Näyttelyvoittajatasolle rakennettu avo-Camaro vuodelta 1968 on tarjolla “vain” 100 000 dollarilla – autoon on uponnut noin 300 000 taalaa

Klassisten muskeliautojen hinnat ovat nousseet viime vuosina huimalle tasolle varsinkin alkuperäiskuntoisten yksilöiden osalta. 2010-luvun alkupuolella vanhat jenkkimuskelit eivät olleet vielä ihan niin arvokkaita, mutta eivät ne silloinkaan edullisia olleet. Esimerkiksi mallivuotta 1968 edustanut, täysin alkuperäinen Chevrolet Camaro RS Convertible nelivaihteisella manuaalilla vaihtoi vuonna 2012 omistajaa 57 000 dollarilla.

Olisi voinut luulla, että tällainen auto olisi pidetty originaaliasussaan jo arvon säilymisen vuoksi. Camaron ostanut henkilö ei ollut kuitenkaan tyytyväinen alkuperäiseen tyyliin, joten auto laitettiin täysin uusiksi. Tässä ei todellakaan kitsasteltu, koska asialle värvättiin Las Vegasin maineikkaassa SEMA Show’ssa luomuksillaan säväyttänyt Tom Argue Designs. Pajan palvelut eivät tulleet ihan halvaksi, koska ne maksoivat tarkalleen 241 488 dollaria.


Kori puhallettiin kokonaan paljaaksi vanhasta maalista, ja sekä eteen että taakse asennettiin Heidtsin jousitus alkuperäisten akselistojen tilalle. Alusta sai ylleen pulverimaalauksen, ja kori ruiskutettiin Viper Blue -sinisellä. Vanteidenkaan osalta ei tyydytty hyllytavaraan, vaan Camaron alle teetettiin räätälintyönä Budnikin kiekot. Auto sai monia muitakin käsityönä syntyneitä custom-osia, ja mustaa nahkasisustaa koristamaan tuotiin ulkovärin kanssa yhteensopivat siniset tehostenauhat.

Pro Touring -tyyli vaati luonnollisesti myös muutoksia pellin alle. Sinne istutettiin Mast Motorsportsin rakentama, alun perin Corvettea vauhdittanut LS3-veekasi. Jyrkällä nokka-akselilla varustettu pannu tuottaa 550 hevosvoimaa, jotka ohjataan takapyörille Tremecin T56-vaihteiston kautta. Klassikkomuskeli pystyy tämän tekniikkapaketin myötä haastamaan suorituskyvyllään jopa modernit superautot. Camaro pinkaisee nimittäin 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) vain 3,7 sekunnissa, ja varttimaili sujuu noin 11,5 sekunnissa.





Näillä suoritusarvoilla auton pitää myös pysähtyä tehokkaasti. Edessä luotetaan Wilwoodin 12-tuumaisiin levyjarruihin ja nelimäntäisiin satuloihin, kun taas taka-akselilla on C4-korisen Corvetten satulat. X-putkella ja Magnaflown vaimentimilla varustettu pakoputkisto on tehty juuri tätä autoa varten, ja sen pitäisi tarjota muhkeat soundit ilman resonointia. Autoon on asennettu myös lukuisia moderneja sähköherkkuja, kuten varashälytin, navigaattori, peruutuskamera, bluetooth-yhteys ja tehokkaasti viilentävä ilmastointi.

Ja paras seuraa vasta nyt. Camaro on nimittäin tarjolla eBayssa “vain” 99 900 dollarin hintaan, eli uusi omistaja saisi modernisoidun muskelin noin 200 000 taalaa halvemmalla kuin mitä auton nykyinen omistaja on upottanut siihen rahaa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...