Pelkästään Yhdysvalloissa uusien ajoneuvojen varastot pullistelevat 2,9 miljoonalla autolla. Vielä muutama vuosi sitten komponenttipulasta kärsivällä autoteollisuudella oli autoja varastoissaan vain kolmannes tästä.
Vitsikkäästi voisi todeta, että maailma ei tällä hetkellä tarvitse yhtään uutta sähköautojen tuotantolaitosta, vaan isompia parkkipaikkoja autonvalmistajille. Uunituoreet tilastot Yhdysvalloista paljastavat, että sikäläinen uusien ajoneuvojen varasto kasvoi kesäkuussa peräti 57 prosenttia viime vuoden samaan ajankohtaan verrattuna.
Johtavan autoteollisuuden tietojen toimittajan S&P Global Mobilityn mukaan Pohjois-Amerikan autonvalmistajilla on tällä hetkellä varastoissaan lähes 2,9 miljoonaa autoa. Vielä 2020 koronapandemian puhkeamisen, ja akuutin puolijohdekomponenttipulan aikaan tilanne oli täysin päinvastainen, mikä tuntuu tällä hetkellä enää kaukaiselta muistolta.
Tuolloin samaiset varastot olivat pudonneet noin 900 000 ajoneuvon tietämille. Nyt kuitenkin kaikenkarvaisia autoja, kuten katumaastureita ja kuorma-autoja on yli kolme kertaa enemmän myymättä kuin vielä kolmisen vuotta sitten. Pelkästään kesäkuussa varastot kasvoivat 1,8 prosenttia toukokuuhun verrattuna, ja merkitsi samalla peräti 13 kuukauden peräkkäistä varastojen kasvua.
Tämän valtavan ajoneuvovaraston hyvä puoli on, että ostajilla on nyt runsaasti valinnanvaraa. Sekin on ilahduttavaa kuluttajille, että asiakas tuskin joutuu odottamaan haluamansa ajoneuvojen valmistumista, sillä on hyvät mahdollisuudet saada auto heti käyttöön.
Suosittelemme
Mistään taivaalta ei ole kuitenkaan tippumassa kolme kertaa niin paljon ostajia, millä saataisiin nopeasti varastoja tyhjättyä. Autonvalmistajat saavat kuitenkin katsoa itseänsä peiliin, sillä uusien ajoneuvojen korkeat hinnat tekevät niistä monille ostajille mahdottomia ostaa kalliilla lainarahalla. Vaikka ajoneuvojen ohjevähittäishinnat saavuttivatkin huippunsa jo viime vuoden heinäkuussa, ja laskivat sitten yhtä jyrkästi, ovat uusien autojen hinnat kuitenkin nousseet viime maaliskuusta saakka.