Takamoottoriin pitkään luottanut Skoda siirtyi lopulta moderniin etuvetorakenteeseen vuonna 1987 esitellyn Favoritin myötä. Vielä sosialismin aikakaudella kehitetty pikkuauto muuttui VW-konsernin alaisuudessa Feliciaksi, joka näki päivänvalon vuonna 1994.
Felicia sai rutkasti teknisiä parannuksia Volkswagenilta lainattujen komponenttien myötä, ja auton muotojakin pyöristettiin hieman 1990-luvun hengessä. Perusrakenne pysyi kuitenkin samana, eli Felicia oli Favoritin suora jälkeläinen. Uudestisyntyneen tšekkimerkin pikkuautoa sai viisiovisena hatchbackina, mutta valmistusohjelmaan kuului myös avolavalla varustettu pick-up. Se sai kunnian toimia lähtökohtana yhdelle aikansa erikoisimmista autoista.
Skoda esitteli nimittäin maaliskuussa 1995 kirkuvan keltaisen erikoismallin avolava-Felician pohjalta. Felicia Funiksi nimetty luomus saattoi ensi vilkaisulla vaikuttaa tavanomaista näyttävämmällä korisarjalla ja vanteilla höystetyltä pick-upilta, mutta sillä oli todellinen ässä hihassaan. Kaksipaikkaisesta lava-autosta sai nimittäin tehtyä käden käänteessä nelipaikkaisen avon, jonka takamatkustajat saivat nauttia todella raikkaasta kyydistä avolavan puolella.
Tämän mahdollisti varsin innovatiivinen idea ohjaamon alas kääntyvästä ja siirtyvästä takaseinästä, jonka myötä takapenkki saatiin loihdittua auton lavan etureunaan. Keväällä 1995 esitelty Felicia Fun oli vielä konsepti, mutta erikoisuus tuli lähes muuttumattomana tuotantoon vielä saman vuoden lokakuussa. Auton valmistus kesti lopulta elokuuhun 2000 saakka, jolloin Skodan Vrchlabín tehdas oli naputellut kasaan 4016 avo- ja lava-auton yhdistelmää.
Suosittelemme
Felicia Funeja rantautui Suomeenkin, mutta auto jäi täällä hintansa ja vähintään erikoisen konseptinsa vuoksi todelliseksi harvinaisuudeksi. Melko pieni valmistusmäärä on tehnyt hyvää Felicia Funin haluttavuudelle, ja auto taitaakin olla lähes ainoa keräilykappaleeksi kelpaava 1990-luvun Skoda. Pirtsakan kuoren alla piilevällä tekniikalla ei ole tähän osaa eikä arpaa, koska erikoisuutta vauhdittaa mahdollisimman tavanomainen 1,6-litrainen nelonen, jonka tuottamat 75 heppaa ohjataan etupyörille viisipykäläisen manuaalin kautta.