Useimmat F1-sarjaan osallistuvista merkeistä tekevät myös katukäyttöön tarkoitettuja urheiluautoja. Esimerkiksi Ferrarin koko mallisto voidaan laskea niiden joukkoon, ja Mercedes-AMG:ltäkin löytyy kaksipaikkaisen GT-valikoiman lisäksi parhaimmillaan yli 600-heppaisia sedaneita ja katumaastureita. Red Bullin yhteistyökumppanina toimii puolestaan James Bondin merkkinäkin tunnettu Aston Martin, ja jopa Hondan valikoimaan kuuluu keskimoottorinen superauto NSX.
Formula 1:n perinnemerkkien joukkoon lukeutuva Renault ei ole koskaan lähtenyt mukaan superautojen kategoriaan, mutta ranskalaisilla on sentään hieno historia kevyisiin sportteihin erikoistuneen Alpinen myötä. Nämä perinteet on juuri herätetty henkiin legendaarisen A110:n uudella versiolla, ja toki Renaultin tarjontaan lukeutuu myös ajettavuudeltaan maailman parhaimpiin etuvetoisiin kuuluvia hot hatcheja. Clio ja Megane RS ovat edustaneet tätä lajia jo kohta parinkymmenen vuoden ajan.
F1-sarjan viimeisin osakilpailu ajettiin Renaultin kotikentällä Magny-Coursissa, ja ranskalaiset esittelivät kisan kunniaksi formulateemaisen erikoismallin. Sitä ei ole valitettavasti kehitetty Alpine A110:n tai edes Clio tai Megane RS:n perustalta, vaan auton lähtökohtana on käytetty jostakin kumman syystä mahdollisimman epäsopivaa lähtökohtaa. Formula Edition -niminen spesiaaliversio on nimittäin tehty Nissan Navaraan pohjautuvasta Alaskan-avolavasta.
Mustaa pick-upia koristavat F1-teemaiset kullankeltaiset tehosteet, mutta siihen muutokset sitten jäävätkin. Auton pellin alla nakuttaa edelleen 2,3-litrainen nelosdiesel, joka tuottaa kaikkea muuta kuin formulahenkiset 190 hevosvoimaa. Vääntöä on sentään 450 newtonmetrin verran, mikä on jo mukavaa tasoa moneen henkilöautoon verrattuna. Alaskan ei ole muuten Renaultin ensimmäinen formulateemainen hyötyajoneuvo, vaan samanlaisia erikoismalleja on esitelty aiemmin Ranskan kotimarkkinoille myös Kangoosta sekä Trafic- ja Master-pakettiautoista.
Suosittelemme
Ja lopuksi vastaus otsikon kysymykseen. Tällä pick-upilla ei ole oikeasti yhtään mitään tekemistä F1-autojen kanssa, joten Alaskan Formula Edition on pakko laskea lähinnä säälittävien teippispesiaalien sarjaan.