Muskeliautot ovat hinnoissaan – kulahtaneesta avo-Cudasta odotetaan jopa puolta miljoonaa euroa

Ne ajat alkavat olla kaukana takanapäin, jolloin Moparin E Body -korisia Dodge Challengereita ja Plymouth Cudia sai vielä kohtuuhinnoilla. Erityisen kovassa kurssissa on kulahtanutkin alkuperäiskunto, minkä tämän jutun avo-Cuda osoittaa.

Plymouth liittyi kuolleiden merkkien joukkoon melkein 20 vuotta sitten. Loppuaikojen Plymoutheissa ei ole juuri lapsille kertomista, mutta kaikki oli toisin vielä 1960- ja 1970-lukujen taitteessa. Mallivuodeksi 1970 debytoinut Barracudan kolmas sukupolvi oli häijympi ilmestys kuin koskaan, ja ulkonäölle löytyi katetta myös pellin alta erityisesti 440-kuutiotuumaisella isolohkokasilla tai legendaarisella 426 Hemillä ladatuissa yksilöissä.

Cudaa sai sekä umpikattoisena että avona, ja nykyään jälkimmäiset ovat vielä kovemmissa hinnoissa. Mecum-huutokauppakamari aikoo myydä ensi kuussa Indianapoliksen huutokaupassa vuoden 1971 avo-Cudan, joka edustaa avoversion viimeistä tuotantovuotta. Harvinaisuutta lisää myös auton vientimallistatus. Entisöimätön 440 6-BBL Cuda on kuulemma yksi vain kahdesta vuonna 1971 valmistuneesta vastaavasta autosta, ja lisäksi se on yksi 17:stä V-Code 440 6-BBL avo-Cudasta tuolta vuodelta.





Ulkoasultaan varsin kulahtaneen näköinen avomuskeli vietti 35 vuotta varastokonttiin säilöttynä. Vaikka Cuda ei ole joutunut olemaan suoraan luonnon armoilla, Tor-Red-niminen oranssinpunainen maali on päässyt haalistumaan pahasti. Korista löytyy ruostekohtiakin, mutta musta sisusta vaikuttaisi olevan paljon paremmassa kunnossa. Myös tekniikka on täydessä iskussa, koska voimalinja ja muut mekaaniset komponentit on käyty läpi.

Tällaisen auton kohdalla alkuperäisyys on kovaa valuuttaa. Koskemattoman ulkopinnan lisäksi Cudan monet dokumentit ovat tallella. Niihin kuuluvat alkuperäinen build sheet, ns. fender tag ja ehjä valmistenumerotarra ovessa. Kaikki koripaneelitkin ovat vielä tehtaan jäljiltä, ja myös kuusikurkkuisella kaasuttimella ruokittu 7,2-litrainen veekasi on Plymouthin ensiasennusmoottori.

Varustepuolella muskeliin on aikanaan ruksittu musta rättikatto, Moparin Rallye-vanteet, Go Wing -nimeä kantanut takaspoileri, mustat erillispenkit, Slap Stick -shifteri ja TorqueFlite-automaattivaihteisto. Mecum odottaa saavansa autosta noin 444 000 – 621 000 euroa, joten harvinainen avo-Cuda on tässäkin kunnossa arvokkaampi kuin moni eksoottinen superauto.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.