Muskeliautot ovat hinnoissaan – kulahtaneesta avo-Cudasta odotetaan jopa puolta miljoonaa euroa

Ne ajat alkavat olla kaukana takanapäin, jolloin Moparin E Body -korisia Dodge Challengereita ja Plymouth Cudia sai vielä kohtuuhinnoilla. Erityisen kovassa kurssissa on kulahtanutkin alkuperäiskunto, minkä tämän jutun avo-Cuda osoittaa.

Plymouth liittyi kuolleiden merkkien joukkoon melkein 20 vuotta sitten. Loppuaikojen Plymoutheissa ei ole juuri lapsille kertomista, mutta kaikki oli toisin vielä 1960- ja 1970-lukujen taitteessa. Mallivuodeksi 1970 debytoinut Barracudan kolmas sukupolvi oli häijympi ilmestys kuin koskaan, ja ulkonäölle löytyi katetta myös pellin alta erityisesti 440-kuutiotuumaisella isolohkokasilla tai legendaarisella 426 Hemillä ladatuissa yksilöissä.

-- MAINOS --

Cudaa sai sekä umpikattoisena että avona, ja nykyään jälkimmäiset ovat vielä kovemmissa hinnoissa. Mecum-huutokauppakamari aikoo myydä ensi kuussa Indianapoliksen huutokaupassa vuoden 1971 avo-Cudan, joka edustaa avoversion viimeistä tuotantovuotta. Harvinaisuutta lisää myös auton vientimallistatus. Entisöimätön 440 6-BBL Cuda on kuulemma yksi vain kahdesta vuonna 1971 valmistuneesta vastaavasta autosta, ja lisäksi se on yksi 17:stä V-Code 440 6-BBL avo-Cudasta tuolta vuodelta.

Ulkoasultaan varsin kulahtaneen näköinen avomuskeli vietti 35 vuotta varastokonttiin säilöttynä. Vaikka Cuda ei ole joutunut olemaan suoraan luonnon armoilla, Tor-Red-niminen oranssinpunainen maali on päässyt haalistumaan pahasti. Korista löytyy ruostekohtiakin, mutta musta sisusta vaikuttaisi olevan paljon paremmassa kunnossa. Myös tekniikka on täydessä iskussa, koska voimalinja ja muut mekaaniset komponentit on käyty läpi.

-- MAINOS --




Tällaisen auton kohdalla alkuperäisyys on kovaa valuuttaa. Koskemattoman ulkopinnan lisäksi Cudan monet dokumentit ovat tallella. Niihin kuuluvat alkuperäinen build sheet, ns. fender tag ja ehjä valmistenumerotarra ovessa. Kaikki koripaneelitkin ovat vielä tehtaan jäljiltä, ja myös kuusikurkkuisella kaasuttimella ruokittu 7,2-litrainen veekasi on Plymouthin ensiasennusmoottori.

-- MAINOS --

Varustepuolella muskeliin on aikanaan ruksittu musta rättikatto, Moparin Rallye-vanteet, Go Wing -nimeä kantanut takaspoileri, mustat erillispenkit, Slap Stick -shifteri ja TorqueFlite-automaattivaihteisto. Mecum odottaa saavansa autosta noin 444 000 – 621 000 euroa, joten harvinainen avo-Cuda on tässäkin kunnossa arvokkaampi kuin moni eksoottinen superauto.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.