entistä muhkeammista ulkomitoista huolimatta. Suurin kasvu tulee akseliväliin, jolla on mittaa peräti yhdeksän senttiä entistä enemmän. Tämä lupailee merkittävää parannusta sisätiloihin, jotka ovatkin kuuluneet nykymallin heikkouksiin. Sisustan muu tyyli noudattaa mm. uudessa Astrassa nähtyjä linjoja, ja tarjolle tulee tietysti kattava arsenaali erilaisia ajoavustimia ja tietoviihderatkaisuja.
Auton pellin alla nähdään valikoima nelipyttyisiä turbobensoja ja -dieseleitä. Pienin kone on vanhan 1,4-litraisen myllyn korvaava 1,5-litrainen bensaturbo, ja huippuversiona palvelee toistaiseksi noin 250-heppaisella kaksilitraisella turbomoottorilla ja älykkäällä nelivedolla ryyditetty malli. Myöhemmin myyntiin saadaan myös OPC-sporttiversio, jossa käytetään pienempää ahdettua neloskonetta nykyisen turbo-V6:n sijasta. Insigniaa tullaan muuten myymään myös USA:ssa Buick Regalina ja Australiassa Holden Commodorena, ja brittien versio on tietysti nimeltään Vauxhall Insignia.