Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Muotoilun osalta eroja umpiversioon ei katon puuttumista lukuun ottamatta juuri ole, ja kangaskatonkin linjat ovat hyvin lähellä C- ja E-luokan Cabrioletien vastaavia ratkaisuja. Akustiseksi eli erityisen hyvin ääntä eristäväksi nimettyä rättikattoa saa perinteisen mustan lisäksi myös punaisena ja harmaana. Katto menee sähköllä ylös tai alas 20 sekunnissa 60 km/h:n nopeuteen asti. Lisäksi sähköinen tilanjakaja erottaa automaattisesti katon vaatiman tilan varsinaisesta takakontista.

Kuva: Mercedes-Benz

Alas laskettu katto syö kuitenkin litroja ruumasta. Katto päällä tilaa on 385 litran verran, kun taas katto alhaalla tavaratila kutistuu 295 litraan. Vain taivas kattona ajettaessa matkustajien kampaukset pysyvät ojennuksessa tuulilasin karmista nousevan Aircap-järjestelmän ansiosta, joka on nähty jo edeltäjissä. Lisäksi takapenkin niskatukien takaa löytyvä toinen tuulisuoja vähentää ilman pyörteilyjä kabiinissa.

Kuva: Mercedes-Benz

4,85 metrin pituisen avo-Mersun akseliväli on vajaat 2,9 metriä. Se on venähtänyt C-luokan Cabrioletiin verrattuna 25 millillä, ja takapenkkiläisille on kuulemma jopa 72 milliä enemmän polvitilaa. Muun sisustan osalta eroja coupéen ei juuri ole, eli 12,3-tuumaista digimittaristoa täydentää tietoviihdejärjestelmän 11,9-tuumainen pystysuuntainen ruutu. Se on yhteensopiva niin TikTokin kuin Zoominkin kanssa, ja näytön kulmaa voi säätää heijastumien välttämiseksi katto auki ajettaessa.

Kuva: Mercedes-Benz

Nahkaverhoilussa on puolestaan erikoispinnoite, joka heijastaa pois auringonsäteitä ja pitää nahan suorassa auringonvalossa jopa 12 astetta perinteistä nahkaverhoilua viileämpänä. Auringonsäteitä heijastavaa nahkaa saa tuttuun Mersu-tyyliin monissa eri sävyissä, ja mustaa keinonahkaakin on tarjolla. Airscarf-niskanlämmitin kuuluu vakiovarusteisiin, ja lisävarustelistalta voi poimia vaikkapa Burmesterin 3D-surround-äänentoistojärjestelmän 17 kaiuttimella. Niitä on sijoitettu jopa niskatukiin.

Voimanlähdevalikoima on vastaava kuin Coupéssa. Perusmalleina palvelevat kaksilitraiset bensaturbo ja diesel mietoina hybrideinä, jotka tuottavat 204 tai 197 hevosvoimaa. CLE 200:aa saa sekä taka- että nelivedolla, kun taas puhdikkaampaa kaksilitraista bensaturboa hyödyntävä 258-heppainen CLE 300 on aina nelivetoinen. Ennen AMG-versioiden esittelyä huippumallina palvelee kolmilitraisella suoralla turbokuutosella ryyditetty CLE 450, jossa on 381 hevosvoimaa ja myöskin neliveto.

Suosittelemme

Kuva: Mercedes-Benz

Ensimmäisiä autoja odotetaan Euroopan markkinoilla asiakkaille huhtikuun lopulla. Hinnat on julkaistu jo Suomessakin. Täällä tarjolla ovat ainoastaan bensakoneinen CLE 200 taka- ja nelivetoisena sekä joka nurkasta raapiva CLE 300. Halvimmillaan uuteen nelipaikkaiseen avo-Mersuun pääsee käsiksi reilulla 78 000 eurolla, kun taas CLE 300 Cabrioletista pitää pulittaa vähintään vajaat 90 000 euroa.

Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops

Lue lisää