Muistatko vielä tämän Skodan – pick-upin ja avoauton yhdistelmä Felicia Fun oli yksi 1990-luvun kummajaisista

Takamoottoriin pitkään luottanut Skoda siirtyi lopulta moderniin etuvetorakenteeseen vuonna 1987 esitellyn Favoritin myötä. Vielä sosialismin aikakaudella kehitetty pikkuauto muuttui VW-konsernin alaisuudessa Feliciaksi, joka näki päivänvalon vuonna 1994.

Felicia sai rutkasti teknisiä parannuksia Volkswagenilta lainattujen komponenttien myötä, ja auton muotojakin pyöristettiin hieman 1990-luvun hengessä. Perusrakenne pysyi kuitenkin samana, eli Felicia oli Favoritin suora jälkeläinen. Uudestisyntyneen tšekkimerkin pikkuautoa sai viisiovisena hatchbackina, mutta valmistusohjelmaan kuului myös avolavalla varustettu pick-up. Se sai kunnian toimia lähtökohtana yhdelle aikansa erikoisimmista autoista.





Skoda esitteli nimittäin maaliskuussa 1995 kirkuvan keltaisen erikoismallin avolava-Felician pohjalta. Felicia Funiksi nimetty luomus saattoi ensi vilkaisulla vaikuttaa tavanomaista näyttävämmällä korisarjalla ja vanteilla höystetyltä pick-upilta, mutta sillä oli todellinen ässä hihassaan. Kaksipaikkaisesta lava-autosta sai nimittäin tehtyä käden käänteessä nelipaikkaisen avon, jonka takamatkustajat saivat nauttia todella raikkaasta kyydistä avolavan puolella.

Tämän mahdollisti varsin innovatiivinen idea ohjaamon alas kääntyvästä ja siirtyvästä takaseinästä, jonka myötä takapenkki saatiin loihdittua auton lavan etureunaan. Keväällä 1995 esitelty Felicia Fun oli vielä konsepti, mutta erikoisuus tuli lähes muuttumattomana tuotantoon vielä saman vuoden lokakuussa. Auton valmistus kesti lopulta elokuuhun 2000 saakka, jolloin Skodan Vrchlabín tehdas oli naputellut kasaan 4016 avo- ja lava-auton yhdistelmää.

Felicia Funeja rantautui Suomeenkin, mutta auto jäi täällä hintansa ja vähintään erikoisen konseptinsa vuoksi todelliseksi harvinaisuudeksi. Melko pieni valmistusmäärä on tehnyt hyvää Felicia Funin haluttavuudelle, ja auto taitaakin olla lähes ainoa keräilykappaleeksi kelpaava 1990-luvun Skoda. Pirtsakan kuoren alla piilevällä tekniikalla ei ole tähän osaa eikä arpaa, koska erikoisuutta vauhdittaa mahdollisimman tavanomainen 1,6-litrainen nelonen, jonka tuottamat 75 heppaa ohjataan etupyörille viisipykäläisen manuaalin kautta.

LähdeSkoda
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...