MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Näyttelyvoittajatasolle rakennettu avo-Camaro vuodelta 1968 on tarjolla “vain” 100 000 dollarilla – autoon on uponnut noin 300 000 taalaa

Klassisten muskeliautojen hinnat ovat nousseet viime vuosina huimalle tasolle varsinkin alkuperäiskuntoisten yksilöiden osalta. 2010-luvun alkupuolella vanhat jenkkimuskelit eivät olleet vielä ihan niin arvokkaita, mutta eivät ne silloinkaan edullisia olleet. Esimerkiksi mallivuotta 1968 edustanut, täysin alkuperäinen Chevrolet Camaro RS Convertible nelivaihteisella manuaalilla vaihtoi vuonna 2012 omistajaa 57 000 dollarilla.

Olisi voinut luulla, että tällainen auto olisi pidetty originaaliasussaan jo arvon säilymisen vuoksi. Camaron ostanut henkilö ei ollut kuitenkaan tyytyväinen alkuperäiseen tyyliin, joten auto laitettiin täysin uusiksi. Tässä ei todellakaan kitsasteltu, koska asialle värvättiin Las Vegasin maineikkaassa SEMA Show’ssa luomuksillaan säväyttänyt Tom Argue Designs. Pajan palvelut eivät tulleet ihan halvaksi, koska ne maksoivat tarkalleen 241 488 dollaria.

Kori puhallettiin kokonaan paljaaksi vanhasta maalista, ja sekä eteen että taakse asennettiin Heidtsin jousitus alkuperäisten akselistojen tilalle. Alusta sai ylleen pulverimaalauksen, ja kori ruiskutettiin Viper Blue -sinisellä. Vanteidenkaan osalta ei tyydytty hyllytavaraan, vaan Camaron alle teetettiin räätälintyönä Budnikin kiekot. Auto sai monia muitakin käsityönä syntyneitä custom-osia, ja mustaa nahkasisustaa koristamaan tuotiin ulkovärin kanssa yhteensopivat siniset tehostenauhat.

Pro Touring -tyyli vaati luonnollisesti myös muutoksia pellin alle. Sinne istutettiin Mast Motorsportsin rakentama, alun perin Corvettea vauhdittanut LS3-veekasi. Jyrkällä nokka-akselilla varustettu pannu tuottaa 550 hevosvoimaa, jotka ohjataan takapyörille Tremecin T56-vaihteiston kautta. Klassikkomuskeli pystyy tämän tekniikkapaketin myötä haastamaan suorituskyvyllään jopa modernit superautot. Camaro pinkaisee nimittäin 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) vain 3,7 sekunnissa, ja varttimaili sujuu noin 11,5 sekunnissa.

Suosittelemme


Näillä suoritusarvoilla auton pitää myös pysähtyä tehokkaasti. Edessä luotetaan Wilwoodin 12-tuumaisiin levyjarruihin ja nelimäntäisiin satuloihin, kun taas taka-akselilla on C4-korisen Corvetten satulat. X-putkella ja Magnaflown vaimentimilla varustettu pakoputkisto on tehty juuri tätä autoa varten, ja sen pitäisi tarjota muhkeat soundit ilman resonointia. Autoon on asennettu myös lukuisia moderneja sähköherkkuja, kuten varashälytin, navigaattori, peruutuskamera, bluetooth-yhteys ja tehokkaasti viilentävä ilmastointi.

Ja paras seuraa vasta nyt. Camaro on nimittäin tarjolla eBayssa “vain” 99 900 dollarin hintaan, eli uusi omistaja saisi modernisoidun muskelin noin 200 000 taalaa halvemmalla kuin mitä auton nykyinen omistaja on upottanut siihen rahaa.

Lue lisää