Nissan Qashqai saa uuden moottorin, vaihteiston ja viihdejärjestelmän

Nissan korvaa aiemmat 1,2- ja 1,6-litraiset moottorinsa täysin uudella 1,3-litraisella moottorilla. Moottori on kehitetty yhteistyössä Daimlerin kanssa ja se tullaan näkemään myös Mercedes-Benz -autoissa. Tämän lisäksi myös CVT-automaatti korvataan uudella DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla.

Uutta 1,3-litraista bensiinimoottoria on tarjolla sekä 140 että 160 hevosvoimaisena versiona, joten tehonlisäys aiempaan 115 hevosvoimaan nähden on tuntuva. Myös vääntöä on jatkossa reippaammin tarjolla, eli perusversiossa manuaalivaihteiston yhteydessä 240 Nm, tehokkaammassa 260 Nm ja DCT-automaatin kanssa 270 Nm.

Moottorin yhteyteen on tarjolla jatkossa kuusilovinen manuaali- ja nyt ensimmäistä kertaa Nissanin massatuotantoautoissa nähtävä seitsemän pykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto. Jälkimmäisen saa ainoastaan tehokkaamman version yhteyteen.

Nissan Qashqai moottori

Moottorin ja vaihteiston lisäksi Nissan uudistaa myös NissanConnect -informaatio- ja viihdejärjestelmänsä, joka tukee paremmin älypuhelimia ja tarjoaa mahdollisuuden ladata kartta- ja muita päivityksiä suoraan autoon – ennen tämä oli mahdollista vain huollon yhteydessä.

Syynä moottoriuudistukseen on todennäköisesti 1,2-litraisen moottorin yhteydessä havaitut ongelmat, joita ovat muun muassa liiallinen öljynkulutus ja jakopään ketjun ongelmat. Myös Jokamiehen kestotestissä oleva Nissan Qashqai 1.2T kärsi noin 50 000 kilometrin jälkeen moottoriongelmista, mitkä johtivat lopulta koko moottorin vaihtamiseen. Tästä lisää myöhemmin ilmestyvässä kestotestimme jatko-osassa.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Videot

Uusimmat

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...